سرطان پروستات یک سرطان رایج در میان آقایان می باشد. این در حالی است که در یک مطالعه جدید گفته شد که این سرطان دومین دلیل مرگ و میر به خاطر ابتلا به سرطان در میان مردان کشور انگلیس است. در مقایسه با کشورهای آمریکا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، میزان مرگ و میر به خاطر ابتلا به سرطان پروستات در کشور انگلستان بیشتر است.

سرطان پروستات: چشم انداز

در مطالعه ای گفته شده بود که تصویر برداری سیستماتیک به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر به خاطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد. این در حالی است که در روش های تصویر برداری بر اساس سطح آنتی ژن خاص پروستات و بافت برداری، عمدتا افراد سالم نیز به عنوان بیماران سرطانی تشخیص داده می شدند و مجبور به ادامه درمان یا کنترل های غیرضروری می شدند. هر دو این امر، منجر به افزایش هزینه های درمانی می شوند (تشخیص سرطان پروستات بدون نیاز به بافت برداری).

با این که روش PSA و بافت برداری در صورت مثبت شدن جواب آزمایش PSA به طور گسترده پذیرفته شده است اما روش دقیقی برای ارزیابی سرطان پروستات (ارتباط میان مصرف لبنیات و سرطان پروستات) نیست.

سرطان پروستات

جدیدا مطالعه ای انجام شد و اعلام کرد که با انجام آزمایش ام آر آی دیگر نیازی به بافت برداری در آقایانی نیست که سطح آنتی ژن خاص پروستات آن ها زیاد شده است. از همین رو، محققان به دنبال جواب این سوال رفتند: آیا فقط با اتکا به جواب های اسکن ام آر آی بر اساس سن و بدون توجه به سطح آنتی ژن خاص پروستات می توان شیوع این نوع سرطان را تشخیص داد یا خیر؟

یافته های این مطالعه نشان داد افرادی که امتیاز آسیب دیدگی بافتی آن ها در آزمایش ام آر آی چهار از پنج است، 50 درصد بیشتر و آن هایی که امتیاز پنج از پنج دریافت کردند نیز تا 70 درصد بیشتر در خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند. این یافته ها نشان می دهند ارتباطی مثبت میان امتیاز دریافتی در تست بافت شناسی و شیوع این سرطان وجود دارد.

یافته های مطالعه

شرکت کنندگان این مطالعه را افراد 50 تا 75 ساله تشکیل می دادند که سابقه ابتلا به سرطان پروستات نداشتند. سپس تست خون PSA داده و ام آر آی هم انجام دادند. دو پزشک رادیولوژیست نیز مثبت یا منفی بودن جواب های آزمایش ام آر آی را مشخص کردند. آقایانی که جواب ام آر آی آن ها مثبت بود یا غلظت آنتی ژن خاص پروستات در خون شان حداقل 0.12 نانو گرم/میلی لیتر بود، امتیاز مثبت می گرفتند. شرکت کنندگانی که امتیاز منفی می گرفتند، از مطالعه حذف شدند.

یافته های این مطالعه نشان داد که دو نفر از هر سه نفر که جواب ام آر آی آن ها مثبت شده بود، میزان آنتی ژن خاص پروستات آن ها کمتر از 3.0 نانو گرم/میلی لیتر بود. از طرف دیگر، برای تشخیص سرطان پروستات فارغ از نتیجه تست آنتی ژن خاص پروستات می توان از آزمایش ام آر آی نیز استفاده کرد. بهتر است روش اول، اسکن ام آر آی باشد. با توجه به محدودیت های تست PSA در تشخیص دقیق افرادی که در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند، ام آر آی روش بهتری محسوب می شود.