سوزش کف دست و انگشتان پا  و یا حتی بی حس شدن انگشتان دست یا بی حسی در پا ، می تواند به مقوله ای آزاردهنده تبدیل شود، این کار باعث اعمال وزن اضافه روی رشته های عصبی شده و در نتیجه آن قسمت از بدن خم می شود. مدتی نمی گذرد که  فرد به «پارستسیا» دچار می شود.به محض این که فشار وارده پراکنده شود، همه چیز دوباره به حالت عادی برمی گردد و دیگر خبری از گزگز شدن نیست؛ البته نباید فراموش کرد که این شرایط گاهی اوقات خود نشان دهنده مشکلات جدی دیگر است. در ادامه مقاله با دکتر چک همراه باشید…

اینفوگرافیک علت سوزش کف دست و انگشتان پا 

اینفوگرافیک علت سوزش کف دست و انگشتان پا 

چه چیزهایی باعث سوزش می شوند ؟

نشانه های معمول :
  • حس فرو کردن پونز و سوزن که با کمی سوزش همراه است؛
  • “خواب رفتن” قسمتی از بدن؛
  • بی حس شدن دست یا پا؛
  • سرد یا گرم شدن پوست قسمت درگیر؛
  • احساس نوعی خارش یا گزگز شدن.

علت های پنهان حس سوزش کف و نوک انگشتان

1. کمبود ویتامین: کمبود بعضی از ویتامین ها علت اصلی سوزش در قسمت دست ها و پاها محسوب می شود. در حقیقت کمبود ویتامین های B، B1، B6، B12 یا ویتامین E در  ایجاد این شرایط دخالت دارند. علاوه بر این درصورتی که مقدار ویتامین d و b6 نیز از حد مجاز عبور کند، با نوعی سوزش در قسمت دست ها و پاها مواجه می شویم.

بی حس شدن انگشتان دست یا بی حسی در پا

2. عفونت ها: گاهی اوقات پوست قسمتی از بدن در صورت ابتلا به عفونت هایی مانند زگیل، شینگلز، و ویروس HIV و ایدز ، سرد یا گرم شده و گاه و بیگاه حس سوزش ایجاد می شود.

3. صدمه دیدن: در نتیجه تصادفات یا انجام حرکات ورزشی غلط، مانند وزنه برداری های سنگین، رشته های عصبی به هم فشرده می شوند و قسمت مربوطه آسیب می بیند. علاوه بر این، دیسک های فتق و استخوان های در رفته نیز می توانند از جمله دلایل دیگر سوزش به حساب آیند.

4.مشروبات الکی: همان طور که همه ما می دانیم، خوردن نوشیدنی های الکل دار برای سلامت هیچ فردی مناسب نیست. اگر بخواهیم به یکی از صدماتی که مصرف نوشیدنی های الکل دار به بدن وارد می کند اشاره کنیم، باید صدمات وارد شده به رشته های عصبی را نام ببریم که این شرایط با نام «نوروتراپی الکلی »شناخته می شود. این مورد باعث سوزش کف دست، نوک انگشتان دست و سوزش انگشتان پا می شود.

5. مصرف دارو و ورود سموم به بدن: سم هایی که در طبیعت وجود دارند از جمله سرب، آرسنیک و جیوه با ورود به بدن بر فعالیت رشته های عصبی تاثیر گذاشته و برای آن ها دردسر ساز می شود. از این مورد گذشته، برخی از دوره های درمانی مانند شیمی درمانی و نیز مصرف بعضی از داروها مانند قرص های آنتی بیوتیک و ضدویروس ممکن است بر سیستم درونی بدن تان تاثیر بگذارد. این دارو ها به مرور به رشته های عصبی صدمه وارد کرده و باعث سوزش انگشتان پا و دست می شوند.

6.بیماری های سیستماتیک: یکی دیگر از عوامل مهمی که باعث سوزش مخصوصا سوزش نوک انگشتان دست می شود، صدمه دیدن کبد، بیماری های خونی، عدم تعادل در میزان هورمون ها، و انواع دیابت ها از جمله بیماری های سیستماتیک شناخته می شود که باعث پارستسیا می گردد.

7. نیش حیوانات و حشرات: نیش حشرات باعث ابتلا به برخی از بیماری ها مانند بیماری لایم ( بیماری جدی و خطرناک در اثر نیش حشرات ) می شود.

8. دلایل دیگر: سکته، انواع دیابت ها، و تیروئید غیرفعال از دلایل دیگری است که باعث ایجاد حس سوزش و گزگز شدن دست ها و پاها می شود.

علت های پنهان حس سوزش

چه کسانی به پارستیسیا مبتلا می شوند؟

پارستیسیا یعنی بی حسی و سوزن سوزن شدن سر !

عوامل متعددی در ابتلا به پارستیسیا دخالت دارند از جمله:

  • جنسیت: از آن جایی که کانال رشته های عصبی خانم ها قطر کمتری نسبت به کانال رشته عصبی آقایان دارد، این گروه بیشتر در معرض ابتلا به پارستیسیا است.
  • بیماری های تیروئیدی: بیماری های تیروئیدی نیز در ایجاد این حس سوزش دخالت دارند و همین طور خطر ابتلا به« سندروم تونل کارپال »را نیز بیشتر می کند.
  • استراحت طولانی مدت: این که برای مدت طولانی در یک جا دراز بکشید و عضلات تان را تکان ندهید ،یا این که به کلی حرکتی نداشته باشید نیز باعث بیشتر شدن احتمال ابتلا به پارستیسیا می شود.
  • چاقی مفرط: زمانی که وزن فرد از حد مجاز عبور کند، از آن جایی که فشار زیادی روی رشته های عصبی اعمال شده ، احتمال سوزش و گزگز شدن بیشتر می شود.
  • استعمال مفرط: احتمال آسیب دیدن رشته های عصبی یا ابتلا به پارستسیا در کسانی که سبک زندگی کم تحرکی دارند یا آن هایی که کارهای شان را بدون هیچ اشتیاقی انجام می دهند، بیش از افراد پویا و فعال است.

راه های درمان سوزش در کف دست و نوک انگشتان و سوزش در پا

برای درمان سوزش کف دست و انگشتان پا راه های متعددی توصیه شده است، از جمله:

  • استراحت کردن: موثرترین و شناخته ترین راهکاری که برای درمان این اوضاع وجود دارد، استراحت دادن به بافت تحت فشار است. اجازه دهید تا قسمت مورد نظر برای مدتی استراحت کند. طولی نمی کشد که این حس سوزش به طور کلی برطرف می شود.
  • تن درمانی: بهتر است که با انجام حرکات ورزشی و گذراندن دوره های تن درمانی، ماهیچه های اطراف رشته عصبی تحت فشار را تقویت کنید. دوره های تن درمانی در بهبود این شرایط موثر بوده و از آن جایی که با شرکت در این کلاس ها حالت ارتجایی قسمت آسیب دیده بیشتر شده ، از بروز دوباره این حالت جلوگیری می شود.
  • مصرف دارو: امروزه داروهای متنوعی برای درمان پارستیسیا تولید شده است اما خطر عوارض جانبی این داروها همچنان پابر جا است؛ بنابراین توصیه می کنیم که در این شرایط با پزشک معالج خود مشورت کرده و طبق دستورالعمل داده شده دارو را مصرف کنید.

سوزش کف دست و انگشتان پا

پیشگیری از پارستیسیا

برای پیشگیری از پارستیسیا کافی است تغییرات کوچکی در ذهن خود ایجاد کرده تا از بی حس شدن و پیشرفت پارستیسیا جلوگیری کنید. از جمله این تمرینات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورزش روزانه را فراموش نکنید تا همواره شکل بدن و طرز ایستادن تان را ثابت نگه دارید.
  • باید صدمه دیدن در هنگام وزنه برداری یا انجام حرکات ورزشی را به حداقل مقدار ممکن برسانید.
  • حرکات تکراری روزانه تان را فراموش کنید؛ مثلا اگر کارمند یک اداره هستید و مجبورید که ساعت های طولانی بنشینید، زمان هایی را به استراحت کردن اختصاص دهید و قدم بزنید تا ماهیچه و عضلات تان در فعالیت شرکت کنند و در نتیجه دست و پاها بی حس نشوند.

این مطلب توسط دکتر خوش سیرت مطالعه و تایید شد


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

خوراکی هایی که به درمان سل کمک می کنند

 

 

منبع :  brightside