به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد با یک نوع آزمایش خون جدید می توان احتمال ابتلا به آرتروز زانو را حداقل از هشت سال زودتر پیش بینی کرد.

در این بررسی، محققان میزان دقت یک آزمایش خون جدید در شناسایی نشانگرهای زیستی مهم مربوط به آرتروز را بررسی کرده اند. علاوه بر این، محققان با کمک این روش می توانند علاوه بر ابتلا به بیماری، پیشرفت آن را هم پیش بینی کنند.

تشخیص زود هنگام آرتروز زانو با آزمایش خون؛ پیش زمینه

استئوآرتریت رایج ترین نوع آرتروز است و تخمین زده می شود که 35 میلیون از بزرگسالان آمریکایی به آن دچار هستند. با این که در حال حاضر هیچ راهی برای درمان قطعی و همیشگی این بیماری نیست اما روش های جدیدی کشف شده است که به کمک آن ها می توانیم این عارضه را زودتر شناسایی کنیم.

در روش های کنونی، فقط زمانی مشخص می شود بیمار دچار آرتروز زانو شده است که مفصل زانو آسیب دیده باشد.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “وقتی که در جواب آزمایش اشعه ایکس گفته می شود بیمار دچار آرتروز زانو شده است، مدتی می شود که بیماری شروع به پیشرفت کرده است. اما ما با این روش جدید می توانیم حتی تا هشت سال زودتر احتمال ابتلا به این عارضه را در بیمار پیش بینی کنیم.”

تشخیص زود هنگام آرتروز زانو با آزمایش خون

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، نشانگرهای زیستی مولکولی را هدف قرار دادند. از این نشانگرها به عنوان اهداف تشخیصی و همین طور، ابزاری در تحقیقات برای تولید داروهای جدیدتر و موثرتر استفاده کرد.

از همین رو، محققان از داده های موجود در یک پایگاه داده بزرگ انگلیس استفاده کردند. آن ها نمونه سرم متعلق به 200 خانم سفید پوست را بررسی کردند. نیمی از شرکت کنندگان به این بیماری مبتلا بودند و 100 نفر دیگر سالم بودند. شاخص توده بدنی و سن شرکت کنندگان هم در نظر گرفته شد.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که با کمک نشانگرهای مورد نظر در آزمایش خون می توان با دقت 74 درصدی، پیشرفت آرتروز زانو و با دقت 85 درصدی، ابتلا به آن را را پیش بینی کنیم. علاوه بر این، در مقایسه با آزمایش اشعه ایکس، از هشت سال زودتر می توان افراد مستعد را شناسایی کرد.

محققان بررسی های خود را ادامه داده و به این نتیجه رسیدند که با در نظر گرفتن تعداد کمی از نشانگرهای زیستی، می توان با موفقیت افراد بیمار و افراد سالم را از هم متمایز کرد.

به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، “این یافته ها اهمیت زیادی دارند؛ به این خاطر که حالا ما شواهدی به دست آوردیم که نشان می دهد شرایط  عجیب و اختلال ها در مفصل را می توان با کمک نشانگرهای زیستی موجود در خون تشخیص داد. با کمک این اطلاعات می توانیم جلوی پیشرفت بیماری را گرفته و وضعیت در مفصل را به حالت نرمال برگردانیم.”

منبع