آیا این واقعیت دارد، مردانی که مقدار زیادی شیر و پنیر مصرف میکنند در خطر زیاد ابتلا به سرطان پروستات قرار میگیرند؟

به نظر شما چه نوع رژیمی این ریسک را در مردان کاهش میدهد؟ با دکتر چک همراه باشید.

مصرف لبنیات و خطر ابتلا به سرطان پروستات

تحقیقی که در مایو کلینیک در نوامبر 2019 انجام شده، اظهار کرده است که به نظر می رسد مصرف مقدار زیاد محصولات لبنی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش میدهد.

محققان اشاره کرده اند که درصد سرطان پروستات در کشورهای آسیایی به دلیل کاهش مصرف لبنیات، پایین تر است.

خبر خوبی که این بررسی ها می دهد این است که رژیم هایی با پایه گیاهی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش میدهد.

محققان برای رسیدن به این نتیجه، 47 مطالعه منتشر شده از سال 2006 به بعد را بررسی کردند که شامل اطلاعات غذایی از بیش از یک میلیون مرد است.

خطر ابتلا به سرطان پروستات در ایالات متحده 11.6 درصد است. این نوع سرطان رایج ترین نوع سرطان میان مردان است که منجر به مرگ سالانه بیش از 30000 نفر میشود.

تنها سرطان ریه باعث مرگ بیشتری در میان مردان آمریکا می شود. خوشبختانه، سرطان پروستات رشد کمی دارد! تقریبا 90 درصد مردانی که در آنها این بیماری تشخیص داده شده، حداقل 5 سال میتوانند با این بیماری زندگی کنند، و 63 درصد بیش از 10 سال زنده می مانند.

تحقیق کلینیک مایو هیچ ارتباط واضحی بین خطر ابتلا به  سرطان پروستات و مصرف سایر غذاها با منشا حیوانی از قبیل: گوشت قرمز و سفید، ماهی یا گوشت فرآوری شده پیدا نکرده است.

اما محققان خاطر نشان کرده اند که کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان های رایج از قبیل سرطان پروستات، به دلیل مصرف گوشت، پروتئین کمتر و غذاهای گیاهی بیشتر است.

آنها همچنین اظهار کردند که ارتباط بین مصرف لبنیات و سرطان پروستات، اثبات نمیکند که این نوع غذاها باعث ابتلا به بیماری می شود.

آنکولوژیست کلینیک مایو، «جان.شین»، آموزگار پزشکی- کسی که این آنالیز را انجام داده است- دلیل نگرانی از مصرف زیاد لبنیات را مشخص کرد و افزود که برای درک ماهیت و قدرت این ارتباط، تحقیقات بیشتری لازم است.

یکی از مشکلاتی که در این نوع از تحقیق وجود دارد این است که وقتی از شرکت کنندگان در مورد رژیم غذایی آنها سوال میشود، آنها به طور دقیق به خاطر نمی آورند که در گذشته چه چیزی مصرف کرده اند. بعضی از آنها اشتباه میکنند و سایرین خوردن غذاهای سالم تری را از آنچه واقعا مصرف کرده اند، گزارش میکنند.

موضوع دیگر این است که خطر ابتلا به این بیماری در مردان تحت تاثیر رژیم فعلی شان یا رژیمی است که وقتی جوانتر بوده اند، از آن پیروی می کردند.

تحقیقات مایو اولین تحقیقی نیست که ارتباطی بین مصرف لبنیات و سرطان پروستات را نشان میدهد.

یک تحقیق پیشین، ارتباط بین مقدار زیاد کلسیم دریافتی از غذاهای پروتئینی پیدا کرده است. در این تحقیق به مردانی که کلسیم یا محصولاتی را که حاوی کلسیم هستند، مصرف میکنند، پیشنهاد داده که میزان مصرف کل خود از تمام منابع را زیر 700 میلی‌ گرم در روز نگه دارند.

اندرو ویل، آموزگار پزشکی نتیجه گرفته است : «علاوه بر کاهش مصرف محصولات لبنی، ما پیشنهاد میدهیم که مردان مصرف غذاهای حاوی سویا و فیبر را افزایش دهند و چای سبز بنوشند».

 

منبع