افسردگی یک عارضه شدید روانی در انسان است که خلق و خوی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ناراحتی یا ناامیدی دائم می شود. همچنین بر روی سلامت روانی و احساسات، و همین طور سلامت جسمانی انسان نیز تاثیر مستقیم می گذارد.

در این مقاله از سایت دکتر چک درباره تاثیرات ناشی از افسردگی بر روی بدن، مانند دردهای مزمن، تغییر در وزن و افزایش التهاب، اشاره می کنیم.

علائم افسردگی

علائم ناشی از افسردگی ممکن است در پاسخ به آسیب دیدگی یا غم و اندوه به طور موقت به وجود بیاید. اما در مواردی که این علائم بیشتر از 2 هفته ادامه داشته باشند، نشان می دهد که فرد به اختلال افسردگی مهم مبتلا شده است.

حتما بخوانید: چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟

این علائم در نتیجه بیماری های روانی دیگر نیز ایجاد می شوند، مانند دو قطبی بودن یا اختلال استرس پس از حادثه {PTSD}. علائم زیر جز نشانه های افسردگی معرفی شده اند:

  • بیشتر روزها احساس افسردگی می کنید؛ مثلا هر روز ناراحت هستید یا احساس پوچی می کنید.
  • دیگر میلی به انجام کارهایی که قبلا باعث خوشحالی تان می شدند، ندارید.
  • بیشتر روزهای خود را با خواب بیش از حد یا کم خوابی سپری می کنید.
  • به طور غیر ارادی وزن تان کم یا زیاد می شود یا در اشتهای تان تغییراتی ایجاد می شود.
  • آشفتگی های جسمانی یا احساس تنبلی می کنید.
  • میزان انرژی تان کم شده یا دچار خستگی مفرط می شوید.
  • احساس می کنید که بی ارزش یا گناهکار هستید.
  • به سختی می توانید تمرکز کنید یا تصمیم بگیرید.
  • مدام به افکار مرگ و خودکشی فکر می کنید.

حتما بخوانید: مصرف داروهای ضد افسردگی و کاهش بروز سکته مغزی

علائم و نشانه های هر فرد با دیگری فرق دارد و ممکن است که به مرور زمان تغییر کند. برای این که پزشک بتواند عارضه افسردگی را در فرد تشخیص دهد، باید پنج نشانه یا بیشتر در او بروز کند که به مدت دو هفته ادامه داشته باشد.

علائم جسمانی ناشی از افسردگی

افسردگی و سلامت بدن

مطالعات انجام شده به تاثیرات افسردگی بر روی سلامت جسمانی انسان اشاره می کنند. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افسردگی و کم یا زیاد شدن وزن

افرادی که دچار افسردگی می شوند، میل شان به غذا خوردن نیز تغییر می کند که در نتیجه آن وزن شان به طور غیر ارادی کم یا زیاد می شود.

متخصصین سلامت به این نکته اشاره کرده اند که افزایش بیش از اندازه وزن برای سلامت انسان مشکلات بسیاری ایجاد می کند؛ از جمه دیابت و بیماری های قلبی. از طرف دیگر، کم تر بودن وزن از میزان طبیعی نیز به قلب آسیب می زند، باعث خستگی مفرط شده و بر روی قدرت باروری تاثیر منفی می گذارد.

درد مزمن

دومین نشانه ای که در افراد افسرده مشاهده می شود، دردهای مزمن است. این افراد با دردهایی مواجه می شوند که هیچ دلیلی برای آن ها وجود ندارد؛ مثلا دچار درد عضلات یا مفاصل می شوند، در قسمت قفسه سینه خود احساس درد می کنند و مدام سردرد دارند.

دردهای مزمن می تواند باعث بدتر شدن علائم و نشانه های ناشی از افسردگی در انسان شود.

افسردگی و بیماری قلبی

افسردگی بر زندگی و در میزان اشتیاق انسان در انتخاب سبک زندگی سالم و مثبت، تاثیر منفی می گذارد. زمانی که غذاهای مضر می خورید و سبک زندگی ساکن و بدون حرکتی را برای خود انتخاب می کنید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی هم بیشتر می شود.

افسردگی خود یک عامل خطرناک مستقل برای ابتلا به بیماری های قلبی است. براساس مطالعه ای که در سال 2015 به چاپ رسیده، مشخص شده است که از هر پنج نفر، یک نفر که به بیماری های قلبی یا بیماری سرخرگ کرونری مبتلاست، با مشکل افسردگی مواجه می شود.

افسردگی و التهاب

مطالعات انجام شده در همین زمینه نشان می دهد که استرس مزمن و افسردگی با التهاب رابطه دارند و ممکن است که وضعیت سیستم ایمنی بدن را هم تغییر دهند. تحقیقات دیگر نشان داده است که التهاب مزمن ممکن است باعث افسرده شدن انسان شود.

مبتلایان به افسردگی، بیشتر دچار بیماری های التهابی یا اختلالات خود ایمنی، مانند: سندرم روده تحریک پذیر {IBS}، دیابت نوع 2 یا آرتروز می شوند.

با وجود این، همچنان این مسئله مشخص نشده است که آیا افسردگی باعث بروز التهاب می شود یا این که التهاب مزمن فرد را مستعد افسرده شدن می کند؟ از همین رو، باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا ارتباط میان این دو مشخص شود.

افسردگی و مشکلات جنسی

افسردگی و مشکلات جنسی

میل جنسی در افراد افسرده کمتر است و حتی این افراد با مشکل تحریک شدگی، به ارگاسم نرسیدن یا عدم تجربه ارگاسم های لذت پذیر مواجه می شوند.

حتما بخوانید: 5 حقیقت در مورد مصرف داروهای ضد افسردگی و مشکلات جنسی

بعضی از افراد که دچار افسردگی هستند در روابط خود مشکل دارند و از این رو، روابط جنسی شان نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

بدتر شدن وضعیت بیماری های مزمن

اگر خودتان افسرده هستید یا فردی در اطراف تان به افسردگی دچار  باشد، احتمالا متوجه شده اید که افسردگی باعث بدتر شدن مشکلات مزمن برای سلامتی او یا خودتان می شود.

بیماری های مزمن حس اضطراب و گوشه نشینی به انسان می دهد؛ از این رو، افسردگی به بدتر شدن این احساسات کمک می کند.

فردی که دچار افسردگی است، به سختی می تواند برنامه درمانی خود برای بیماری های مزمن را پیگیری کند؛ از این رو،  علائم افسردگی این افراد بدتر می شود.

افرادی که افسرده و در عین حال به بیماری های مزمن هم مبتلا هستند، بهتر است که با یک پزشک مشورت کنند تا او به آن ها راهکار های مفید برای مقابله با هر دو عارضه پیشنهاد کند.

مراقبت از سلامت روانی به بهبود وضعیت سلامت جسمانی نیز کمک می کند و کنترل بیماری مزمن را آسان تر می کند.

افسردگی و مشکلات خواب

افراد افسرده دچار شب بیداری می شوند و خواب راحتی ندارند.

بی خوابی و شب بیداری باعث خستگی آن ها می شود و کنترل سلامت روانی و جسمانی را به مسئله ای طاقت فرسا تبدیل می کند.

پزشکان معتقدند که بی خوابی عامل بسیاری از بیماری هاست. در همین زمینه نیز مطالعه ای انجام شد که در آن مشخص شد که اگر بی خوابی طولانی مدت باشد، منجر به فشار خون بالا، دیابت، مشکلات مربوط به وزن و بعضی از انواع سرطان می شود.

بیماری های روده معده ای

اغلب افراد افسرده با ناراحتی معده یا مشکلات گوارشی، مانند اسهال، استفراغ کردن، حالت تهوع یا یبوست، مواجه هستند. ابتلا به بعضی از بیماری های مزمن، مانند سندروم روده تحریک پذیر، نیز در این افراد وجود دارد.

براساس مطالعه ای که در سال 2016 منتشر شد، به این مسئله پرداخته شده است که افسردگی با سرکوب فعالیت در هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و غده های آدرنالین، باعث تغییر در پاسخ مغز نسبت به استرس می شود.

خلاصه مطلب

اگر تنها این نکته را بدانید که افسردگی چه تاثیرات مخربی بر روی جسم تان بر جای می گذارد، هر چه سریع تر به دنبال راهکارهای درمانی می روید و بعد از اعمال تغییر در سبک زندگی خود سعی می کنید تا این علائم و نشانه ها را کنترل کنید.

افسردگی عارضه ای قابل درمان است. پزشک با شیوه های درمانی ترکیبی، با استفاده از دارو، تراپی و تغییر در سبک زندگی این عارضه را درمان می کند. اگر به خوبی از فرد افسرده حمایت شود، می توان تمام تاثیرات جسمانی و روانی ناشی از افسردگی را درمان کرد.

 

منبع