درد غدد لنفاوی گردن، می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند. معمولا این درد، به دلیل یک عفونت باکتریایی یا ویروسی است که باعث ایجاد درد و تورم در غدد لنفاوی گردن می‌شود. البته در موارد نادر، علت این درد، بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان است.

غدد لنفاوی به عنوان یک فیلتر طبیعی عمل کرده و باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری زای بدن را به دام می‌اندازند. هر گونه تورم و التهاب در این غدد، باعث نقص در عملکرد آن شده و بدن را در مقابل بیماری‌ها بی‌دفاع می‌کند. با دکتر چک همراه باشید…

علائم شایع همراه با درد غدد لنفاوی گردن

گردن انسان دارای چندین غده لنفاوی است که ممکن است به دلایل مختلف، متورم و دردناک شوند. اکثر افراد علاوه بر درد غدد لنفاوی، علائم دیگری را نیز مشاهده می‌کند. این علائم عبارتند از:

  • تب و لرز؛
  • احساس گرفتگی در گلو؛
  • سرفه؛
  • واکنش‌های پوستی مانند کهیر و…؛
  • آبریزش از‌ بینی؛
  • عرق شبانه؛
  • مشکل در تنفس،
  • تورم و برآمدگی‌ای که در زمان لمس کردن احساس می‌شود.

از آنجایی که این علائم نشان دهنده وجود بیماری هستند، پس از مشاهده آن‌ها، باید با پزشک متخصص دیدار کرده و درمان آن را جدی بگیرید.

علت‌های درد غدد لنفاوی

درد غدد لنفاوی می‌تواند به دلیل التهاب (لنفادنیت) یا بزرگ شدن (لنفادنوپاتی) غدد لنفاوی باشد. شایع‌ترین علت درد غدد لنفاوی گردن، عفونت است. البته، علت‌های غیر عفونی نیز می‌توانند در بوجود آمدن این درد دخیل باشند، اما به دلیل همپوشانی با علائم دیگر، معمولا جدی گرفته نمی‌شوند. برخی از رایج‌ترین علت‌های درد غدد لنفاوی گردن عبارتند از:

علت‌های عفونی

درد غدد لنفاوی گردن ناشی از عفونت، ممکن است در عرض چند روز ایجاد شود و پس از مدت زمان کوتاهی از بین برود (حاد) و یا در طی هفته‌ها و ماه‌ها ایجاد شده و باقی بماند (مزمن). این درد می‌تواند یک طرف گردن و یا دو طرف آن را درگیر کند.

  • حاد: علت اصلی درد حاد عفونی غدد لنفاوی گردن معمولا به پاتوژن‌های باکتریایی یا ویروسی مربوط است. بسیاری از ویروس‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند ویروس آنفولانزا، انتروویروس و آدنوویروس باعث عفونت غدد لنفاوی گردن می‌شوند. از عوامل عفونت باکتریایی نیز می‌توان به استرپتوکوک که باعث لنفادنیت و فارنژیت می‌شود، اشاره کرد.
  • مزمن: درد مزمن عفونی غدد لنفاوی گردن معمولا ناشی از عفونت‌های ویروسی مانند HIV و یا ویروس اپشتین بار (EBV) است. همچنین، برخی از پاتوژن‌های باکترایی نیز می‌توانند باعث ایجاد لنفادنیت شوند.

علت‌های غیر عفونی

این نوع بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث ایجاد درد‌های حاد و مزمن غدد لنفاوی گردن شوند.

  • حاد: علت‌های غیرعفونی درد حاد که باعث ایجاد لنفادنیت یا لنفادنوپاتی می‌شوند، معمولا در کودکان رخ می‌دهند. به عنوان مثال، بیماری‌هایی مانند کاوازاکی، باعث ایجاد لنفادنوپاتی می‌شود.
  • مزمن: بسیاری از علت‌های درد مزمن غیر عفونی غدد لنفاوی گردن، با بیماری سرطان مرتبط است. به عنوان مثال، در صورتی که سرطان لنفوم، غدد لنفاوی گردن را تحت تاثیر قرار داده باشد، باعث تورم و درد شدید می‌شود. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به خستگی شدید، کاهش وزن و تعریق شبانه اشاره کرد.

آبسه رتروفارنکس

آبسه رتروفارنکس بیماری نادری است که باعث تجمع چرک در بافت‌های پشت گلو می‌شود. این بیماری در صورتی که درمان نشود، می‌تواند زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. از علائم اصلی این بیماری می‌توان به تنگی نفس، احساس ناخوشی، تب و لرز و بی‌اشتهایی اشاره کرد.

در صورتی که علائم بالا را مشاهده می‌کنید، باید هرچه سریع‌تر به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس درمانی مراجعه نمایید.

آبسه پوستی

به بسته‌های بزرگ زیرپوستی که از چرک پر شده‌اند، آبسه پوستی گفته می‌شود. اغلب آبسه‌های پوستی به دلیل نفوذ باکتری‌ها از طریق خراش یا بریدگی به زیر پوست ایجاد می‌شوند. پس از نفوذ باکتری‌ها، گلبول‌های سفید برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا  به محل زخم سرازیر می‌شوند. گلبول‌های سفید، بافت‌های عفونی را از بین می‌برند، اما در حفره باقی می‌مانند و باعث ایجاد چرک می‌شوند. وجود این نوع آبسه‌ها بر روی گردن و نزدیکی غدد لنفاوی، می‌تواند باعث ایجاد درد و تورم شود.

برخی از رایج‌ترین علائم آبسه پوستی عبارتند از: تب و لرز، درد و تورم. در صورتی که آبسه پوستی درمان نشود، احتمال اینکه گسترش یافته و باعث ایجاد بیماری‌های جدی شود، وجود دارد. البته، اغلب آبسه‌های کوچک توسط سیستم ایمنی بدن خود به خود از بین می‌روند؛ اما برای تخلیه یا درمان آبسه‎ های بزرگ، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

سندرم درد میوفاشیال

سندرم درد میوفاشیال نوعی درد ارجاعی است. افراد مبتلا به این سندرم، با فشار دادن نقاطی از بدن (که به نقاط ماشه معروف هستند)، دچار درد در نقاط دیگری از بدن می‌شوند. محققان بر این باورند که آسیب‌های عضلانی و ایجاد بافت اسکار بر روی عضلات، در ابتلا به سندرم درد میوفاشیال دخیل هستند.

علائم درد سندرم میوفاشیال با استراحت یا ماساژ از بین نمی‌روند و در برخی مواقع حتی با این راهکار‌ها نیز بدتر می‌شوند. درمان‌های رایج برای درمان این درد شامل مصرف داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و تزریق دارو به نقاط ماشه است.

التهاب غدد لنفاوی پشت گوش

در صورتی که غدد لنفاوی پشت گوش دچار تورم و التهاب شوند، این احتمال که غدد لنفاوی مجاورشان (مانند غدد لنفاوی گردن) دچار درد و التهاب شود، وجود دارد. برخی از دلایل رایج التهاب غدد پشت گوش عبارتند از پاسخ سیستم ایمنی بدن، تجمع خون یا ابتلا به عفونت.

در صورتی که در پشت گوشتان احساس تورم و درد می‌کنید و همزمان دچار درد در قسمت غدد لنفاوی گردن شده‌اید، باید هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

فیبرومیالژیا

به مجموعه‌ای از درد‌های مزمن که باعث ایجاد خستگی، افسردگی، دردهای عضلانی و درد‌های اسکلتی می‌شوند، فیبرومیالژیا می‌گویند. علت ابتلا به فیبرومیالژیا تاکنون ناشناخته باقی مانده است. اغلب افرادی که به فیبرومیالژیا مبتلا هستند، پس از یک رویداد استرس‌زا مانند طلاق یا تصادف، به این عارضه دچار شده‌اند.

در صورتی که همراه با درد غدد لنفاوی گردن، علائمی مانند مشکلات خواب، سردرد، قاعدگی دردناک و حساسیت به عوامل مختلف (مانند سرما، گرما، نور زیاد، صدای بلند و… ) را تجربه می‌کنید، این احتمال که به فیبرومیالژیا دچار شده باشید وجود دارد.

هیچ آزمایشی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. در صورتی که پس از گذشت 3 ماه، نتایج آزمایش‌ها، هیچ دلیلی برای ایجاد درد و سایر علائم پیدا نکنند، پزشکان احتمال وجود این بیماری را می‌دهند.

تاکنون دارویی برای درمان کامل فیبرومیالژیا پیدا نشده است. با این حال، پزشکان از برخی درمان‌ها برای کنترل علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیماران استفاده می‌کنند.

تورم غدد لنفاوی گردن

زمانی که غدد لنفاوی با سلول‌های التهابی پر شوند، فرد دچار درد و تورم در گردن می‌شود. با اینکه معمولا علت بروز این عارضه عفونت است، اما گاهی اوقات دلیل آن مشخص نیست. در صورتی که احساس می‌کنید غدد لنفاوی‌تان ورم کرده اند، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و از او بخواهید شما را معاینه کند.

پزشک با توجه به علائم و علت ایجاد تورم، داروها و راهکارهای لازم برای درمان را تجویز می‌کند.

تیروئید حاد

تیروئید حاد نوعی التهاب در غده تیروئید است که معمولا بر اثر ابتلا به عفونت، قرارگیری در معرض اشعه‌های مضر یا ضربه به گلو ایجاد می‌شود. تیروئید حاد نیاز به مراقبت‌های پزشکی، تشخیص و درمان فوری دارد.

در صورتی که همراه با درد در جلوی گردن، علائمی نظیر خشن شدن صدا، تب و لرز و احساس بیحالی و خستگی شدید را مشاهده می‌کنید، باید هرچه زودتر به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه نمایید.

چگونه می‌توانم از درد غدد لنفاوی گردن جلوگیری کنم؟

بهتر است که سعی نکنید از درد غدد لنفاوی جلوگیری نمایید، چرا که این درد، نشانه‌ای از مبارزه بدن شما با عوامل بیماری‌زا است. اگر از وجود درد احساس ناراحتی می‌کنید، بهترین راهکار این است که از ورود ویروس‌های رایج به بدنتان جلوگیری نمایید. برخی از راهکارهای مفید برای جلوگیری از ورود ویروس‌ها به بدن عبارتند از:

  • شستن دست‌ها پس از بازگشت به خانه و قبل از غذا خوردن؛
  • اجتناب از دست زدن به چشم و‌ بینی؛
  • رعایت فاصله با افراد بیمار؛
  • ضدعفونی کردن سطوح خانه یا محل کار؛
  • ورزش منظم؛
  • داشتن تغذیه سالم؛
  • داشتن خواب کافی.

خلاصه مطلب

غدد لنفاوی بدن با به دام انداختن باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا، به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. هرگونه درد و ناراحتی در این غدد، می‌تواند به دلیل وجود یک مشکل در وضعیت سلامتی باشد.

برخی از رایج‌ترین علت‌های درد غدد لنفاوی بدن عبارتند از بیماری‌های عفونی، بیماری‌های غیر عفونی، آبسه رتروفارنکس، آبسه پوستی، سندرم درد میوفاشیال، التهاب غدد لنفاوی پشت گوش، فیبرومیالژیا، تورم غدد لنفاوی گردن و تیروئید حاد.

درد غدد لنفاوی معمولا با گذشت زمان، مصرف داروهای مسکن و استفاده از کمپرس گرم از بین می‌رود. اگر همراه با درد غدد لنفاوی، علائم دیگری نظیر تب، تورم، بی‌اشتهایی یا خستگی دارید، باید هر چه سریعتر برای تشخیص علت و شروع درمان به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

در صورتی که سوال یا نظری درباره علت درد غدد لنفاوی گردن دارید، لطفا آن را در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کرده و منتظر پاسخ از جانب پزشکان سایت دکترچک باشید…