بررسی های جدید گروهی از محققان نشان می دهد که بسیاری از مردم با هدف درمان افسردگی خود، قارچ جادویی یا به عبارت دیگر، قارچ سیلوسایبین را امتحان می کنند.

فارچ سیلوسایبین حاوی سیلوسایبین، یک ترکیب فعال در قارچ های جادویی و جایگزین داروهای ضدافسردگی است.

قارچ جادویی و درمان افسردگی؛ پیش زمینه

بسیاری از مردم تصور می کنند که ترکیب موجود در قارچ سیلوسایبین حکم یک داروی “طبیعی” را داشته و بنابراین، اصلا عوارض جانبی ندارد. این باور غلط است.

چندین دهه می شود که جامعه پزشکی تمایلی به تجویز و استفاده از سیلوسایبین ندارد؛ به این خاطر که وقتی در دوزهای بالا مصرف شود، منجر به بروز توهم و خیال می شود.  با این حال، تحت نظر پزشک از این ترکیب به عنوان یک داروی جدید ضدافسردگی استفاده می شود.

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند عوارض جانبی مصرف سیلوسایبین را بررسی کنند. به همین منظور، آن ها داده های به دست آمده مربوط به شش مقاله مختلف را بررسی کردند.

در این شش مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شده بود که یک دوز سیلوسایبین برای درمان افسردگی مصرف کنند. مجموع تعداد شرکت کنندگان هر شش مطالعه 528 نفر بود.

قارچ جادویی و درمان افسردگی

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “عوارض جانبی سیلوسایبین با داروهای ضدافسردگی یکسان است؛ به این خاطر که طرز کار سیلوسایبین شبیه به این داروها است. هر دو، گیرنده های سروتونین را هدف قرار می دهند.”

وی در ادامه می گوید، “این نتایج خیره کننده است؛ به این خاطر که در هنگام درمان افسردگی با سیلوسایبین، شاهد تداوم اثرات مفید این ترکیب حتی تا مدت چندین ماه هستیم.”

بررسی های محققان نشان داد افرادی که این دارو را مصرف کرده اند، اغلب دچار سردرد، حالت تهوع، اضطراب و سرگیجه می شوند. علاوه بر این، فشار خون آن ها هم زیاد می شود. این علائم بعد از 48 ساعت از بین می رفتند.

به گفته محققان، عوارض جانبی این داروی جادویی شبیه به داروهای ضدافسردگی رایج است.

علاوه بر این، مصرف سیلوسایبین ریسک پارانویا و اختلال تفکر را زیاد نمی کند. محققان توصیه می کنند که فقط تحت نظر پزشک باید این ترکیب مصرف شود تا اثرگذار باشد.

البته آن ها در ادامه این نکته را یادآوری می کنند که این عوارض جانبی موقتی هستند. در رابطه با عوارض جانبی در بلند مدت نیز اطلاعات زیادی در دسترس نیست. محققان احتمال می دهند که عوارض جانبی بلند مدت چندان خطرناک نباشند.

هنوز مشخص نیست که مصرف این ترکیب هم مانند داروهای ضدافسردگی باعث می شود تا مصرف کننده به خودکشی فکر کند یا نه.

آن ها در پایان به مردم هشدار می دهند که، “تصور نکنید که سیلوسایبین حکم یک راهکار جادویی را دارد و فورا شروع به مصرف این قارچ ها کنید. اگر وضعیت بیمار تحت نظر قرار نگیرد، میزان موجود از این ترکیب در قارچ مشخص نمی شود. به همین خاطر هم پیامدهای بدی در انتظار مصرف کننده خواهد بود.”

منبع