در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان به وضعیت یک خانم آفریقایی آمریکایی 27 ساله مبتلا به اختلال سندروم اسکیزوافکتیو که از فیبرومیالژیا رنج می برد و همزمان ماری جوانا مصرف می کرده است، اشاره کرده اند.

فیبرومیالژیا یک نوع بیماری نورولوژیکی است که درد مزمن از نشانه های آن است. این خانم گفته بود که خودش و بدون دستور پزشک، مصرف ماری جوانا را شروع کرده و به مرور زمان برای تسکین درد دوز مصرفی اش را افزایش می داده است.

البته همزمان این عوارض جانبی را هم مشاهده کرده است: افت قدرت شناختی، خستگی مفرط، اختلال در خواب، تغییر خلق و خوی و تمایل به خودکشی.

بعد از مداخله پزشکان و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی او با هدف کاهش گلوتامات آزاد، فقط بعد از گذشت یک ماه درد او کم شد. همین امر باعث کاهش علائم روانی و به طور کلی، بهبود کیفیت زندگی اش شد.

بنابراین، بررسی های محققان نشان داد که ماری جوانا با این که درد را کم می کند اما باعث بروز علائم روانی می شود.

این مطالعه موردی، هشداری به مصرف کنندگان ماری جوانا است؛ به ویژه آن هایی که سرخود شروع به مصرف کرده و سابقه خانوادگی یا فردی در بروز روان پریشی یا بیماری های روانی مشابه را در نظر نمی گیرند.

مصرف ماری جوانا و تسکین درد

ماری جوآنا: سلاح مبارزه با درد؟

فیبرومیالژیا یک نوع عارضه نورولوژیکی با نشانه های متعدد است؛ از شایع ترین علائم آن می توان به عضله درد و بدن درد، خستگی مزمن، سردردهای شدید، اختلال های خواب، ناراحتی گوارشی، افسردگی، تمایل به خودکشی و اضطراب اشاره کرد.

علاوه بر این، یافته های به دست آمده از جدیدترین مطالعات هم نشان می دهد که هر وقت تعداد انتقال دهنده عصبی گلوتاماترژیک و آنتاگونیست گیرنده ان ام دی ای آر زیاد شود، فرد به بیماری فیبرومیالژیا مبتلا شده و علائم روز به روز بدتر می شوند.

با این حال، هنوز هیچ راهی برای درمان این عارضه وجود ندارد. به همین خاطر هم مبتلایان به این عارضه در سراسر جهان به مصرف ماری جوانا روی می آورند.

درباره مطالعه

شرکت کننده یک پرسش نامه درباره علائمی که مشاهده کرده است و میزان مصرف ماری جوآنا را تکمیل کرد. سپس یک رژیم غذایی با میزان گلوتامات پایین (متشکل از سس سویا و پنیر پارمسان) برایش تجویز شد. با این که بیمار دچار اضافه وزن بود، اما تحرک بدنی برایش اجباری نشد.

یافته های مطالعه

در بازه یک ماهه که این مطالعه در جریان بود، شرکت کننده اعلام کرد که کاملا به رژیم غذایی پایبند بوده است.

بررسی های محققان نشان داد که این رژیم غذایی باعث کاهش قابل توجه درد و همزمان، بهبود سلامت روان (کاهش اضطراب و افسردگی) شده است.

این رژیم غذایی آنقدر تاثیرات خارق العاده ای در کاهش درد و بهبود خلق و خوی بیمار داشت که حتی بعد از پایان دوره مطالعه هم او تمایلی به مصرف ماری جوانا نداشت.

علاوه بر این، وقتی که بیمار دیگر این ترکیب مضر را مصرف نکند، به طبع آن دیگر خوراکی های فراوری شده را هوس نمی کند، شاهد کاهش وزن و اضطراب خواهد بود.

منبع