دررفتگی شانه زمانی اتفاق می افتد که قسمت توپی شکل استخوان بازوی شما از حفره خود در شانه خارج شود. اگر شانه شما آسیب ببیند یا عضلات یا رباط‌های ضعیفی داشته باشید، دررفتگی شانه برای شما محتمل‌تر است. برای رفع این مشکل، پزشکان می توانند عمل جراحی دررفتگی شانه را انجام دهند. مفصل شانه از ماهیچه ها، مفاصل و رباط هایی تشکیل شده است که به شما کمک می کنند، بازوی خود را حرکت دهید. استخوان بازو در قسمت توخالی تیغه شانه قرار می گیرد، به نوعی مانند یک قطعه پازل. اما گاهی اوقات ممکن است از جای خود خارج شود، به خصوص اگر قبلاً اتفاق افتاده باشد. وقتی این اتفاق زیاد می‌افتد، پزشکان ممکن است جراحی را برای رفع آن توصیه کنند.

آناتومی مفصل شانه

آناتومی مفصل شانه

شانه از سه استخوان تشکیل شده است: تیغه شانه، استخوان ترقوه و استخوان بازو. این یک مفصل خاص است که به ما امکان می‌دهد بازوهای خود را به روش های مختلف حرکت دهیم. اما از آنجایی که مفصل شانه بسیار متحرک است، می تواند به راحتی آسیب ببیند. همچنین بخش‌های مهم دیگری در شانه مانند ماهیچه‌ها، اعصاب، تاندون‌ها و بورس وجود دارد که می‌توانند آسیب ببینند.پ

علت دررفتگی‌های شانه چیست؟

مفصل شانه می تواند به طرق مختلف آسیب ببیند. این آسیب می تواند باعث تورم و درد در تاندون ها و رباط ها شود. همچنین می تواند باعث شکستن تاندون ها و پاره شدن اطراف شانه شود. و گاهی اوقات، استخوان های شانه شما می توانند بشکنند یا از جای خود خارج شوند.

درد شانه زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در مفصل شانه ما ایجاد شود. شانه ما به ما کمک می کند تا کارهای زیادی را با دست و بازو انجام دهیم. گاهی اوقات، اگر بیش از حد از شانه خود استفاده کنیم یا به آن فشار بیاوریم، بازوی ما از جای خود خارج شده و باعث درد می شود.

گاهی اوقات، زمانی که شانه شما آسیب می بیند، ممکن است از جای خود خارج شود. اگر از یک مکان بلند سقوط کنید یا ورزش های خاصی مانند شنا، بوکس یا بسکتبال انجام دهید، ممکن است این اتفاق بیفتد. گاهی اوقات، حتی انجام کارهای معمولی مانند پرتاب کردن اشیا یا پوشیدن لباس می‌تواند در صورت داشتن مشکلات سلامتی خاص، شانه شما را بیرون بیاورد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نیاز به جراحی برای اصلاح شانه خود داشته باشید.

گاهی اوقات، زمانی که شخصی حرکات مشابه را بارها و بارها انجام می‌دهد یا در اثر برق گرفتگی یا تشنج ناگهانی نیز می‌توان باعث ایجاد آسیب به شما شود. فردی قبلاً تیغه شانه‌اش از جای خود خارج شده باشد، این احتمال وجود دارد که دوباره این اتفاق بیفتد و به این حالت دررفتگی مکرر شانه می‌گوییم.

علائم دررفتگی شانه

علائم دررفتگی شانه

وقتی شانه شما به شدت آسیب می بیند، می تواند از جای طبیعی خود خارج شود. این موضوع می تواند حرکت بازوی شما را سخت کند و ممکن است درد زیادی داشته باشد.

وقتی شانه شما دررفته می شود، اولین چیزی که احساس خواهید کرد درد زیاد است. زمانی که بخواهید شانه خود را حرکت دهید، درد بیشتری خواهد داشت. گاهی اوقات، شانه شما نیز ممکن است متورم و کبود شود. ممکن است احساس کنید عضلات شانه شما ضعیف و سفت شده اند. اگر استخوان بازوی شما پس از دررفتگی به سمت جلو حرکت کند، بازوی شما ممکن است متفاوت به نظر برسد و مانند قبل گرد نباشد.

گاهی اوقات، زمانی که شانه خود آسیب می بیند، ممکن است احساس بی حسی کنید. اگر مقدار آسیب زیاد باشد، ممکن است اعصاب شانه شما نیز تحت تأثیر قرار گیرد. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است احساس کنید که از شانه شما آویزان شده است، بدون اینکه درد داشته باشد. یکی دیگر از نشانه های دررفتگی شانه این است که نمی توانید دست خود را به سمت بدن خود حرکت دهید. این می تواند به این معنی باشد که شانه شما در جای خود قرار ندارد.

درمان دررفتگی شانه

 

 

گاهی اوقات، زمانی که شخصی به شدت به شانه‌اش آسیب می‌زند یا اگر استخوان بازویش مدام از جای خود بیرون می‌آید، ممکن است برای رفع آن نیاز به جراحی داشته باشد. اما همه افراد مبتلا به آسیب شانه به این جراحی نیاز ندارند. در صورتی که شانه شما بیش از یک بار از جای خود در بیاید، تنها راه درمان قطعی آن، عمل جراحی دررفتگی مکرر شانه است.

جراحی شانه به دو روش باز یا بسته انجام می شود. در جراحی باز، پزشک برای رفع آسیب های بزرگ، برش های کوچکی روی شانه ایجاد می کند. اما این روش مشکلات بیشتری دارد و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بیمار بهتر شود.

آرتروسکوپی یا جراحی بسته، نوع متفاوتی از جراحی شانه است. به جای ایجاد برش های بزرگ، پزشکان از ابزار کوچکی به نام آرتروسکوپ استفاده می کنند. این ابزار دارای دوربین و چراغ است و از طریق یک برش کوچک به داخل شانه می رود. تصاویری از آسیب را روی صفحه نمایش به پزشک نشان می دهد. این نوع جراحی ایمن تر است و زمان کمتری برای بهبودی نیاز دارد.

بهترین راه برای اینکه شانه خود را در صورت آسیب دیدگی بهتر کنید، پیروی از توصیه های پزشک و انجام ورزش ها و کشش هایی است که به قوی تر شدن آن کمک می کند.

معرفی دکتر روزبه تقوی

دکتر روزبه تقوی یکی از با تجربه‌ترین جراحان دست و شانه در ایران است که تجربه عمل دررفتگی مکرر شانه را برای بیش از 100 بیمار داشته و موفقیت 99 درصدی را درمان این عارضه داشته است.

آقای دکتر روزبه تقوی در مطب تهران و مطب کرج از روز‌های شنبه تا چهارشنبه بیماران را ویزیت می‌کنند و شما می‌توانید برای دریافت نوبت با شماره مطب 09367777557 تماس بگیرید.

منبع: https://roozbehtaghavi.com/frequent-dislocation-of-the-shoulder/