به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که گروهی از محققان توانسته اند یک تست ژنتیکی جدید برای تشخیص خون سازی کلونال ابداع کنند.

زمانی که از این تست ژنتیکی در کنار انجام سونوگرافی از سرخرگ کروتید استفاده شود، می توان بیمارانی که بیشتر در خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستند را شناسایی کرد.

تست ژنتیکی و تشخیص زود هنگام ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی؛ پیش زمینه

بروز جهش هایی در سلول های بنیادی خون ساز باعث بروز عارضه خون سازی کلونال می شود. این عارضه ممکن است پیشرفت کرده و به سرطان خون تبدیل شود.

اطلاعات و شواهد کنونی نشان می دهد که افرادی که شمارش خون شان نرمال است هم ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. همزمان با ابتلا به این عارضه، ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی کشنده تصلب شرایین هم زیاد می شود.

یکی از جذاب ترین موضوعات در زمینه تحقیق درباره بیماری قلبی عروقی، نقش خون سازی کلونال در ابتلا به این عارضه است.

مطالعات قبلی نشان داده است که خون سازی کلونال بیشتر در کهنسالان دیده می شود. این مورد فقط در 15 درصد از افرادی که بیشتر از 70 سال سن دارند قابل تشخیص است.

همین امر باعث ابتلا به بیماری های خونی کشنده می شود. اما مهم تر از آن، این عارضه با افزایش ریسک ابتلا به تصلب شرایین، میزان امید به زندگی بیماران را کم می کند. وقتی که تصلب شرایین پیشرفت کند، رگ های قلب مسدود شده و به طبع آن، شاهد بروز حمله قلبی و سکته قلبی در بیماران هستیم.

تست ژنتیکی و تشخیص زود هنگام ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند اثرات احتمالی خون سازی کلونال در بیمارانی که دچار تنگی مجرای کاروتید شده اند، بیماری شان ثابت شده است اما نشانه ای مشاهده نمی کنند را بررسی کنند.

به همین منظور، یک تست ژنتیکی هدفمند برای شناسایی جهش های معمولی ابداع شد. از این روش برای بررسی نزدیک به 1.000 نمونه خون استفاده شد.

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “ما با طراحی یک تست ژنتیکی هدفمند توانستیم بیمارانی که دچار خون سازی کلونال شده اند را با موفقیت شناسایی کنیم.”

بررسی های محققان نشان داد که میزان مرگ و میر در بیمارانی که همزمان دچار تنگی کاروتید و خون سازی کلونال می شوند، بسیار زیاد است.

وقتی که مشخص شود بیمار دچار خون سازی کلونال و تنگی رگ کاروتید شده است، می توان یک سری از نشانگرهای زیستی را پیدا کرد و یک پروفایل ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی منحصر به فرد برای هر بیمار تشکیل داد.

اکنون و به کمک این یافته ها، پزشکان می توانند بیماران پرریسک را در مرحله اول شناسایی کرده و از روش های موثر برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری تصلب شرایین استفاده کنند. با این کارها، ریسک بروز حملات قلبی و سکته قلبی هم کم می شود.

محققان در پایان می گویند، “با ترکیب سونوگرافی و تست ژنتیکی می توانیم قبل از این که نشانه های بیماری ظاهر شوند، متوجه شویم که ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در کدام دسته از بیمارها زیاد شده است.”

منبع