بر اساس اعلام آکادمی طب اطفال آمریکا، کودکان مبتلا به دیابت نباید از رژیم غذایی کتو تبعیت کنند. این ادعا در حالی مطرح می شود که این رژیم غذایی کربوهیدرات کمی دارد.

رژیم های غذایی با کربوهیدرات پایین برای کودکان دیابتی ممنوع است؟

بر اساس گفته محققان، رژیم های غذایی با میزان کربوهیدرات پایین نباید به کودکان یا نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 توصیه شود. دلیل این امر، وجود شواهد بسیار اندک دال بر مفید بودن این رژیم های غذایی برای کودکان است.

طبق توصیه این آکادمی، این کودکان نباید کربوهیدرات “ناسالم” مصرف کنند. این کربوهیدرات در نوشیدنی های قنددار، شیرینی و سایر خوراکی های فراوری شده وجود دارد. البته بدن کودکان به کربوهیدرات های سالم نیاز دارد و بهترین منابع موجود، سبزیجات با کربوهیدرات پایین، لوبیاها و غلات سرشار از فیبر هستند.

میزان کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی کتو که از رژیم های محبوب در میان بزرگسالان است، روزانه فقط 20 گرم یا معادل نصف پیمانه برنج سفید است.

به گفته امی رید، متخصص امراض کودکان، “ما از این مسئله نگران هستیم که اگر کودکان از رژیم های غذایی با میزان کربوهیدرات پایین تبعیت کنند، در این دوران حیاتی برای رشد، مواد مغذی کمتری دریافت کنند.”

وی در ادامه می گوید، “به جای این که مصرف یک سری از غذاها را برای بچه ها محدود کنیم، باید بر خوراکی های سالم تاکید شود.”

رژیم غذایی کتو و کودکان مبتلا به دیابت

درباره این بیماری

دو نوع دیابت داریم: دیابت نوع 1 که ناشی از حمله سیستم ایمنی بدن به سلول های پانکراس است که مسئولیت تولید انسولین را بر عهده دارند. هورمون انسولین مسئول تنظیم قند خون است. دیابت نوع 2 هم معمولا با چاقی مفرط شروع می شود زیرا در این شرایط دیگر بدن نمی تواند به خوبی از انسولین استفاده کند.

به همین خاطر هم با پدیده افزایش قند خون مواجه می شویم. کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 باید روزانه انسولین تزریق کنند. آن هایی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند هم باید دارو مصرف کرده یا وزنشان را کم کنند. در هر دو نوع دیابت، رژیم غذایی نقشی حیاتی دارد.

بعضی از پزشکان به بزرگسالان مبتلا به دیابت توصیه می کنند کربوهیدرات کمتری مصرف کنند؛ به همین خاطر هم این باور اشتباه در بعضی از خانواده ها شکل گرفته است که باید کودکان خود را به رژیم های غذایی با کربوهیدرات کم عادت دهند. باید توجه داشت که در این صورت میزان مواد مغذی در بدن کودک کم شده، روند رشد بدن یا استخوان متوقف می شود.

برای شروع، با حذف نوشیدنی های حاوی قند، مثل آبمیوه، شروع کنید.

توصیه های آکادمی امراض کودکان آمریکا به خانواده های کودکان مبتلا به دیابت یا “پیش دیابت” که بین 4 تا 18 سال سن دارند:

  • حدود 10 تا 30 درصد از کالری روزانه باید از طریق پروتئین تامین شود.
  • 25 تا 35 درصد کالری باید از طریق چربی (به ویژه چربی های اشباع نشده از طریق منابعی مانند روغن های گیاهی و آجیل) تامین شود.
  • 45 تا 65 درصد کالری باقی مانده نیز باید از طریق کربوهیدرات و عمدتا با مصرف میوه های مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت، سبزیجات و محصولات لبنی تامین شود.