محققان در آخرین بررسی های خود موفق به شناسایی 13 نشانگر جدید شده اند که با کمک آن ها می توان ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را با قطعیت پیش بینی کرد.

این مطالعه توسط 23 دانشمند از 11 کشور در سراسر جهان و به رهبری دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، یک دانشگاه چینی و دانشگاه لاند سوئد انجام شده است.

به گفته نویسنده ارشد مشترک این مطالعه، “بیش از 500 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع دو مبتلا هستند. به همین خاطر هم باید روش های جدیدی برای دسته بندی بیماران پیدا کرده و افرادی که بیشتر در معرض ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستند را شناسایی کنیم.”

بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع دو و 13 نشانگر؛ پیش زمینه

ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تا دو برابر بیشتر از افراد سالم است.

روش های قدیمی امتیازدهی برای تعیین میزان ریسک ابتلا هم به روز نبوده و عملکرد خوبی ندارند. از همین رو، به روش های جدیدی برای پیش بینی ابتلا به این عارضه نیاز است.

بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع دو و 13 نشانگر

درباره مطالعه

با توجه به تمام این مسائل، محققان به منظور انجام این مطالعه، تمام مطالعات پزشکی انجام شده از سال 1990 را بررسی کردند. در این مطالعات به بررسی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و بیماری قلبی عروقی و افراد سالم پرداخته شده بود.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “هدف ما از انجام این مطالعه، شناسایی نشانگرهایی بود که با کمک آن ها می توانیم ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در این بیماران را با قطعیت بیشتری پیش بینی کنیم.”

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی منابع و مقالات موجود، داده های مربوط به 321 نشانگر را استخراج کردند. سپس به این نتیجه رسیدند که 13 نشانگر ارتباط مهمی با ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بیماران دیابتی دارند.

مهم ترین نشانگر، پپتید ناتریورتیک مغزی بود. در حال حاضر از این نشانگر برای بررسی وضعیت نارسایی قلبی در بیماران استفاده می شود.

علاوه بر این، محققان پس از بررسی چندین مطالعه دیگر هم به این نتیجه رسیدند که هر چقدر میزان پپتید ناتریورتیک مغزی در بدن بیشتر باشد، ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی بیشتر می شود.

محققان پس از بررسی یک مطالعه که بر روی 16.000 بیمار انجام شده بود، به این نتیجه رسیدند که افزایش یک واحد استاندارد از پپتید ناتریورتیک مغزی تا 64 درصد ریسک ابتلا به این عارضه را زیاد می کند.

به گفته محققان، “مشاهده این 13 نشانگر و به ویژه پپتید ناتریورتیک مغزی، به ما هشدار می دهد که باید مطالعات خودمان را در این زمینه ادامه دهیم. اگر مطالعات بعدی هم نشان دهند که با کمک این نشانگرها می توانیم ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را پیش بینی کنیم، در این صورت استانداردهای مراقبت از این بیماران باید تغییر کند.”