اغلب اوقات بروز درد و رنج از نشانه های بارز دوران کهنسالی است. درد شانه چپ و بازو اگر به صورت ناگهانی و غیر عادی رخ دهد، میتواند کمی نگران کننده بوده و شرایط پزشکی وخیم باشد.

اگر در حال حاضر در شانه چپ خود دردی احساس می‌کنید، شاید اولین فکری که به نظرتان برسد این است که آسیبی به بازویتان وارد شده است. درد در یک قسمت از بدن، گاهی اوقات از جای دیگری نشات می‌گیرد. درد در شانه چپ نیز می‌تواند دلیل دیگری غیر از آسیب عضلانی مانند آسیب به استخوان یا مفصل، آسیب به اعصاب یا مشکلات قلبی باشد.

در این صفحه از سایت دکتر چک، قصد داریم به بررسی علت‌های درد شانه چپ بپردازیم و علائم و راه‌های درمان آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید…

درد بازوی چپ و حمله قلبی

علت‌های درد شانه چپ و بازو همراه با علائم

دلایل زیادی برای درد شانه چپ و بازو وجود دارد. ممکن است درد در این قسمت از بدن، به دلیل یک فشار یا ضربه ساده باشد و یا در خطرناکترین حالت، به دلیل مشکلات قلبی ایجاد شده باشد. در این قسمت، می‌خواهیم چند دلیل رایج برای درد شانه چپ را معرفی کنیم…

حمله قلبی

با لخته شدن خون یا پارگی در شریان کرونر، جریان خون بخشی از قلب، متوقف می‌شود. زمانی که جریان خون مختل می‌شود، احتمال اینکه عضلات بدن با سرعت بسیار زیادی آسیب ببینند وجود دارد. در صورتی که درمان این مشکل بلافاصله شروع نشود، قلب به مرور زمان شروع به مردن می‌کند و پس از مدتی، از کار می‌افتد.

برخی از رایج‌ترین علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • درد شانه چپ؛
  • درد در قسمت قفسه سینه؛
  • درد در قسمت پشت گردن، کمر یا فک؛
  • حالت تهوع؛
  • استفراغ؛
  • سخت شدن تنفس؛
  • سبک شدن سر یا غش کردن؛
  • عرق سرد؛
  • خستگی و بی‌حالی.

این علائم در برخی از افراد، خفیف و گذراست و ممکن است به سادگی سوء هاضمه باشد و در برخی دیگر، بسیار شدید است.

آنژین و درد شانه و بازو

آنژین جزو علائم بیماری عروق کرونر قلب است و زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات قلب، اکسیژن کافی را دریافت نمی‌کنند. از علائم آنژین می‌توان به حمله قلبی چند دقیقه‌ای اشاره کرد. این حملات، در زمان فعالیت بدن بیشتر می‌شوند و در زمان استراحت، فروکش می‌کنند.

درمان درد شانه چپ و بازو

بورسیتیس

به کیسه‌های پر از مایع که بین استخوان و قسمت‌های متحرک مفصل وجود دارند، بورسا گفته می‌شود. زمانی که بورسا ملتهب و بزرگ شود، به آن بورسیتیس گفته می‌شود. بورسیتیس شانه، معمولا به دلیل حرکت‌های مکرر شانه ایجاد می‌شود. هر چه سن افراد بیشتر شود، احتمال بورسیتیس بیشتر می‌شود. درد بورسیتیس معمولا با حرکت کردن یا فشار بر روی شانه، افزایش می‌یابد.

افرادی که به بورسیتیس مبتلا هستند، اغلب نمی‌توانند شانه‌های خود را به طور کامل بچرخانند. از علائم این بیماری می‌توان به درد شانه، سوزش و گزگز اشاره کرد.

ترک یا شکستگی استخوان

چنانچه استخوان بازو، مچ یا دست شما بشکند یا ترک بردارد، این احتمال که درد آن به قسمت شانه سرایت کند، وجود دارد. این درد در زمان‌هایی که قسمت شکسته حرکت می‌کند، معمولا بدتر می‌شود.

گاهی اوقات، ترک خوردگی یا شکستگی استخوان، هیچ علائم ظاهری‌ای ندارد؛ اما در اغلب اوقات، با علائمی نظیر بی‌حسی، تغییر رنگ پوست و تورم همراه است.

فتق دیسک و ارتباط آن با درد شانه چپ و بازو

به پدهایی که بین استخوان‌های ستون فقرات قرار دارند و باعث سهولت حرکت و جلوگیری از ساییدگی استخوان می‌شوند، دیسک گفته می‌شود. به عبارتی دیگر، دیسک‌ها مانند ضربه گیر ستون فقرات عمل می‌کنند.

زمانی که دیسک گردن پاره شود، باعث ایجاد فشار به اعصاب می‌شود. به این حالت، فتق دیسک گفته می‌شود. درد فتق دیسک، معمولا از گردن شروع شده و سپس به سمت شانه و پایین دست حرکت می‌کند. علاوه بر درد شانه و گردن، ممکن است علائم دیگری مانند بی‌حسی، سوزش و گزگز را در بازو و شانه خود احساس کنید. این درد، معمولا در زمان فعالیت و حرکت کردن افزایش می‌یابد.

فشردگی اعصاب یا رادیکولوپاتی گردنی

فشردگی اعصاب، به دلیل التهاب یا فشار عصب ایجاد می‌شود. از جمله دلایل فشردگی اعصاب می‌توان به فتق دیسک به دلیل ساییدگی یا ضربه شدید اشاره کرد.

علائم فشردگی اعصاب، مانند علائم فتق دیسک گردن است و ممکن است فرد همراه با درد شانه، علائم دیگری نظیر گزگز، بی‌حسی یا احساس سوزش در شانه و بازو را تجربه کند.

پارگی روتاتور کاف

پارگی تاندون در روتاتور کاف شانه، اغلب به دلیل انجام حرکات تکراری یا بلند کردن اجسام سنگین اتفاق می‌افتد. پارگی روتاتور کاف می‌تواند باعث ضعف عضلات شانه و بازو و مختل کردن کارهای روزانه فرد شود.

پس از پارگی روتاتور کاف، زمانی که به پهلو دراز می‌کشید، آسیب‌ها بیشتر می‌شوند. معمولا زمانی که بازوها را به روش خاصی حرکت می‌دهید، درد شانه تشدید می‌شود. در صورتی که پارگی روتاتور کاف درمان نشود، دامنه حرکاتی شانه تا حد زیادی کمتر می‌شود.

درمان درد بازوی چپ

کشیدگی و رگ به رگ شدن شانه

زمانی که یکی از رابط‌های شانه کشیده یا پاره شود، اصطلاحا به آن رگ به رگ شدن گفته می‌شود. رگ به رگ شدن معمولا به دلیل زمین خوردن یا ضربه محکم به شانه ایجاد می‌شود.

در مقابل، کشیدگی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن، یک عضله یا تاندون، کشیده یا چرخانده شود. کشیدگی، معمولا در زمان بلند کردن اشتباه اجسام یا فشار عضلانی رخ می‌دهد.

از علائم کشیدگی و رگ به رگ شدن شانه می‌توان به درد، ضعف، تورم یا کبودی عضلات اشاره نمود.

تاندونیت

به نوارهای بافتی انعطاف‌پذیری که استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را به هم متصل می‌کنند، تاندون گفته می‌شود. زمانی که تاندون‌ها ملتهب شوند، به این وضعیت تاندونیت گفته می‌شود. هر چه سن افراد بیشتر شده و میزان تحرک و ورزش افراد کمتر شود، خطر ابتلا به تاندونیت افزایش می‌یابد.

علائم تاندونیت با علائم بورسیتیس مشابه است.

سندرم خروجی قفسه سینه عروقی (TOS)

در صورتی که پس از ضربه یا آسیب‌های مکرر، رگ‌های خونی زیر استخوان ترقوه فشرده شوند، به این وضعیت، سندرم خروجی قفسه سینه گفته می‌شود. در صورتی که این سندروم درمان و کنترل نشود، احتمال اینکه آسیب‌های وارده، پیشرونده باشند وجود دارد.

سندرم خروجی قفسه سینه عروقی می‌تواند باعث ایجاد علائمی نظیر درد، بی‌حسی، گزگز و ضعف در قسمت شانه و همچنین تغییر رنگ، سردی یا ضعیف شدن نبض دست شود.

اضطراب

یکی از دلایل عجیب و غیر قابل انتظار درد شانه چپ، اضطراب است. حقیقت این است که اضطراب می‌تواند منجر به آسیب‌های فیزیکی شود. در مواردی، اضطراب می‌تواند درد بسیار کمی که به دلایل دیگر ایجاد شده است را تشدید کند.

 

 

سوزش پشت کتف چپ

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که درد شانه چپ شما دارای ویژگی‌های زیر است، باید بدون هدر دادن وقت، به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید:

همچنین، بهتر است در موارد زیر، از خوددرمانی اجتناب کرده و به دنبال درمان و تجویز توسط پزشک باشید:

  • آسیب ناگهانی به شانه و بازویتان وارد شده است؛
  • حرکت کردن برایتان سخت تر از مواقع عادی است؛
  • چرخاندن و حرکت دست‌ها برایتان سخت یا غیر ممکن است؛
  • پس از استراحت، بالا نگه داشتن دست و یا گذاشتن یخ، هیچ بهبودی حاصل نشد؛
  • همراه با اضطراب، درد در شانه چپ افزایش یافته است.

درمان درد شانه چپ

درمان درد شانه چپ، به علت بوجود آمدن آن بستگی دارد. به طور کلی، گزینه‌های درمانی برای این مشکل (بسته به علت آن) شامل مواردی نظیر داروهای خوراکی، پماد‌های موضعی، تزریق کورتیکواستروئید، آتل‌بندی، بریس و یا فیزیوتراپی است.

برای مواردی نظیر شکستگی یا دررفتگی، از گچ گرفتگی یا جراحی استفاده می‌شود.

درمان‌های خانگی برای کنترل و درمان درد شانه چپ

چنانچه علت درد شانه چپ، به دلیل آسیب خفیف باشد، می‌توانید با رعایت برخی راهکارها، درد آن را کمتر کنید. این راهکارها عبارتند از:

  • استراحت کافی داشته باشید.
  • چند بار در روز، برای مدت زمان 20 دقیقه، از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • برای کاهش تورم خفیف، می‌توانید از باند‌های فشاری استفاده کنید.
  • بازو را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید تا فشار روی شانه کمتر شود.

در صورتی که با رعایت راهکارهای بالا، از شدت درد کم نشد، بهتر است برای درمان اصولی، به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک

در صورتی که در شانه چپ خود درد شدیدی را احساس می‌کنید و همزمان، علائم حمله قلبی را مشاهده می‌کنید، باید هر چه سریع‌تر به دنبال مراقب‌های اورژانسی باشید. پرسنل اورژانس از الکتروکاردیوگرام برای نظارت قلب و همچنین دستگاه اکسیژن برای تنفس بهتر، استفاده می‌کنند.

برای بررسی علت دقیق درد شانه، ممکن است پزشک آزمایش‌هایی نظیر MRI، CT-Scan و یا تصویر‌برداری اشعه ایکس را تجویز کند.

سخن پایانی

درد در شانه چپ، به دلایل زیادی مانند ضربه، آنژین، حمله قلبی، فتق دیسک، تاندونیت، فشردگی اعصاب و… رخ می‌دهد. شدت درد از هر فرد به فرد دیگر، متغیر است. در صورتی که درد زیادی دارید و علائم دیگری مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس و خستگی زیاد را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر، برای بررسی علت و درمان، به پزشک مراجعه نمایید.

درمان درد شانه چپ، بسته به علت ایجاد آن، می‌تواند متفاوت باشد.