امروزه این مسئله خیلی رواج پیدا کرده است: به محض این که ورزشکار دچار ایست قلبی می شود، رسانه های اجتماعی خیلی زود این اتفاق را به واکسن های کرونا ربط می دهند. همین اتفاق برای فوتبالیست انگلیسی به نام چارلی ویک، یک دوچرخه سوار به نام سانی کولبرلی و همین چند روز پیش هم برای یک بسکتبالیست پیش آمد.

اما هارالد جورستد، متخصص امراض قلبی ورزشی در دانشگاه آمستردام، می گوید هیچ شواهدی برای این ادعاها وجود ندارد. علاوه بر این، زمان تزریق واکسن نیز نمی تواند تاثیر منفی بر عملکرد ورزشکاران داشته باشد.

این مطالعه صبح روز جاری در ژورنال انگلیسی اسپورتس مدیسن منتشر شد.

آیا واکسن کرونا باعث ایست قلبی در ورزشکاران می شود؟

جورستد با همکاری با جولی دامز، دکتر متخصص امراض قلبی در ورزش در مرکز آمستردام، تمام داده های موجود در این زمینه را بررسی کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که شواهدی وجود ندارد که تایید کند به خاطر عوارض احتمالی واکسن کرونا بوده است که شاهد افزایش ناگهانی ایست قلبی یا التهاب عضله قلب در میان ورزشکاران هستیم.

آن ها در ادامه مقاله خود می گویند، “ما تمام مطالعاتی که می توانستیم پیدا کنیم را بررسی و تحلیل کردیم. یکی از این مطالعات مربوط به کشور استرالیا بود که بیش از چهار میلیون شرکت کننده داشت. دانشمندانی که این مطالعه را انجام داده بودند، اعلام کردند که نه افزایش ناگهانی میزان ایست قلبی نه افزایش التهاب ماهیچه قلب در میان ورزشکاران به خاطر واکسن ویروس کرونا نبوده است. بیشتر جوانان، به ویژه آقایان دچار التهاب ماهیچه قلب می شوند.”

ایست قلبی در ورزشکاران

در موارد نادر نیز عفونت با کووید باعث التهاب ماهیچه قلب می شود. و حتی خیلی خیلی کم پیش می آید که التهاب ماهیچه قلب به عنوان یکی از عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن کرونا دیده شود. علاوه بر این، معمولا شدت التهاب ماهیچه قلب بعد از عفونت حتی کمتر نیز می باشد. دامز می گوید، “با این که التهاب ماهیچه قلب ورزشکاران را بیشتر تهدید می کند – به خاطر این که معمولا سن کمی دارند – اما هیچ شواهدی پیدا نکردیم دال بر این که تزریق واکسن کرونا همراه با انجام ورزش های سنگین و شدید خطر بروز این عارضه را بیشتر می کند.”

با این که ورزشکاران به خاطر عملکردشان در تزریق واکسن کرونا دست دست می کنند اما این مطالعه صورت گرفته توسط دانشمندان مرکز آمستردام نشان می دهد که بدن خیلی راحت می تواند واکسن را تحمل کند. اکثر ورزشکاران فقط با عوارض جانبی خفیف و کوتاه مدت ناشی از این واکسن مواجه می شوند. مطالعه ای بر روی 127 ورزشکار المپیک و پارالمپیک انجام شد. در نتیجه این مطالعه مشخص شد فقط هشت ورزشکار در روز تزریق واکسن نمی توانند سر تمرین حاضر شوند و هفت نفر از هر هشت نفر نیز روز بعد از تزریق واکسن می تواند در تمرینات شرکت کند.

کاهش ناچیز در میزان اکسیژن مصرفی

دامز در ادامه صحبت هایش می گوید، “جالب است که در یکی از مطالعات با کاهش ناچیز در میزان اکسیژن مصرفی بدن ورزشکاران مواجه شدیم.” مطالعه انجام شده توسط محققان هلندی و بلژیکی نشان داده بود که در بازه هفت روزه بعد از تزریق واکسن کرونا، میزان اکسیژن مصرفی در بدن افراد بسیار اندک کاهش یافته بود. VO2 MAX یا میزان اکسیژن مصرفی نشان می دهد فرد در هنگام تمرین و ورزش چقدر اکسیژن مصرف می کند. معمولا از این معیار برای سنجش تحمل فرد در هنگام ورزش استفاده می شود.

ایست قلبی در ورزشکاران به خاطر واکسن کرونا

به گفته دامز، “کاهش میزان اکسیژن مصرفی بسیار اندک و ناچیز بوده است و به نظر نمی رسد این کاهش ناچیز هیچ گونه ارتباط بالینی داشته باشد. علاوه بر این، کاهش گذرا بوده و دائمی نیست.”

جورستد در پایان می گوید، “این یافته همراه با نتایج قبلی به ما نشان می دهند که ورزشکاران اصلا نباید نگران تزریق واکسن کرونا باشند. البته ورزشکارانی که قصد واکسن زدن دارند (به ویژه بعد از موفقیت واکسن فایزر بر روی گونه کرونای جهش یافته)، بهتر است قبل از رقابت های ورزشی مهم اقدام کنند.”

واکسن کرونا و ورزشکاران؛ کلام آخر

چند روز پیش بود که در رسانه ها درباره ایست قلبی یک ورزشکار صحبت می کردند (البته در چندین ماه گذشته نیز ورزشکاران دیگری دچار ایست قلبی و التهاب ماهیچه قلبی شده بودند) و ادعا می کردند که به خاطر تزریق واکسن کرونا این اتفاق افتاده است.

از این رو، دو محقق در مرکز آمستردام دست به کار شده و تمام مطالعات موجود در این زمینه را بررسی کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که واکسن زدن ورزشکاران اصلا ارتباطی با ایست قلبی یا التهاب ماهیچه قلبی شان ندارد. با این که میزان اکسیژن مصرفی ورزشکاران کمی کاهش یافته بود، اما این کاهش بسیار ناچیز بود. هفت ورزشکار از هر هشت ورزشکار فقط یک روز توانایی حضور در تمرین ها را نداشت اما سایرین بدون مشکل می توانستند ورزش را ادامه دهند.