یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد در اینترنت، راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی است. با این حال برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید بدانید محصولات خود را از کجا تهیه کنید.

بسیاری از کسانی که فروشگاه اینترنتی دارند، نمی‌دانند محصولات خود را از کجا باید تهیه کنند و دچار سردرگمی در این زمینه می‌شوند. در این مقاله بهترین راه‌های تامین محصول را گفته‌ایم و با هر شرایطی هم که داشته باشید، می‌توانید یکی از آن‌ها را استفاده کنید. برای آشنایی با روش‌های مختلف تامین محصول، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

چه راه‌هایی برای تامین محصول وجود دارد؟

بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه محصولی را در فروشگاه اینترنتی خود بفروشید، باید راه‌هایی را برای تامین آن‌ها پیدا کنید. کسانی که تجربه قبلی داشتند یا هم اکنون صاحب یک مغازه هستند، کاملا با روند تامین محصولات فروشگاه آشنا هستند، اما اگر جز آن دسته افرادی باشید که چنین تجربه‌ای را ندارید، احتمالا تامین محصول برای شما چالش برانگیز خواهد بود. در ادامه همه راهکارهای مربوط به تامین محصول را به شما معرفی کرده‌ایم.

تهیه محصول از تولیدکننده یا واردکننده

زمانی که یک محصول وارد بازار می‌شود، واسطه‌های زیادی وجود دارند که آن را به فروش برسانند. در واقع یک کالا قبل از رسیدن به دست شما چندین بار بین افراد مختلف دست به دست می‌شود، پس اگر می‌خواهید آن را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید، باید بگردید و تولید کننده یا وارد کننده آن را به طور مستقیم شناسایی کنید.

با این حال مشکل اصلی تامین محصول از طریق این روش این است که معمولا تولیدکنندگان یا واردکنندگان مستقیم یک جنس آن را در تعداد خیلی بالا یا شرایط خاصی به فروش می‌رسانند، به همین دلیل تهیه محصول از آن‌ها نیازمند سرمایه اولیه زیادی است.

خرید از عمده فروش

یکی دیگر از راه‌های تامین محصول این است که به بازار مرکزی شهر خود بروید و محصولی که می‌خواهید را به صورت عمده تهیه کنید. عمده فروش‌ها معمولا تنوع محصول بالایی دارند و در بازار هم معمولا مغازه‌های عمده فروشی زیادی وجود دارد. حتی اگر در شهر‌های کوچک‌تر هستید، می‌توانید به بازارهای بزرگ‌تری مثل بازار تهران یا سایر شهرهای بزرگ بروید و محصولات عمده را از آنجا تهیه کنید. نکته مثبت درباره عمده فروش‌ها این است که در صورت خوش حسابی می‌توانید بعدا با آن‌ها به صورت چکی و با ضمانت نیز کار کنید.

همکاری با شرکت‌های پخش

شرکت‌هایی هستند که مسئول پخش محصولات عمده و با قیمت ارزان هستند. از آنجایی که حجم بالایی از محصول در این شرکت‌ها جا به جا می‌شود، این شرکت‌ها معمولا با افراد عمده فروش و فروشگاه‌های بزرگ همکاری می‌کنند. با این حال اگر سرمایه کافی و جای مناسب برای انبار کردن محصولات خود را دارید، می‌توانید به فکر همکاری با این شرکت‌ها نیز باشید.

همکاری با برندهای معتبر

همکاری با برندهای معتبر

یکی دیگر از راه‌های تامین محصول، همکاری با برندهای معتبر است. احتمالا در مراکز فروش مختلف مغازه‌های زیادی را دیده‌اید که تنها محصولات یک برند خاص را می‌فروشند، این مغازه‌ها معمولا از یک برند نمایندگی می‌گیرند و محصولات انحصاری آن برند را به فروش می‌رسانند. حال اگر فروشگاه اینترنتی داشته باشید نیز می‌توانید با برندها برای فروش محصولشان صحبت کنید؛ چرا که تامین محصول در این روش خیلی سخت نیست و با فروش محصولات یک برند، محصولات خاصی را به فروش می‌رسانید.

همکاری با سایر مغازه‌ها

روش‌های قبلی که معرفی کردیم سرمایه نسبتا بالایی برای شروع می‌خواهند. اگر سرمایه شما کمتر از چیزی است که در روش‌های قبلی مورد نیاز بود، می‌توانید با مغازه‌های اطراف همکاری کنید. به این ترتیب که با تعدادی از مغازه‌های اطراف صحبت کنید و محصولات آن‌ها را برای فروش در سایت اینترنتی خود قرار دهید. سپس در ازای فروش هر محصول سودی را نیز برای خودتان مشخص کنید. در این روش باید همواره با مغازه دار در ارتباط باشید و موجودی خود را چک کنید. این روش سود خیلی بالایی برای شما به همراه نخواهد داشت، اما برای شروع می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

تهیه محصول از مغازه و فروشگاه‌های محلی

اگر سرمایه زیادی برای تهیه محصول عمده ندارید، یکی دیگر از راه‌های پیش روی شما این است که به مغازه‌های محلی سر بزنید و محصولات آن‌ها را به صورت آنلاین به فروش برسانید. مثلا می‌توانید به یک مغازه صنایع دستی بروید و محصولات آن را تهیه کنید و خودتان در اینترنت به فروش برسانید. این روش برای افرادی که سرمایه زیادی ندارند مناسب است، اما سود این کار نیز کم است. البته بعد از مدتی که کار شما رونق بگیرد درآمدتان افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید از سایر روش‌های تامین محصول نیز استفاده کنید.

همکاری در فروش

اگر نمی‌خواهید با فروشگاه‌های فیزیکی اطرافتان همکاری کنید، می‌توانید از روش همکاری در فروش یا Affiliate marketing نیز استفاده کنید. بعضی از سایت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی مانند دیجی‌کالا، سیستم همکاری در فروش را راه اندازی کرده‌اند که یک فروشگاه اینترنتی در آن می‌تواند محصولات موجود در دیجی‌کالا را به فروش برساند. سپس در ازای هر فروشی که اتفاق می‌افتد پورسانتی به مدیر فروشگاه تعلق می‌گیرد. در این روش مشتری باید از طریق لینکی که شما قرار می‌دهید خرید خود را انجام دهد تا پورسانت به شما تعلق بگیرد. خوبی این روش این است که نیازی ندارید تا حتما خودتان محصولی برای فروش داشته باشید، بلکه فقط محصول یک فروشگاه اینترنتی دیگر را می‌فروشید و از آن سود خواهید کرد.

دراپ شیپینگ

آخرین روشی که برای تامین محصول یک فروشگاه اینترنتی برای شما وجود دارد، استفاده از روش دراپ شیپینگ است. این روش شبیه به همکاری در فروش است، با این تفاوت که محصول یک تامین کننده دیگر را به طور کامل در سایت خود قرار می‌دهید و آن را خودتان به طور کامل می‌فروشید. سپس اطلاعات خریدار محصول و هزینه‌ای که پرداخت کرده است را برای تامین کننده می‌فرستید و او محصول را برای مشتری شما ارسال می‌کنید. امروزه سایت‌های مختلفی در زمینه‌های مختلف وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید دراپ شیپینگ را به طور کامل انجام دهید. در این روش نیز نیازی ندارید تا محصول را خودتان داشته باشید و نیازی به سرمایه اولیه برای تامین محصول ندارد.

دراپ شیپینگ

جمع‌بندی و کلام آخر

پس از بررسی روش‌های مختلف تامین محصول، به این نتیجه می‌رسیم که هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند. اگر دارای سرمایه اولیه زیادی برای تهیه محصول هستید، می‌توانید به صورت مستقیم از تولیدکننده یا واردکننده خرید کنید، اما اگر سرمایه محدودی دارید می‌توانید به عمده فروشی‌ها مراجعه کنید یا با شرکت‌های پخش همکاری کنید.

در نهایت، اگر علاقه‌مند به همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی دیگر هستید، می‌توانید به روش همکاری در فروش یا دراپ شیپینگ روی بیاورید. این روش‌ها به شما امکان می‌دهند بدون نیاز به محصول خود، از محصولات دیگران برای فروش استفاده کنید و سودآوری خوبی را تجربه کنید. با این توضیحات، امیدواریم که شما همکاری مطلوبی را برای تامین محصولات فروشگاه اینترنتی خود پیدا کنید و به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنید.

منبع: https://www.portal.ir/how-to-supply-goods-for-online-store