در جدیدترین مقاله ای که منتشر شده است، محققان یک مدل جدید برای بررسی ریسک ابتلا به بیماری قلبی و بروز مشکل قلبی در خانم ها معرفی کرده اند.

تشخیص مشکل قلبی در خانم ها با روش جدید؛ پیش زمینه

در مقایسه با آقایان، معمولا بیماری قلبی عروقی در خانم ها تشخیص داده نمی شود.

در حال حاضر از یک سیستم امتیازدهی معروف به نام امتیاز ریسک فرامینگهام برای تخمین ریسک ابتلا به این عارصه در طول 10 سال پیش رو استفاده می شود. این معیار امتیاز دهی مبتنی بر فاکتورهایی مثل سن، جنسیت، میزان کلسترول خون و فشار خون است.

تفاوت های قلبی، دلیل عدم تشخیص بیماری

قلب خانم ها و آقایان از نظر آناتومی با هم متفاوت است. به عنوان مثال، اندازه قلب خانم ها کوچک تر بوده و دیواره های نازک تری دارد.

با این حال، باز هم معیارهای تشخیص ابتلا به بیماری قلبی در هر دو گروه یکسان است. به عبارت دیگر، برای این که معیارهای سنجش ریسک ایجاد شوند، اندازه قلب خانم ها باید بیشتر از آقایان افزایش داشته باشد.

به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، “احتمال این که انسداد درجه اول بلوک دهلیزی بطنی و کاردیومیوپاتی اتساعی در خانم ها تشخیص داده نشود، به ترتیب دو و 1.4 برابر بیشتر از آقایان است. در نتیجه بروز انسداد درجه اول بلوک دهلیزی بطنی، ضربان قلب تغییر می کند. کاردیومیوپاتی اتساعی هم یک نوع بیماری قلبی مربوط به ماهیچه ها است. علاوه بر این، احتمال تاخیر در تشخیص ابتلا به سایر اختلال های قلبی هم در خانم ها بیشتر از آقایان است.”

تشخیص مشکل قلبی در خانم ها با روش جدید

درباره مطالعه

محققان آمریکایی و هلندی با انجام این مطالعه قصد داشتند یک مدل پیشرفته تر و دقیق تر برای تشخیص ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در خانم ها ارائه دهند. آن ها چندین معیار دیگر را هم در نظر گرفتند. در امتیاز ریسک فرامینگهام از این معیارها استفاده نشده است.

به همین منظور، آن ها از داده های موجود در پایگاه داده بیوبانک انگلیس مربوط به بیش از 20.000 نفر استفاده کردند. سپس تعداد خانم ها و آقایان مبتلا به بیماری قلبی که بیماری در آن ها تشخیص داده نشده بود را هم مقایسه کردند.

در نهایت نیز از یک مدل یادگیری ماشینی کمک گرفتند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که با استفاده از یادگیری ماشینی و از میان معیارهای ارزیابی شده، با استفاده از معیار EKGs بسیار دقیق تر می توان ابتلا به بیماری قلبی عروقی در خانم ها و آقایان را تشخیص داد.

البته محققان به این نکته اشاره می کنند که فاکتورهای سنجش ریسک قدیمی هم باید همچنان در نظر گرفته شوند.

به گفته محققان، با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی ها می توان روش های موثرتری برای پیش بینی ریسک ابتلا به بیماری قلبی در خانم ها پیدا کرد.

البته این مطالعه چندین محدودیت هم دارد. مثلا در این پایگاه داده با جنسیت همانند یک متغیر دوگانه برخورد شده است. این در حالی است که جنسیت به هورمون ها، کروموزوم ها و ویژگی های فیزیکی ارتباط دارد. بعلاوه، اکثر شرکت کنندگان این مطالعه را افراد میانسال و کهنسال ساکن انگلیس تشکیل می دادند.

منبع