سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در حقیقت، ترکیبی از چندین  علامت است که خانم ها یک یا دو هفته قبل از عادت ماهانه خود با آن مواجه می شوند.

بیش از 90 درصد از این خانم ها، دچار سندرم های قبل از عادت ماهانه خود می شوند، مثلا شکم شان نفخ می کند، سر درد می گیرند و بداخلاق می شوند. در بعضی از خانم ها این نشانه ها به اندازه ای شدید و آزاردهنده است که مجبور می شوند قید مدرسه و کار را بزنند؛ اما بعضی از دیگر از آن ها که علائم خفیف تری دارند، اصلا این مشکلات را تجربه نمی کنند.

به طور میانگین، احتمال ابتلا خانم هایی که در دهه 30 از عمر خود هستند، به این سندرم بیشتر می شود.

منظور از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

سندرم قبل از قاعدگی ترکیبی از چندین نشانه و علامت جسمانی و احساسی است که بیشتر خانم ها بعد از فرایند تخمک گذاری و قبل از شروع دوره عادت ماهانه خود با آن دست و پنجه نرم می کنند.

محققان معتقدند که در خانم ها روزهای بعد از تخمک گذاری با این سندرم مواجه می شوند؛ علت آن هم این است که در صورتی که باردار نباشید، میزان هورمون های استروژن و پروژسترون شروع به افت زیادی می کنند.

چندین روز بعد از این که عادت ماهانه خانم شروع شود، نشانه های این سندرم هم از بین می روند؛ زیرا میزان هورمون ها دوباره شروع به زیاد شدن می کند.

با وجود این که بیشتر خانم ها با سندرم قبل از قاعدگی دست و پنجه نرم می کنند، تعدادی هم هستند که اصلا هیچ نشانه ای از این سندرم را در خود مشاهده نمی کنند یا این که فقط نشانه های خفیفی دارند.

برای بقیه افراد، این سندرم به اندازه ای آزار دهنده می شود که نمی توانند کارهای روزانه خود، از قبیل مدرسه رفتن یا کار کردن را انجام دهند.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

علائم شدید این سندرم ممکن است خود نشانه ای نوعی اختلال دیگر، یعنی اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی (PMDD) باشد. وقتی که دوران عادت ماهانه تان تمام شود، مثلا بعد از یائسگی، دیگر هیچ نشانه ای از PMS در خود مشاهده نخواهید کرد. احتمالا بعد از بارداری دوباره با آن روبرو می شوید؛ اما نشانه های آن کاملا با قبل از دوران بارداری متفاوت خواهد بود.

چه افرادی به سندرم قبل از قاعدگی (PMS) مبتلا می شوند؟

از هر چهار خانم، سه نفر در طول عمر خود نشانه های PMS را مشاهده کرده اند. این نشانه ها در بعضی از آن ها خفیف و در بعضی دیگر شدیدتر است.

کم تر از 5 درصد از زنانی که در سن بارداری خود به سر می برند دچار حالتی شدید از سندرم پیش از قاعدگی می شوند که به آن اختلال «دیسفوریای پیش از قاعدگی (pmdd)» می گویند.

بیشتر خانم هایی که در شرایط زیر به سر می برند به اختلال دیسفوریای قبل از قاعدگی دچار می شوند:

  • استرس زیادی داشته باشند؛
  •  سابقه افسردگی در خانواده داشته باشند؛
  • سابقه داشته که خودشان با افسردگی یا افسردگی بعد از زایمان مواجه شده باشند.

آیا مولفه سن تاثیری بر تغییر این سندرم دارد؟

بله، سن تاثیرگذار است. علائم و نشانه های PMS مادامی که به 30 یا 40 سالگی و دوره یائسگی می رسید، بدتر می شود.  به دورانی که در حال گذر به یائسگی هستید، «پری منوپوزال» می گویند.

این مسئله بیشتر در خانم هایی اتفاق می افتد که خلق و خوی شان شدیدا به تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی حساس می شود.

در سال های منتهی به یائسگی، سطح هورمون ها به طور غیرقابل پیش بینی بالا و پایین می شود که علت آن هم گذر از دوران فعلی و رسیدن به یائسگی است. شاید همین تغییراتی که الان هم در اخلاق خود مشاهده می کنید را شاهد باشید یا این که اوضاع بدتر شود.

بعد از دوران یائسگی که دیگر عادت ماهانه تان قطع می شود، نشانه ای از سندرم قبل از قاعدگی هم باقی نخواهد ماند.

این سندرم چه نشانه هایی به همراه دارد؟

نشانه های این سندرم در میان خانم ها متفاوت است. شاید شما علائم جسمانی مثل نفخ کردن یا باد معده داشته باشید یا این که نشانه های احساسی و روحی مثل ناراحتی، یا حتی هر دو را همزمان با هم احساس کنید.

مهمترین علائم سندرم پیش از قاعدگی

البته این نکته را هم فراموش نکنید که علائم و نشانه ها در طول زمان و در هر برهه از زندگی تغییر می کنند.

علائم جسمانی که سندرم پیش از قاعدگی دارد؛ عبارت اند از:

  • التهاب یا حساس شدن و درد پستان ها؛
  • یبوست یا اسهال؛
  • نفخ یا باد معده؛
  • انقباض عضلات؛
  • سر درد یا کمر درد؛
  • زشت شدن؛
  • کم تحمل شدن در برابر صدا یا نور.

تاثیراتی که این سندرم روی احساسات دارد؛ شامل موارد زیر می شود:

  • رفتارهای آزار دهنده یا خصومت آمیز؛
  • احساس خستگی؛
  • مشکلات خواب (خواب بسیار زیاد یا بسیار کم)؛
  • تغییر اشتها یا بی اشتهایی؛
  • مشکل تمرکز یا حافظه؛
  • احساس تنش و اضطراب؛
  • افسردگی، غمگین بودن یا گریه کردن؛
  • تغییر خلق و خو؛
  • کاهش میل جنسی.

اگر علامت هایی که در خود مشاهده می کنید آزارتان می دهد یا این که روی زندگی روزمره تان تاثیر می گذارد، با پزشک خود مشورت کنید.

چه عواملی در سندرم پیش از قاعدگی (PMS) نقش دارند؟

امروزه محققان علت اصلی این سندرم را نمی دانند. اما باید به این مورد توجه کنید که تغییر سطح هورمون ها در طول عادت ماهانه نقشی اساسی دارد. در عین حال بعضی از خانم ها بیشتر از دیگران در معرض این تغییرات هورمونی قرار دارند.

 این سندرم را چگونه تشخیص می دهند؟

هیچ تست و آزمایش واحدی وجود ندارد که با کمک آن بتوان این سندرم را تشخیص داد، بلکه زمانی که با پزشک صحبت می کنید او درباره علائمی که مشاهده می کنید، مثل زمان شروع آن ها و میزان تاثیرشان بر زندگی تان، از شما سئوال می پرسد.

درمان سندرم قبل از قاعدگی

اگر علائم را در شرایط زیر مشاهده می کنید، احتمالا به سندرم قبل از قاعدگی مبتلا هستید:

  • حداقل در سه چرخه عادت ماهانه پشت سر هم، نشانه ها پنج روز زودتر از عادت ماهانه دیده شوند.
  • نشانه ها در چهار روز بعد از شروع قاعدگی از بین بروند.
  • این علائم باعث شوند که نتوانید کارهای روزمره و فعالیت های خود را انجام دهید.

بهتر است که چندین ماه عادت ماهانه خود را زیر نظر داشته باشید و ببینید که کدام یک از علائم این سندرم را در خود مشاهده می کنید و شدت آن ها چقدر است.

این علائم را هر روز روی تقویم یا در برنامه تلفن همراه تان یادداشت کنید. زمان مراجعه به پزشک این اطلاعات را همراه خود داشته باشید.

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) و تاثیر آن بر سلامتی

در حقیقت، حدود نیمی از خانم هایی که می خواهند علائم این سندرم را کاهش دهند، مشکلات دیگری هم دارند که قبل از شروع عادت ماهانه شان بدتر می شود.

بعضی از این علائم و نشانه ها بین این مشکلات و بیماری ها با این سندرم مشترک هستند که عبارتند از:

  • افسردگی و اضطراب: شرایط بسیاری وجود دارد که علائم آن ها با این سندرم مطابقت دارد. افسردگی و اضطراب هم جزو آن ها هستند و احتمالا قبل یا در طول دوران قاعدگی بدتر می شوند.
  • سندرم خستگی مزمن یا میالژیک انسفالومیالیتیز (ME CFS): بعضی از خانم ها علائم شان درست قبل از قاعدگی بدتر می شود. مطالعات در این زمینه نشان داده است که خانم هایی که خود از سندرم خستگی مزمن رنج می برند، احتمالا خونریزی بیشتری دارند و دچار یائسگی  زود هنگام خواهند شد.
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS): این نوع سندرم باعث انقباض عضلات، نفخ کردن و باد معده می شود که این علائم احتمالا درست قبل از عادت ماهانه بدتر هم می شوند.
  • سندرم درد مثانه: خانم هایی که از این نوع سندرم رنج می برند، احتمالا در دوران قبل از قاعدگی با انقباضات آزار دهنده مواجه می شوند.

علاوه بر این، این سندرم باعث بدتر شدن بعضی از بیماری ها می شود؛ مثلا آسم، آلرژی ها و میگرن.

آیا راهکارهای خانگی هم وجود دارند که به درمان نشانه های سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کنند؟

توجه به نکات زیر به طور کلی به شما کمک می کند تا سالم تر باشید و در بهبود علائم این سندرم هم موثر هستند:

درمان سندرم پیش از قاعدگی

1 – در طول ماه به طور منظم حرکات ایروبیک را انجام دهید: ورزش کردن به بهبود سلامتی و علائمی مثل افسردگی، به سختی تمرکز کردن و رفع خستگی کمک می کند.

2- سعی کنید تا جای امکان خوراکی های سالم را انتخاب کنید: دو هفته قبل از زمان عادت ماهانه تان، خوراکی و نوشیدنی های حاوی کافئین، نمک و شکر را مصرف نکنید؛  از بسیاری از علائم آزار دهنده این سندرم خلاص می شوید. اطلاعات خود در زمینه خوراکی های مقوی برای خانم ها را بیشتر کنید.

3- به قدر کافی بخوابید: سعی کنید هر شب تقریبا 8 ساعت بخوابید؛ زیرا کم خوابی با افسردگی و اضطراب ارتباط مستقیم دارد و باعث بدتر شدن علائم این سندرم، مثل بد اخلاقی، می شود.

4- با استرس مقابله کنید: می توانید در این باره از دوستانتان کمک بخواهید یا  از کتاب و روزنامه ها اطلاعات جمع کنید. بعضی از خانم ها باور دارند که انجام یوگا، ماساژ یا مدیتیشن در درمان استرس تاثیر مثبت دارد.

5 – سیگار کشیدن را ترک کنید: در یکی از مطالعات گسترده ای که در این زمینه انجام شده، مشخص شد که خانم های سیگاری، در مقایسه با خانم های غیر سیگاری با علائم بدتر و شدیدتری در دوران عادت ماهانه شان مواجه می شوند.

چه داروهایی برای درمان این سندرم موثر هستند؟

مصرف داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی پزشک به درمان بعضی از این علائم کمک می کند.

داروهای بدون نسخه که می توانید آن ها را از بیشتر داروخانه ها تهیه کنید، نشانه های فیزیکی، مثل انقباضات عضلات، سر درد، کمر درد و حساسیت پستان ها را کمتر می کنند. بعضی از این داروها عبارت اند از:

  • ایبوپروفن؛
  • ناپروکسین؛
  • آسپرین.

بعضی از خانم ها معتقدند که مصرف داروهای تسکین دهنده درست قبل از شروع قاعدگی، درد و خونریزی در طول این مدت را کمتر می کند.

اگر داروهای بدون نسخه کارساز نبودند، نوبت به داروهای تجویزی می رسد.

  • داروهای هورمونی: مصرف داروهای ضد بارداری باعث کم کردن علائم جسمانی این سندرم می شوند؛ اما ممکن است که علائم دیگر را بدتر کنند. احتمالا اول باید چندین دارو کنترل باروری را مصرف کنید تا در نهایت دارویی که مناسب تان است را پیدا کنید.
  • داروهای ضد افسردگی: خانم هایی که از داروهای دیگری برای بهبود علائم احساسی این سندرم استفاده کردند، اما تاثیری نداشته است، می توانند مصرف این داروها را شروع کنند.

داروهای اس اس آر آی، یا بازدارنده بازجذب سروتونین، رایج ترین نوع از این داروها هستند که برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی کار برده می شوند.

  • داروهای ضد اضطراب، احساس اضطراب را در فرد کم می کنند.

باید به این مورد توجه کنید که تمام داروها عوارض جانبی دارند؛ پس بهتر است که با پزشک یا پرستار درباره فواید و معایب مصرف آن ها مشورت کنید.

آیا مصرف مکمل های مواد معدنی یا ویتامین بر درمان علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) تاثیر گذار است؟

شاید! تحقیق های انجام شده در این زمینه نشان داده است که احتمالا مصرف ویتامین ها یا مواد معدنی خاص در بهبود بعضی از علائم این سندرم موثر باشد.

سندرم پیش از قاعدگی

سازمان غذا و دارو (FDA) ویتامین ها و مواد معدنی را مانند داروها تنظیم نکرده؛ پس بهتر است که قبل از مصرف هر گونه مکمل، اول با پزشک مشورت کنید.

مطالعات نشان داده است که مصرف مواد زیر فقط مزیت دارد:

  • کلسیم: مطالعات صورت گرفته نشان داده که کلسیم در کم شدن علائم این سندرم، مثل: خستگی، افسردگی و اشتیاق به غذا موثر است.

مواد غذایی مثل: شیر، پنیر و ماست حاوی کلسیم هستند و بعضی دیگر مثل: آب پرتقال، غلات و نان کلسیم افزوده دارند. مصرف مکمل های حاوی کلسیم هم گزینه خوبی به نظر میاید.

  • ویتامین B6: این ویتامین هم مانند کلسیم به بهبود علائم سندرم قبل از قاعدگی، مثل: بد اخلاقی، زود رنجی، فراموشی، نفخ کردن و اضطراب کمک می کند.

ماهی، ماکیان، سیب زمینی، میوه ها (به جز مرکبات) و غلات همگی مجهز به این ویتامین هستند. همین طور می توانید این ویتامین را به صورت مکمل های رژیمی هم استفاده کنید.

مطالعات صورت گرفته خبر از مزایا و معایب همزمان مواد زیر می دهد:

  • منیزیم: احتمالا مصرف منیزیم به بهبود علائم این سندرم، مثل میگرن کمک می کند.

اگر به میگرن های دوران عادت ماهانه دچار هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا میزان مصرف منیزیم را برایتان تعیین کند.

سبزیجات سبز و برگ دار مثل: اسفناج و همین طور آجیل، غلات و حبوبات همگی منیزیم دارند. همین طور می توانید از مکمل های حاوی منیزیم هم بهره ببرید.

  • اسیدهای چرب اشباع نشده (امگا3 و امگا6): با توجه به بررسی های صورت گفته، مصرف مکمل های حاوی 1 تا 2 گرم اسیدهای چرب اشباع نشده در کم کردن انقباضات عضلات و دیگر علائم این سندرم موثر خواهد بود.

منابع غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده شامل: تخم کتان، آجیل، ماهی و سبزیجات برگ دار می شود.

انجام کدام یک از روش های جایگزینی یا تکمیلی به برطرف شدن علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک می کند؟

تعدادی از خانم ها گفته اند که با انجام یوگا و مدیتیشن از شر علائم این سندرم خلاص شده اند و بعضی دیگر باور دارند که مکمل های گیاهی آن ها را درمان می کند.

چیزی که مهم است این است که قبل از انجام هر کدام از روش ها ابتدا باید با پزشک یا پرستار مشورت کنید. شاید مصرف این مکمل ها با داروهای دیگری که مصرف می کنید، تداخل ایجاد کند و باعث بی اثر شدن دارو یا عوارض جانبی خطرناک آن شود؛ زیرا سازمان غذا و دارو مکمل های گیاهی را مانند داروها تنظیم نکرده است.

چندین مورد از مطالعات انجام شده نشان می دهند که با مصرف این مکمل های گیاهی می توان علائم این سندرم را به حداقل رساند؛ اما در بعضی دیگر اینطور به نظر نمی رسد. مصرف بسیاری از مکمل های گیاهی همزمان با داروهای دیگر ممنوع است!

بعضی از بانوان از این مکمل ها برای بهبود نشانه های سندرم قبل از قاعدگی استفاده می کنند:

کوهوش سیاه: ریشه و ساقه زیر زمینی این گیاه به صورت تازه یا خشک شده برای تهیه چای، کپسول، قرص یا عصاره های مایع استفاده می شود.

کوهوش سیاه اغلب برای درمان این علائم به کار گرفته می شود و بعضی از خانم ها هم از آن استفاده می کنند.

  • قرص ویتاگنوس: از ویتاگنوس خشک برای تهیه عصاره های مایع یا قرص هایی استفاده می شود که کاربردی مشابه با کوهوش سیاه دارند.

توجه کنید مصرف این گیاه برای افرادی که از قرص های هورمونی کنترل بارداری یا روش هورمون درمانی برای درمان علائم خود استفاده می کنند، ممنوع است!

  • روغن گیاه مغربی: روغن این گیاه از دانه گیاهان به دست می آید و داخل کپسول ها قرار می گیرد. طبق بعضی از گزارشات، مصرف این روغن در بعضی از خانم ها موثر بوده؛ اما بعضی از مطالعات نشان داده است، مصرف این روغن علاوه بر مزیت، عوارض هم دارد.

با این حال محققان همچنان در حال بررسی و پیدا کردن روش هایی جدید برای درمان سندرم قبل از قاعدگی هستند.

14 داروی خانگی برای درمان سندرم پیش از قاعدگی

1. کوهوش سیاه

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه را بیشتر با نام گیاه زنان می شناسند؛ چرا که در تنظیم هورمون های زنانه بسیار مفید است. این گیاه برای درد های پیش از قاعدگی، مانند یک مسکن قوی عمل می کند و به راحتی تمام درد ها را از بین می برد. علاوه بر آن، این گیاه حاوی استروژن گیاهی است و در تعادل استروژن در بدن، نقش مهمی دارد.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • 1 قاشق چای‌خوری ریشه کوهوش سیاه؛
  • 1 پیمانه آب.

روش مصرف:

1- آب و ریشه کوهوش سیاه را درون یک قوری بریزید.

2- قوری را روی اجاق گاز و یا سماور گذاشته و صبر کنید تا به خوبی دم بکشد.

3- قوری را برای 5 دقیقه کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس دمکرده را صاف کنید.

4- برای خوش طعم شدن دمکرده ، می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

5- سپس آن را بنوشید.

برای کمتر کردن علائم سندرم پیش از قاعدگی، می توانید حداقل 2 بار در روز، این چای را نوش جان کنید.

2. جینکو بیلوبا

گیاه جینکو بیلوبا برای درمان علائم سندرم قبل از قاعدگی بسیار موثر است. در مطالعات اخیر، مشخص شد که جینکو بیلوبا شدت علائم جسمی و روانی که در نتیجه این سندرم ایجاد می شوند را کاهش می دهد.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • 1 قاشق غذاخوری برگهای خشک شده جینکو بیلوبا؛
  • 1 پیمانه آب داغ.

روش مصرف:

1-  برگهای خشک شده جینکو بیلوبا را درون یک ظرف آب داغ بریزید و روی ظرف را با یک درپوش بپوشانید.

2- پس از 5 تا 10 دقیقه دمکرده را صاف کنید.

3- چای را به صورت گرم میل کنید.

برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی، می توانید این چای را 1 تا 2 بار در روز بنوشید.

3. ویتامین ها

مصرف ویتامین D , B6 و vitamin  E در کم کردن علائم سندرم پیش از قاعدگی بسیار مفیدند. این ویتامین ها اضطراب، حساسیت پستان ها و سایر علائم سندرم پیش از قائدگی را کم تر کرده و به آرامش بیشتر شما کمک می کنند.

ویتامین B6 ادرارآور است و باعث دفع مایعات اضافی بدن می شود. در نتیجه در درمان احتباس آب بدن که قبل از شروع عادت ماهیانه اتفاق می افتد، موثر است. مصرف ویتامین D  برای بدن ضروری است اما نباید بیشتر از 2000 IU در روز بخورید! بهتر است آن را همراه با منیزیم مصرف کنید. از طرف دیگر ، ویتامین E برای درمان دردهای قبل از قاعدگی مفید است و مصرف آن بهتر از خوردن مسکن های شیمیایی است.

به همین خاطر بهتر است در طول ماه ، غذاهایی مانند :ماهی، مرغ، تخم مرغ، سویا، قارچ، لبنیات، آجیل و سبزیجات با برگ های سبز،  مصرف کنید. علاوه بر این می توانید پس از مشورت با پزشک ،برای جبران این ویتامین ها، از قرص های مکمل استفاده کنید.

4. مواد معدنی

یکی از مواد معدنی که در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی مفید است، منیزیم می باشد. در  آزمایشی که 192 زن در آن شرکت داشتند، به همه 400 میلی گرم منیزیم در روز داده شد. این آزمایش نشان داد که 95٪ از خانمها قبل از عادت ماهیانه شان درد پستان و اضافه وزن کمتری داشتند. از طرف دیگر 89٪ تنش عصبی کمتر و 43٪ سردردهای کمتری داشتند.

5. روغن‌های اساسی

آ. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس بهترین روغن برای درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی است. این روغن دارای خاصیت ضددرد و ضد التهاب و در درمان دردهای شکمی و عضلانی بسیار مفید است. علاوه بر این رایحه خوبش باعث از بین بردن اضطراب و افسردگی می شود.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • 6 قطره روغن اسطوخودوس؛
  • 1 قاشق چای‌خوری روغن نارگیل (یا هر روغن دلخواه دیگری).

روش مصرف:

1- روغن اسطوخودوس را به روغن نارگیل (یا روغن زیتون و…) اضافه کنید.

2- این مخلوط را به آرامی در قسمت پایین شکم و پشت گردنتان بمالید.

3- چند دقیقه ماساژ دهید.

برای کاهش علائم بهتر است، این کار را 1 تا 2 بار در روز ، انجام دهید.

ب. روغن ایلانگ ایلانگ

روغن ایلانگ یلانگ

روغن ایلانگ ایلانگ روغنی آرام بخش است و وقتی از طریق پوست جذب بدن شده و باعث آرامش و تقویت خواب می شود. علاوه بر این دارای خواص ضد التهابی است و درد و التهابی که در نتیجه سندرم پیش از قاعدگی به وجود آمده را از بین می برد.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • 6 قطره روغن ایلانگ ایلانگ؛
  • 1 قاشق چای‌خوری نارگیل (یا روغن دلخواه دیگر).

روش مصرف:

1- روی کف دستتان روغن ایلانگ ایلانگ و روغن نارگیل را را مخلوط کرده و کف دستانتان را به خوبی به هم بمالید.

2- سپس دستانتان را روی قسمت تحتانی شکم، پشت گوش و گیجگاه خود مالش دهید.

3- به مدت 1 دقیقه هر کدام از این قسمت ها را به خوبی ماساژ دهید.

برای کم کردن علائم سندرم قبل از قاعدگی، می توانید این کار را 2 تا 3 بار ،در روز انجام دهید.

6. گیاه پنج انگشت

پنج انگشت میوه ای است که از درختی به نام پاک دامنی (Vitex agnus castus) به دست می آید. این گیاه برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی بسیار مفید است و بر خلاف کوهوش سیاه، هورمون پروژسترون را تقویت می کند. بسته به علائم PMS می توانید از یکی از این دو گیاه برای کاهش علائمتان استفاده کنید.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • 2 پیمانه آب داغ؛
  • ½ قاشق غذاخوری پنج انگشت خرد شده.

روش مصرف:

1- پنج انگشت خرد شده را به آب داغ اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا دم بکشد.

2- پس از 10 دقیقه دمکرده را صاف کنید.

3- می توانید بسته به سلیقه تان این دمکرده را سرد و یا گرم میل کنید.

برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی می توانید این چای را 1 تا 2 بار ، در روز میل کنید.

7. زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل در درمان تهوع، استفراغ و بیماری‌ها بسیار مفید است.  همچنین این گیاه خوش عطر ، علائم جسمی و رفتاری را که در سندرم پیش از قاعدگی دیده می شوند، کاهش می‌دهد.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک تکه چوب زنجبیل؛
  • 1 فنجان آب داغ.

روش مصرف:

1- درون یک قوری زنجبیل و آب داغ را بریزید.

2- اجازه دهید قوری برای 10 دقیقه روی حرارت بماند و سپس آن را برداشته و دمکرده را صاف کنید.

3- چای را بنوشید.

2 بار در روز، از این چای بنوشید تا معجزه آن را ببینید!

8. چای سبز

درمان سندرم پیش از قاعدگی با چای سبز

نوشیدن چای سبز نه تنها باعث احتباس آب در بدن نمی شود، بلکه به دلیل داشتن اثرات دیورتیک به تولید ادرار بیشتر کمک کرده و سموم اضافی بدن را دفع می کند. علاوه بر این ، این چای به دلیل داشتن اثرات ضد اضطراب و ضد التهابی که دارد، می تواند به کاهش گرفتگی عضلات، درد، جوش و آکنه کمک کند.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • ½ قاشق چای‌خوری چای سبز؛
  • 1 فنجان آب داغ.

روش مصرف:

1- درون یک قوری چای سبز و آب داغ را با هم مخلوط کنید.

2- بگذارید قوری برای 5 تا 10 دقیقه روی حرارت بماند و سپس دمکرده را صاف کنید.

3- چای سبز را میل کنید.

برای کم کردن علائم قبل از قاعدگی، می توانید 2 بار در روز این چای را بنوشید.

9. آب خیار شور

در زمانی که دچار سندرم پیش از قاعدگی شدید ،باید از مصرف غذاهای شور خودداری کنید؛ چون باعث جمع شدن آب در بدن می شود. اما آب خیار شور استثناست! از آنجایی که آب خیار شور مقدار زیادی الکترولیت دارد، برای برطرف کردن دردهای ناشی از گرفتگی عضلات قبل از عادت ماهیانه بسیار تاثیرگذار است.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  •  2.5 اونس یا 5 قاشق غذاخوری آب خیار شور.

روش مصرف:

زمانی که علائم سندرم پیش از قاعدگی را مشاهده کردید، می توانید کمی آب خیار شور میل کنید.

10. کمبوچا

کمبوچا یک چای تخمیر شده است که حاوی ویتامین های B و باکتری بی خطر و مخمر است. از آنجایی که این چای پروبیوتیک است و ترکیبی از ویتامین های گروه B را دارد، می تواند در درمان علائم سندرم قبل از قاعدگی مفید باشد. یکی از این ویتامین ها ،ویتامین B6 است که در بالا در مورد فواید آن صحبت کردیم.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • ½ الی 1 فنجان چای کمبوچا.

روش مصرف:

نصف تا یک فنجان کمبوچا را در طول روز میل کنید.

11. امگا 3

درمان سندرم پیش از قاعدگی

امگا 3 یکی از مواردی است که با استفاده از آن می توانید به تنهایی به جنگ با سندرم قبل از قاعدگی بروید. در مطالعه ای که اخیرا انجام شده نشان داده است :« مصرف پیوسته امگا 3 علائم PMS را کاهش می دهد و از طریق خواص بی شمارش می تواند کیفیت سلامت و زندگی فرد مبتلا را بهتر کند».

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • 250 الی 500 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3

روش مصرف:

برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی می توانید در طول روز غذاهایی که حاوی امگا 3 هستند ،مانند :ماهی، سبزیجات با برگ سبز تیره ، گردو و تخم کتان را میل کنید و یا مکمل خوراکی آن را تهیه و مصرف کنید.

12. چای برگ تمشک

چای برگ تمشک

این چای فوق العاده منبع غنی از فلاونوئیدها، تانن ها و همچنین مواد مغذی خاصی مانند: منیزیم و کلسیم است که تمامی این مواد، در درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی از جمله: گرفتگی و درد عضلات شکم کمک می کنند. علاوه بر آن ،نوشیدن این چای باعث متعادل کردن هورمون هایی می شود که در درمان تهوع، استفراغ و اسهال بسیار موثر هستند.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • 1 قاشق چای‌خوری چای برگ تمشک؛
  • 1 فنجان آب داغ.

روش مصرف:

1- چای برگ تمشک را درون قوری با آب داغ مخلوط کنید و اجازه دهید برای 5 دقیقه دم بکشد.

2- دمکرده را صاف کنید و برای مدتی کنار بگذارید تا خنک شود.

3- این چای را به صورت گرم بنوشید.

برای درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی ، می توانید 2 بار در روز ،چای برگ تمشک بنوشید.

13. فلفل سیاه

فلفل سیاه حاوی پیپرین است و خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد. به همین دلیل می تواند درد و التهابی که به خاطر سندرم پیش از قاعدگی به وجود آمده را از بین ببرد.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • مقدار کمی پودر فلفل سیاه؛
  • 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا.

روش مصرف:

1- درون یک ظرف ،پودر فلفل سیاه را با ژل آلوئه به خوبی مخلوط کنید.

2- سپس این مخلوط را میل کنید.

برای فروکش کردن علائم سندرم پیش از قاعدگی، می توانید 1 بار در روز این ترکیب را میل کنید.

14. دانه کنجد

دانه کنجد

دانه کنجد دارای خاصیت ضد التهابی و ضد درد است و با گرم کردن بدن به کاهش التهاب و اسپاسم عضلانی کمک می کند.

برای استفاده از این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

  • 2 قاشق غذاخوری دانه کنجد.

روش مصرف:

دانه کنجد را روی حرارت برشته کرده و سپس آن را روی سالاد و یا غذای خود بریزید و میل کنید.

برای کاهش علائم این سندرم، می توانید 1 تا 2 بار، از دانه کنجد استفاده کنید.

این مقاله توسط دکتر خوش سیرت مطالعه و تایید شده است .

منابع:

https://www.womenshealth.gov/menstrual-cycle/premenstrual-syndrome

https://www.stylecraze.com/articles/effective-home-remedies-to-treat-premenstrual-syndrome/