زانو یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن انسان است که عمل حرکت و انعطاف را برای انجام فعالیت‌های روزمره و ورزشی فراهم می‌کند. این مفصل مهم و حساس ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکلات شدیدی شود که برای بهبود انواع مشکلات و عوارضی مانند زانو درد که می تواند به همراه داشته باشد نیاز به جراحی داشته باشد. جراحی یکی از روش‌های درمانی برای درمان مشکلات زانو است و این روش زمانی انجام می‌شود که دیگر روش‌های درمانی برای درمان مشکلات بیمار بی‌فایده باشد. برای آشنایی با جراحی باز و بسته زانو و مزایای آن‌ها با ما همراه باشید.

جراحی باز زانو چگونه انجام می‌شود؟

جراحی باز زانو چگونه انجام می‌شود؟

جراحی باز زانو با ایجاد یک برش باز بر روی پوست و بافت‌های اطراف مفصل زانو انجام می‌شود و مراحل انجام آن به شرح زیر است:

1. در این مرحله بیمار پیش از انجام جراحی آماده می‌شود. این آمادگی شامل توقف مصرف برخی دارو‌ها و محدودیت غذایی و مایعات است.

2. در این مرحله بیمار در بیمارستان بستری شده و به بخشی خاص و تحت نظر پزشک منتقل می‌شود.

3. در این مرحله اگر نیاز به انجام آزمایش باشد، آزمایشات مورد نیاز انجام می‌شود.

4. در این مرحله بیمار به اتاق عمل انتقال یافته و توسط پزشک بیهوشی، بیهوش می‌شود.

5. در این مرحله پزشک متخصص یک برش باز بر روی پوست و بافت‌های اطراف مفصل زانو ایجاد کرده و به مفصل دسترسی می‌یابد.

6. در این مرحله بسته به نوع مشکل، عمل جراحی بر روی مفصل زانو انجام می‌شود و پس از اتمام عمل، محل برش خورده بخیه و پانسمان می‌شود.

7. در این مرحله بیمار از بیهوشی خارج و به بخش مورد نظر انتقال می‌یابد.

9. بیمار طی چند روز آینده مرتبا توسط متخصص معاینه می‌شود و در صورت مناسب بودن شرایط از بیمارستان مرخص می‌گردد.

بیشتر بدانید: پارگی مینیسک زانو چگونه درمان می‌شود؟

جراحی بسته زانو چگونه انجام می‌شود؟

جراحی بسته زانو چگونه انجام می‌شود؟

جراحی بسته زانو روشی که در آن به جای برش‌های باز، برش‌های کوچکی روی مفصل زانو ایجاد می‌شود. برای انجام جراحی بسته زانو ابتدا بیمار در بیمارستان بستری شده و آزمایشات لازم پیش از جراحی بر روی او انجام می‌شود. سپس پزشک با بیمار مشاوره کرده و با او در مورد نحوه انجام عمل جراحی صحبت می‌کند. پس از آن، تاریخچه پزشکی بیمار مجددا توسط پزشک بررسی شده و اقدامات اولیه پیش از انجام عمل جراحی صورت می‌گیرد. سپس بیمار به اتاق عمل منتقل می‌شود و با انجام اقدامات بیهوشی توسط پزشک بیهوشی، بیهوش می‌شود. پس از بیهوش شدن بیمار، پزشک برش‌های کوچکی به عنوان برش‌های کلیدی یا برش‌های مینیمال بر روی پوست و بافت‌های اطراف مفصل زانو ایجاد می‌کند. سپس از طریق این برش‌های کوچک عمل جراحی تعمیر یا ترمیمی توسط متخصص انجام می‌شود و محل برش بخیه و پانسمان می‌گردد. سپس بیمار در قسمتی نگهداری می‌شود تا هوشیاری او کامل شده و به بخش انتقال یابد. پس از انتقال بیمار به بخش، بیمار توسط پزشک و کادر درمان تحت نظر قرار می‌گیرد تا دارو‌ها و درمان‌های پس از جراحی او آغاز و روند بهبودی کنترل شود.

مزایای جراحی باز زانو در مقایسه با جراحی بسته زانو

مزایای جراحی باز زانو نسبت به جراحی بسته زانو به شرح زیر است:

  • جراحی باز زانو به پزشک امکان دسترسی بهتر به مفصل زانو و ساختار‌های داخلی آن را می‌دهد.
  • جراحی باز زانو برای موارد پیچیده‌تری از جمله تعویض مفصل زانو با پروتز یا تعمیر آسیب‌های جدی مفصل زانو مناسب است.
  • جراحی باز زانو امکان انجام روش‌های جراحی پیچیده‌تر را فراهم می‌کند.
  • با داشتن دسترسی بهتر به مفصل زانو در جراحی باز، پزشک می‌تواند تغییرات را دقیق ارزیابی کند و بهترین تصمیم گیری‌ها را برای تعمیر آسیب‌ها و ترمیم مفصل بگیرد.
  • در صورت وجود آسیب‌های جدی در مفصل زانو، جراحی باز به پزشک امکان ترمیم و تعمیر آسیب‌ها را می‌دهد و عملکرد مفصل زانو را بهبود می‌بخشد.

با توجه به مزایایی که در قسمت فوق بیان شد، می‌توان گفت انجام جراحی باز مفصل زانو به شرایط خاص هر بیمار و توصیه‌های پزشک بستگی دارد و تصمیم‌گیری در مورد نوع جراحی بر عهده پزشک متخصص است. در مواردی که مشکلات زانو شدید و پیچیده نیست از جراحی بسته به جای جراحی باز استفاده می‌شود زیرا در روش جراحی بسته، بهبودی سریع‌تر اتفاق می‌افتد و عوارض آن کمتر است.

انجام جراحی زیر نظر جراح حرفه ای

انجام جراحی زیر نظر جراح حرفه ای

جراح زانو، یک پزشک جراح با تخصص در زمینه بیماری‌ها و مشکلات مفصل زانو است که تجربه کافی در این حوزه را داشته و آموزش‌های لازم را دیده است. انجام جراحی زانو زیر نظر یک جراح حرفه‌ای و ماهر اهمیت بسیار زیادی دارد و این جراحان مسئول ارزیابی بیمار، تشخیص مشکل، تعیین نوع جراحی و عمل جراحی و مراقبت‌های پس از جراحی می‌باشند. آن‌ها باید دقیقا تاریخچه پزشکی بیمار را درک کرده و نوع و شدت مشکل را ارزیابی کنند تا بهترین تصمیم گیری‌ها را برای درمان مفصل زانو بگیرند. دکتر آقاعلیخانی متخصص ارتوپد و جراح لگن، زانو و مفاصل، توانایی انجام جراحی‌های ساده و پیچیده از طریق جراحی‌های باز و بسته را داشته و بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه می‌دهد.