در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان اثرات درمانی سبزیجات چلیپایی و ترکیب های بیواکتیو موجود در آن ها در کنترل بیماری التهاب روده را بررسی کرده اند.

سبزیجات چلیپایی و بیماری التهاب روده؛ پیش زمینه

بیماری التهاب روده که شامل بیماری کولیت اولسراتیو و بیماری کرون می شود، یک نوع عارضه مزمن است. التهاب دائم، ناراحتی گوارشی و آسیب دیدن شدید بافت های بدن از نشانه های ابتلا به این بیماری است.

کولیت اولسراتیو قسمت روده بزرگ و راست روده را هدف قرار می دهد. بیمار مبتلا به بیماری کرون با نشانه های دردآوری دست و پنجه نرم کرده و حتما باید عمل شود.

این روزها تعداد مبتلایان به بیماری التهاب روده در اروپا و آمریکای شمالی آنقدر زیاد شده است که دیگر حکم یک چالش اجتماعی و اقتصادی را دارد.

فاکتورهای مرتبط با سبک زندگی مدرن مثل مصرف خوراکی های فوق فراوری شده، شهرنشینی و استرس همگی در ابتلا به این بیماری ها نقش دارند.

روش های فعلی درمان اثرگذاری چندانی ندارند و به همین خاطر هم باید مطالعات در این زمینه ادامه یابد تا تاثیر خوراکی هایی مثل سبزیجات چلیپایی بر کنترل نشانه های این عارضه مشخص شود.

سبزیجات چلیپایی و بیماری التهاب روده

مقدمه ای بر سبزیجات چلیپایی و ترکیب های بیواکتیو

کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ در این گروه از سبزیجات قرار دارند. گلوکوسینولات موجود در این سبزیجات بسیار زیاد است. گلوکوسینولات به ترکیب های حاوی سولفور گفته می شود که تاثیر مثبتی بر سلامتی انسان دارند.

زمانی که این ترکیب وارد بدن می شود، یک آنزیم آن را به ایزوتیوسیانات هایی مثل سولفورافان تبدیل می کند. این روزها مطالعات زیادی بر روی سولفورافان انجام شده است؛ به باور محققان، این ترکیب می تواند التهاب کل بدن و استرس اکسیداتیو را کم کند.

ترکیب های بیواکتیو مهم دیگری هم در این سبزیجات وجود دارند، مثل فلاونوئیدها و پلی فنول ها. فلاونوئیدها همانند آنتی اکسیدان عمل کرده و از بدن در برابر امواج آزاد محافظت می کنند. پلی فنول ها خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان داشته و حضور آن ها برای کنترل بیماری های مزمن مثل بیماری التهاب روده ضروری است.

نتایج به دست آمده از مطالعه در آزمایشگاه

مطالعات انجام شده با استفاده از کشت های سلولی نشان داد که عصاره این سبزیجات منجر به فعال سازی مسیرهای التهابی مهم در سلول های ایمنی بدن می شود.

مثلا ذرات نانو موجود در کلم بروکلی می توانند جلوی فعال سازی سلول‌ های دندریتیک را گرفته و میزان آزاد سازی سیتوکین ها را کم کنند.

نتایج به دست آمده از مطالعه بر روی جانداران

محققان به منظور انجام این مطالعه از مدل های حیوانی مختلف مبتلا به کولیت استفاده کردند. بررسی ها نشان داد که رژیم های غذایی سرشار از این گروه از سبزیجات باعث کاهش علائم این دسته از بیماران می شوند.

به گفته محققان، این سبزیجات با تغییر ترکیب میکروبیوم روده، افزایش تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه و تقویت سد گوارشی، علائم این عارضه را کم می کنند.

ترکیبات فعال موجود در این گیاهان علاوه بر کاهش التهاب، وضعیت ساختاری در دیواره روده را تقویت می کنند (اغلب دیواره روده بیماران مبتلا به بیماری التهاب روده آسیب می بیند).

منبع