به تازگی شاهد انتشار خبرهای مثبت و امیدوار کننده از کتامین هستیم. آزمایش های بالینی نشان می دهد که کتامین یک ماده ضدافسردگی قدرتمند و با تاثیرگذاری فوری است.

به گفته محققان در دانشگاه میشیگان و سیستم سلامت درمان وی ای ان آربور، تقریبا نیمی از سربازان کهنه کار و قدیمی که از اختلال افسردگی شدید رنج می بردند و دیگر روش های درمانی هم تاثیری رویشان نداشت، فقط بعد از شش هفته مصرف کتامین حالشان بهتر شد.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “کتامین، راهکار جادویی ما نیست؛ اما وقتی در کلینیک ها سربازان کهنه کاری را می بینیم که تمام روش های درمانی را امتحان کرده اما نتیجه ای نگرفته اند، حتی بعد از اندکی اثرگذاری هم ما امیدوار می شویم.”

درمان افسردگی سربازان کهنه کار با کتامین؛ درباره مطالعه

سربازان کهنه کاری که در این مطالعه حضور داشتند، توسط محققان انتخاب شدند؛ به این خاطر که همگی تمام روش های درمانی ممکن را امتحان کرده اما نتیجه ای نگرفته بودند. علاوه بر این، بسیاری از آن ها در کنار افسردگی شدید، از بیماری های دیگر هم رنج می بردند، مثل اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب یا اعتیاد به مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر.

در شروع سال 2019 یا نه ماه اول سال 2020، به شرکت کنندگان کتامین تزریق شد. یک سال بعد از اولین تزریق، محققان وضعیت بیماران را بررسی کردند. در طول چند ماه، به طور متوسط به شرکت کنندگان 18 بار کتامین تزریق شد. چند دوز اول، دو بار در هفته تزریق شد.

درمان افسردگی سربازان کهنه کار با کتامین

یافته های مطالعه

این روش درمان تقریبا روی نیمی از شرکت کنندگان تاثیر داشت. نمره شرکت کنندگان در تست های استانداردی که افسردگی را اندازه گیری می کردند، افت قابل توجهی داشت.

بعد از گذشت شش هفته از شروع درمان، حال درصد کمی از شرکت کنندگان – 15 درصد – خیلی بهتر شد و وارد مرحله بهبودی شدند.

پس از اولین تزریق ها، تقریبا نتایج زود دیده شد. یکی از محققان می گوید، “بعد از اولین دوز تزریقی، شاهد بهبود چشمگیر وضعیت بیماران یا تاثیرات خارق العاده در اکثر شرکت کنندگان نبودیم. ماهیت مزمن این بیماری اجازه نمی دهد تا شاهد نتایج خارق العاده و جادویی باشیم. اما با توجه به این که کتامین بالاخره تاثیر گذاشته، حال بیمار بهتر می شود و دوره انتظار به اندازه روش های قدیمی نیست، جای امیدواری است.”

علاوه بر این، وضعیت شرکت کنندگان به نحوی بود که درمانشان خیلی سخت شده بود: بسیاری از آن ها متکی به روش های درمان سرپایی، مثل نمونه های استاندارد داروهای ضدافسردگی بودند. حتی بعضی از شرکت کنندگان تحت شوک درمانی هم قرار گرفته بودند.

چندین دهه است که از کتامین به عنوان داروی بیهوشی استفاده می شود. اما حالا صحبت هایی درباره اثرگذاری این ماده در درمان افسردگی هم می شود.