داروهای ضد افسردگی ممکن است یک وسیله قوی برای درمان افسردگی و اضطراب باشند. اما برخی از مردان ممکن است که این ترس را داشته باشند که مصرف اینگونه داروها زندگی جنسی آنها را به مخاطره بیندازد. عوارض جانبی جنسی این داروها رایج است و می توانند مشکلاتی مرتبط با انزال (انزال با تاخیر یا غیرممکن) و همچنین تحریک جنسی ضعیف را به وجود آورند.

دادن زمان مناسب به دارو برای عمل کردن

حداقل دو هفته زمان برای مصرف داروهای ضد افسردگی کافی است و تا دوازده هفته می توانید تاثیر این داروها را ببینید.

شما و پزشکتان برای تشخیص مقدار دوز مصرفی، داروی مناسب یا حتی ترکیب درست داروها به تجربه و آزمایش نیاز دارید.

تسلیم نشوید! مطالعات نشان داده است که احتمال یافتن داروی مناسب برای درمان بسیاری از مبتلایان به افسردگی وجود دارد.

اما خبرهای خوبی وجود دارد. روانپزشک دیوید . ج.هلرستین از دانشگاه کلمبیا اظهار کرده است که بیشتر مردان میتوانند از اختلال عملکرد جنسی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی در حالی که همچنان دارو را مصرف می کنند، خلاص شوند و این مشکل به راحتی حل شدنی است.

حتما بخوانید: آیا قرص آسپرین برای افسردگی خوب است؟

دکتر ج.هلرستین به همراه سه متخصص دیگر درباره این موضوع که چطور مردان میتوانند داروهای ضد افسردگی مصرف کنند، بدون اینکه زندگی جنسی آنها آسیبی ببیند، تحقیق کردند و نظراتی ارائه دادند که در این قسمت به آن ها می پردازیم:

اولین راه حل می تواند به سادگی تغییر دادن مقدار مصرف باشد

بیماران اغلب عبارت «اختلال عملکرد جنسی» را در گوگل جستجو میکنند و فورا چاره مشکل خود را می یابند. در حقیقت، دلایل پزشکی زیادی برای اختلال عملکرد جنسی وجود دارد از قبیل: افسردگی، اختلالات اضطرابی و سوءمصرف مواد.

ما افرادی را دیده ایم که عملکرد جنسی آنها در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی بهبود یافته است. احتمالا از دست دادن عملکرد جنسی آنها نشانه ای از افسردگی شدید شان بوده است.

با روانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید و سعی کنید که این مشکل را حل کنید. درمان خود را متوقف نکنید یا اینکه آن را تغییر ندهید؛ زیرا باعث ایجاد مشکلات عمده‌ای میشود.

در برخی موارد اختلال عملکرد جنسی به مرور زمان بهبود پیدا میکند؛ زیرا بدن شما خود را با داروها تنظیم میکند.

از نظر دیوید ج. هلرستین، یکی از ساده ترین کارها تنظیم دوز دارو (تحت نظر پزشک) به کمترین میزان ممکن، از قلم انداختن یک دوز یا مصرف آن در زمان دیگری از روز است.

برخی از داروهای ضدافسردگی از سایرین خطرناک تر هستند

دو نوع از داروهای ضدافسردگی که با بالاترین میزان بروز اختلال عملکرد جنسی همراه است.

عوارض دارو های ضد افسردگی

مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) : سیتالوپرام (سلکسا)، اس سیتالوپرام (لگزاپرو)، فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین (لووکس)، پاروکستین ( پاکسیل)، سرترالین (زولافت) هستند.

پاکسیل به عنوان مشکل زا ترین قرص شناخته شده است. در حقیقت، این دارو درمانی برای انزال زودرس و  طولانی شدن زمان ارگاسم به شمار می رود.

مهار کننده های انتخابی غیر باز جذب سروتونین (SNRIs): دسون لافاکسین ( پرستیج)، دولوکستین (سیمبالتا)، لوومیلناسیپران (فتزیما) و ونلافکسین (افکسور) می شوند.

جدیدترین داروهای ضد افسرگی  ویلازدون (ویبرید) و ورتوکستین ( برینتلیکس) میزان کمتری از اختلال عملکرد جنسی نسبت به داروهای قدیمی SSRIs و SNRIs نشان داده اند. همچنین بوپروپیون ( ولبوترین) و میرتازاپین ( رمرون) نیز میزان کمتری از اختلال عملکرد جنسی نشان داده اند.

مصرف یک داروهای آرامبخش ممکن است نقش اساسی داشته باشد.

اختلال عملکرد جنسی با مصرف بنزودیازپین ها هم که برای درمان اضطراب مصرف می شود، گزارش شده است؛ اما اطلاعات کمی وجود دارد که نشان می دهند چه تعداد از افراد تحت تاثیر قرار می گیرند یا اینکه احتمال وقوع این اتفاق برای آنها وجود دارد. عمده ترین عارضه جانبی، نعوظ ناقص است.

حتما بخوانید: از کجا و چگونه بفهمیم افسرده ایم ؟

طبق نظر سارا ملتون، دکتر داروساز ، به هر حال، تجویز این داروها نشان داده که با مصرف کوتاه مدت آنها، بین دو الی چهار هفته، احتمال ایجاد اختلال عملکرد جنسی دراز مدت بسیار کم است.

تعویض یا اضافه کردن داروها ممکن است موثر باشد

راه دیگر، تغییر داروهاست. تمام کلاس دارویی SSRIs  میتوانند باعث اختلال عملکرد جنسی شوند، و هیچ کدامشان کم خطر نیستند. اما لکساپرو و پروزاک در میان کلاس دارویی SSRIs  به نظر می رسد که پایین ترین میزان خطر را داشته باشند.

از نظر بنجامین چاوز، داروساز، بی خطرترین داروی ضد افسردگی ولبوترین است. این دارو بر سروتونین که باعث اختلال عملکرد جنسی می شود، تاثیری ندارد.

بنابراین به خودی خود، خطر اختلال عملکرد جنسی به همراه نخواهد داشت. با وجود این، ممکن است برای درمان افسردگی یا اضطراب برخی از بیماران موثر نباشد.

مشکلات جنسی ممکن است بعد از قطع دارو از بین بروند

بعد از اینکه بیماران استفاده از داروهای ضد افسردگی را متوقف کنند، مشکلات جنسی بعضی از آنها ممکن است که ادامه داشته باشد، و حتی برخی از این افراد با مشکلی جدید مانند: انزال زودرس مواجه شوند.

دیوید هیلی، آموزگار پزشکی اظهار کرده است: «ما نمی دانیم که چه درصدی از بیماران این مشکل را خواهند داشت. به هر حال، این اختلال یک آسیب دائمی نیست و انجام این روش مشکل بسیاری از مردان را رفع می کند. اگر مشکلات جنسی تان ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید».

 

منبع: webmd