به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که با استفاده از ترکیبات طبیعی تولید شده در روده می توان میزان التهاب و نشانه های دیگر ناشی از بیماری های های گوارشی را کم کرد.

به گفته محققان، با اتصال این ترکیب ها به یک گیرنده هسته ای مهم که اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست، می توان التهاب را کم کرد.

درمان التهاب با ترکیبات تولید شده توسط باکتری روده؛ پیش زمینه

میکروبیوم روده میزبان انواع باکتری ها است. این باکتری پس از تغذیه از بقایای گوارشی بدن ما، ترکیباتی را به عنوان محصولات جانبی تولید می کنند.

این ترکیبات می توانند به گیرنده های هسته ای متصل شوند و رونوشت DNA را آغاز کنند تا پروتئین ها و توالی های RNA غیررمز گذار ایجاد شوند.

گیرنده سازنده آندروستان نقش مهمی در تنظیم فرایند تجزیه، بازجذب و حذف ترکیبات خارجی از جمله دارو در کبد دارد. تاثیر این دارو در بروز بیماری التهاب روده را هم نباید نادیده گرفت.

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند آن دسته از محصولات جانبی میکروبی که برای تنظیم گیرنده ها می توان از آن ها استفاده کرد را شناسایی کنند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “ما مولکول های کوچک در میکروبیوم روده انسان را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که این مولکول ها مثل آن دسته از ترکیبات غیرطبیعی عمل می کنند که در حال حاضر از آن ها برای تنظیم گیرنده سازنده آندروستان استفاده می شود. همین امر باعث می شود تا به گزینه های مناسبی برای تولید دارو تبدیل شوند.”

درمان التهاب با ترکیبات تولید شده توسط باکتری روده

یافته های مطالعه

به گفته یکی از محققان، “یکی از چالش هایی که در بررسی گیرنده سازنده آندروستان با آن مواجه بودیم، نبود یک ترکیب مفید بود که هم به این گیرنده در بدن انسان و هم در بدن موش متصل شود. قبلا گروهی از محققان توانسته بودند مولکول هایی تولید کنند که قابلیت اتصال و فعال سازی بالایی داشتند. در نتیجه فعالیت آن ها، گیرنده های غیرطبیعی ایجاد شد که باعث افزایش فعال سازی این گیرنده می شدند. این امر پیامدهای خوبی به همراه نداشت. ترکیب طبیعی که ما پیدا کرده ایم، این مشکلات را ایجاد نمی کند.”

محققان در نتیجه بررسی های خود موفق به شناسایی چندین ترکیب مفید شدند.  دی ایندولیل متان و دی ایندولیل اتان، دو نمونه از این ترکیب ها بود.

دی ایندولیل متان ترکیب جدیدی نیست و در نمونه برداری هایی که در گذشته از روده انسان انجام شده بود هم محققان آن را شناسایی کرده بودند.

اما دی ایندولیل اتان یک ترکیب جدید است. این اولین مطالعه ای است که موفق به شناسایی دی ایندولیل اتان در میکروبیوم انسان شده است.

هر دوی این ترکیب ها می توانند فعالیت گیرنده سازنده آندروستان را در کبد موش و انسان تنظیم کنند.

یکی دیگر از جنبه های مثبت این دو ترکیب، عدم مشاهده عوارض جانبی ناخوشایند مثل بزرگ شدن کبد در موش است.

یکی از محققان در پایان اضافه می کند که، “این گیرنده نقش مهمی در دیابت، بیماری کبد چرب و کولیت اولسراتیو بازی می کند. فقط با به کارگیری این دو ترکیب طبیعی که در روده انسان وجود دارند، می توانیم تمام این بیماری ها را درمان کنیم.”

منبع