آیا قرص های ضدافسردگی و کیفیت زندگی رابطه ای باهم دارند؟ در یک تحلیل جدید مزایای مصرف قرض های ضد افسردگی زیر سوال برده شد و این در حالی است که پزشکان نیز طراحی و نتایج این مطالعه را زیر سوال بردند!

افسردگی یکی از شایع ترین اختلال های روحی روانی در کشورمان است اما سوال اصلی این است که آیا افرادی که افسرده هستند و داروهای ضدافسردگی را مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که این داروها را مصرف نمی کنند، بهبودی در کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی خود مشاهده می کنند یا خیر؟ طبق یک مطالعه جدید، پاسخ این سوال خیر است. اما مطالعات سال های گذشته این نتیجه را به همراه نداشتند. با دکتر چک همراه باشید…

افسردگی در دوران ویروس همه گیر کووید 19 بدتر شده است

علائم افسردگی شامل خلق و خوی افسرده، عدم تمایل یا علاقه در انجام فعالیت های روزمره، وجود مشکلاتی مرتبط با خواب، خورد و خوراک، انرژی، تمرکز یا ارزش دادن به خود می شود.

میزان افراد افسرده از زمان قبل از شروع ویروس همه گیر کووید 19 تا الان سه برابر شده است.

یافته ها نشان می دهند که داروهای ضدافسردگی تاثیر اندکی در بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی داشته اند

به منظور بررسی تاثیر داروهای ضدافسردگی بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به افسردگی، دانشمندان از داده های چندین سال استفاده کردند.

در این مطالعه که تعداد 17.5 میلیون نفر داوطلب شرکت داشتند، 57 درصد از درمان با داروهای ضد افسردگی برخوردار شدند. هنگامی که نتایج حاصل از این گروه با گروه دیگر که این داروها را دریافت نکرده بودند مقایسه شد، نتیجه ای که به دست آمد از نظر آماری قابل توجه نبود.

در نتیجه مشخص شد که دیگر تاثیر واقعی استفاده از داروهای ضد افسردگی در گذشت زمان باعث بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی بیماران نمی شود.

از نظر متخصصین، معایب زیادی در طراحی و نتایج این مطالعه وجود دارد

به گفته متخصصین نباید به این نتیجه اشتباه رسید که داروهای ضدافسردگی نمی توانند کیفیت زندگی بیماران افسرده را ارتقا دهند. از نظر آن ها، تاثیر اندازه گیری شده بسیار کوچک بوده است و تاثیر قابل توجهی بر آمار و ارقام ندارد.

به باور آن ها موارد زیادی وجود دارد که در میان شرکت کنندگان اندازه گیری نشده است، مثل افرادی که روش های درمانی مختلف را دریافت کرده اند، به این روش ها دسترسی داشته اند یا می خواستند این روش ها را دریافت کنند.

درمان افسردگی نتیجه بخش و مهم است

به باور پزشکان، درمان افسردگی بسیار نتیجه بخش است زیرا روش های بسیار مفیدی در این زمینه وجود دارد، از جمله مصرف دارو و روان درمانی.

در نتیجه، افرادی که افسرده هستند همچنان برای درمان وضعیت خود باید به متخصصین مراجعه کرده و آن هایی که داروهای ضدافسردگی را مصرف می کنند هم باید همچنان طبق دستور پزشک به مصرف این داروها ادامه دهند.

به باور پزشکان افسردگی یک بیمار قابل درمان است و یکی از علائم این بیماری ناامیدی است.