محققان در جدیدترین مطالعات خود به بررسی تاثیر فاکتورهای ژنتیکی بر تغییر شاخص توده بدنی در میان افرادی با جایگاه اجتماعی اقتصادی متفاوت پرداختند.

بر اساس یافته های آن ها، شاخص توده بدنی افرادی که سطح تحصیلات، جایگاه اجتماعی و میزان درآمد مختلفی دارند، متفاوت است.

رابطه ای معکوس میان جایگاه اجتماعی اقتصادی و شاخص توده بدنی وجود دارد

محققان در نتیجه مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که رابطه ای معکوس میان شاخص توده بدنی و جایگاه اجتماعی اقتصادی در میان مردم کشورهای غربی وجود دارد. علاوه بر این، فاکتورهای ژنتیکی هم بر این شاخص تاثیر دارند.

محققان به دو مکانیسم در شکل گیری این رابطه پی بردند.

اولین مکانیسم به این صورت بود که متغیرهای ژنتیکی به طور همزمان بر این شاخص و جایگاه اجتماعی اقتصادی فرد تاثیر دارند؛ آن ها میزان پلی مورفیسم ها در مناطقی از مغز که کنترل اشتها و قدرت شناختی را در دست دارند، افزایش می دهند.

دومین مکانیسم، تاثیر فاکتورهای ژنتیکی بر شاخص توده بدنی به خاطر فاکتورهای مربوط به جایگاه اجتماعی اقتصادی، مثل میزان درآمد و سطح تحصیلات است. علاوه بر این، نمره های پلی ژنتیک مربوط به این شاخص نیز با جایگاه اجتماعی اقتصادی ارتباط دارند.

رابطه ای معکوس میان جایگاه اجتماعی اقتصادی و شاخص توده بدنی وجود دارد

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به یک تحقیق دیگر در رابطه با سه معیار تعیین جایگاه اجتماعی اقتصادی را بررسی کردند. این سه معیار، سطح تحصیلات، موقعیت شغلی و میزان درآمد بود.

سن شرکت کنندگان بین 25 تا 70 سال بود. در مجموع 33.523 نفر در این مطالعه حضور داشتند که 53 درصد آن ها خانم بودند.

یافته های کلیدی

محققان در نتیجه بررسی این داده ها به این نتیجه رسیدند که هر چقدر جایگاه اجتماعی اقتصادی افراد بالاتر باشد، شاخص توده بدنی کمتری دارند. این رابطه بیشتر در خانم ها دیده میشد تا در آقایان.

از میان سه معیار گفته شده، سطح تحصیلات بیشترین نقش را در این رابطه داشت.

به طور کلی، فاکتورهای ژنتیکی در ایجاد تغییر مرتبط با جایگاه اجتماعی اقتصادی در این شاخص نقش دارند. به عبارت دیگر، افرادی که در جایگاه اجتماعی اقتصادی پایین تری قرار دارند، متغیرهای ژنتیکی شان باعث افزایش شاخص توده بدنی شان می شود.

علاوه بر این، هر چقدر جایگاه اجتماعی اقتصادی پایین تر باشد، تاثیر این فاکتورهای ژنتیکی بر این شاخص بیشتر می شود.

به گفته محققان، این مطالعات از چندین جهت حائز اهمیت هستند. اول از همه این که می توانیم به رابطه پیچیده میان فاکتورهای محیطی و ژنتیکی بر میزان وزن بدن پی برده و به طبع آن، مکانیسم های اصلی را شناسایی کنیم.

در قدم بعد، محققان می توانند روش های درمانی برای حل مشکلات احتمالی و کنترل و پیشگیری از بروز چاقی مفرط را پیدا کنند.