گروهی از محققان به فرایندی جدید برای جمع آوری سلول های سرطانی پی برده اند: آن ها یک دستگاه بیوالکترونیک متشکل از الکترودهای طلا با پوشش پلیمر هوشمند تولید کرده اند که می تواند سلول های سرطانی را به شیوه ای غیرتهاجمی و قابل کنترل جمع آوری و آزاد کرد؛ و سپس با بهره گیری از مقیاس های الکتریکی این فرایند را تحت نظر بگیرند. این ها اولین اقدامات صورت گرفته در راستای ایجاد یک پلتفرم جهانی به منظور تشخیص زود هنگام انواع سرطان (مانند سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان حنجره) هستند.

سلول سرطان

آیا می توان سلول های سرطانی را جمع آوری کرد؟

در سرطان اصلی ترین دلیل مرگ بیمار، جابجا شدن سلول های سرطانی است؛ به عبارت دیگر، سلول از تومور اولیه خارج شده، وارد جریان خون و سیستم لنفاوی شده و خودش را به اندام های نزدیک می رساند. به منظور مطالعه درباره بیولوژی سلول، پیشرفت مطالعات درباره سرطان و تولید دارو، باید بتوان به شیوه ای غیرتهاجمی این سلول های سرطانی در حال گردش را یکجا جمع کرد. به طور کلی، تعداد سلول های سرطانی در مقایسه با سایر سلول ها در خون کم است. از این رو، به روش های جدیدی برای جمع آوری این سلول ها نیاز است.

به گفته جنیر ساز، “ما می خواهیم دستگاهی تولید کنیم که بتواند سلول های سرطانی را در یک جا جمع کرده تا ما بتوانیم آن ها را شناسایی کنیم.”

قبلا سنسورهای هوشمند (این دستگاه ها مخصوص اندازه گیری پارامترهای بیولوژیکی یا شیمیایی بودند) برای این هدف تولید شده بودند اما مشکل شان این بود که موقع جمع آوری و آزاد سازی به سلول های بدن آسیب می زدند. از این رو، این گروه از محققان روش دیگری را پیش گرفتند: مواد هوشمند را با قسمت بیوالکترونیک ها ترکیب کردند تا فرایند جمع آوری و آزاد سازی  را تحت نظر بگیرند.

اولین قدم به سمت پیشرفتی خیره کننده

به گفته یکی از محققان این مطالعه، “ما این مطالعه را بر روی محیط کشت انجام دادیم، نه نمونه های انسانی. اما تایید می کنیم که این دستگاه می تواند ما را به هدف مان برساند. اکنون مشغول امتحان این دستگاه بر روی سلول های مختلف هستیم. با استفاده از این دستگاه می توانیم هر کدام از سلول های سرطانی که می خواهیم را جمع آوری کرده تا میزان تراکم آن ها را تشخیص دهیم. این دستاورد اهمیت زیادی دارد زیرا به طور کلی از تکنولوژی های ارزان قیمت استفاده کرده ایم و امکان تولید انبوه دستگاه وجود دارد.”

وی در پایان می گوید، “اکنون می خواهیم ساختارهای ریزسنج برای این نوع دستگاه های بیوالکترونیکی را تولید کنیم. علاوه بر این، از سیستم های سه بعدی برای تولید سیستم های بیومتریک (این سیستم ها می توانند قسمت های مختلف بدن انسان را شبیه سازی کنند) نیز استفاده می کنیم.”