متخصص تغذیه آقای دکتر احمد رضا درستی در خصوص مواد غذایی سرطان زا گفته است که اگر مواد غذایی که کپک زده باشد و ممکن است سرطان ایجاد کند. هم چنین فراورده های به دست آمده مثل شیر و گوشت از دام هایی که از این نان های کپک زده استفاده کردند، نیز موجب سرطان می شود.

او افزود که استفاده از روغن های سرخ کردنی در فست فودها به علت اینکه چندین بار از این روغن ها استفاده شده، هم ممکن است سرطان زا باشد. حتی سبزیجات گندیده و له شده هم می تواند باعث اسیب اکسیداسیون در بدن شوند.

آیا مصرف آجیل های کنار خیابان سرطان زا هستند؟

این دکتر تغذیه در خصوص آجیل هایی که در کنار خیابان برای فروش می گذارند نیز می تواند سم را وارد بدن انسان کند. چون آجیل و خشکبار مسعتد آلودگی به سم قارچ به نام «آفلاتوکسین» هستند که واحدهای صنعتی و کارخانه های به دلیل ضوابط بهداشتی ملزم هستند تا مقدار آفلاکتوسین روی محصولاتشان را اندازه گیری کنند اما در آجیل های مانده یا فله ای این کار انجام نمی شود و همین امر باعث تولید این سم خطرناک به بدن می شود. او افزود: چنانچه در هنگام مصرف تخمه ، پسته و بادام دست ها و لب ها رنگی شدند ، این نشان می دهد که در تهیه این خشکبار از مواد شیمیایی استفاده شده است که باید از مصرف خود خودداری کنید!

کدام منابع غذایی برای پیشگیری از سرطان مناسب هستند؟

آقای دکتر درستی به این اشاره کرد که ما بهترین منابع غذایی را داریم اما تغذیه نامناسب از این مواد غذایی برای بدن ما انسان ها خطرناک است و باعث آسیب اکسیداسیون در بدن می شوند. هم چنین مصرف زیاد گوشت قرمز مرغ و چربی ها می تواند باعث ایجاد سرطان شود

او در ادامه به نقش آنتی اکسیدانی برخی از میوه ها و سبزیجات مثل: انگور و آلوسیاه و گوجه فرنگی و سبزیجات دارای برگ سبز اشاره کرد و گفت: مردم باید از این منابع به مقدار کافی استفاده کنند تا امواجی که آسیب اکسیداسیون به وجود می آورند را خنثی کنند.

آقای درستی اظهار کرد: باید با توجه به هرم غذایی روزتان از هر 5 نوع گروه غذایی استفاده کنید. مصرف برنج قهوه ای، نان سبوس دار برای پیشگیری از سرطان های مرتبط با دستگاه گوارش بسیار تاثیر گذار هستند.

او در خصوص نقش تغذیه در مردان و جلوگیری از خطر سرطان کبد و سرطان پروستات در مردان گوشزد کرد که  مردان 79 درصد بیشتر از زنان در خطر ابتلا به سرطان کبد هستند. مردان باید در غذا خوردن خود اعتدال را رعایت کنند؛ چون پرخوری باعث باد گلو می شود و مقدار اکسیدان های بدن را افزایش می دهد و خطر ابتلا به سرطان را شدت می بخشد.

او در پایان به مصرف درست مواد غذایی اشاره کرد و گفت: «مردم علاوه بر اینکه باید منابع غذایی را از راه بهداشتی و سلامتی به دست بیاورند. باید فعالیت فیزیکی و خواب مناسب داشته باشند و هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنند تا سلامت خود را تضمین کنند».