بسیاری از افراد از درد شانه و درد پشت کتف راست شکایت دارند. دلایل بسیاری برای این درد وجود دارد. در بسیاری از موارد، علت به وجود آمدن درد شانه و کتف راست ، استفاده بیش از حد از این ارگان ها یا آسیب دیدن همان قسمت از بدن است. البته به وجود آمدن تغییراتی در سلول های عصبی همان ناحیه، دلیل دیگر آن است.

گاهی اوقات، انجام حرکات ورزشی یا آسیب دیدن ارگان ها نیستند که باعث شانه و بازو درد در انسان ها می شوند. اگر نتوان علت اصلی بروز این دردها را تشخیص داد، اغلب به معنای بروز حمله قلبی است که بسیار خطرناک است.

علت درد شانه و درد پشت کتف راست

دلایل احتمالی بروز درد در شانه و بازوی سمت راست بدن عبارتند از:

پاره شدن کلاهک گرداننده

وظیفه کلاهک گرداننده محافظت از مفصل و نگه داشتن قسمت گوی مانند مفصل در محل اصلی است. قسمت گوی مانند مفصل به استخوان بازو متصل شده است. کلاهک گرداننده از چهار ماهیچه تشکیل شده است:

  • ماهیچه زیرخاری (infraspinatus): ماهیچه اصلی در کلاهک گرداننده که مسئول حرکات شانه است.
  • ماهیچه بالا خاری (supraspinatus): این ماهیچه باعث حفظ ثبات استخوان بازو شده و به بالا بردن بازو کمک می کند.
  • ماهیچه زیر کتفی (subscapularis): این ماهیچه مسئول چرخش، صاف نگه داشتن و پایین آوردن بازو است.
  • ماهیچه گرد کوچک (teres minor): کوچک ترین ماهیچه در کلاهک گرداننده که مسئول چرخش بازو است.

هر کدام از ماهیچه ها به کمک تاندون به استخوان های مفصل متصل شده اند و رباط ها نیز هر کدام از استخوان ها را به یک دیگر متصل کرده اند. کلاهک گرداننده نیز در ردیف رباط کپسولی قرار دارد و کلاهک غضروف در آن قرار گرفته است که نقش ضربه گیر را بازی کرده و از ساییده شدن استخوان عضله به حفره جلوگیری می کند.

چنانچه فرد به طور ناگهانی حرکت کند، مثلا راکت تنیس را چرخانده یا توپ را پرتاب کند، قسمت های تشکیل دهنده کلاهک گرداننده پاره می شوند. حتی اگر بارها چندین حرکت را انجام دهید، مثلا نقاشی کشیده یا دست ها را بالای سر بگذارید، خود کلاهک گرداننده نیز پاره می شود. حتی پایین آوردن شانه نیز باعث پارگی کلاهک گرداننده می شود.

در اکثر موارد با مصرف دارو و شرکت در جلسات فیزیوتراپی می توان پارگی کلاهک گرداننده را درمان کرد. اما چنانچه این قسمت آسیب جدی ببیند حتما باید عمل جراحی انجام شود.

ابتلا به آرتروز

آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث بروز درد و التهاب در قسمت مفاصل می شود. ابتلا به استئوآرتریت یا آرتروز به دلیل بالا رفتن سن و استفاده از غضروف محافظتی ایجاد می شود. این غضروف باعث می شود که استخوان های مفصل در نتیجه تماس با یک دیگر، دچار سایش نشوند. بسته به نوع آرتروز، پزشک روماتولوژی شیوه های درمانی زیر را تجویز می کند:

  • تزریق دارو به قسمت مفاصل با هدف کاهش التهاب.
  • تزریق دارو به مفاصل با هدف کاهش درد شانه.
  • پلاسما غنی از پلاکت {PRP} با هدف بازسازی بافت و افزایش سرعت روند بهبود.

آماس کیسه های مفصلی

یکی دیگر از دردهای مفصل که با نام آماس کیسه های مفصلی شناخته می شود، همزمان با التهاب کیسه های پر شده از مواد مایع {که با نام بورسا “Bursae” شناخته می شود} ایجاد می شود. بورسا در قسمت خارجی مفاصل قرار گرفته و از مفاصل محافظت می کند. چنانچه فرد از مفاصل خود زیاد استفاده کند به این عارضه مبتلا خواهد شد. البته در نتیجه التهاب به آرتروز یا بیماری های دیگر نیز کیسه های مفصلی متورم می شوند.

از دیگر دلایل ابتلا به این عارضه، بروز عفونت می باشد. درمان این عارضه به علت به وجود آورنده آن بستگی دارد اما از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت استفاده می شود و گزینه های عمل جراحی و تزریق دارو به مفاصل نیز مطرح می شود.

در رفتگی شانه

پرتاب کردن توپ، افتادن روی زمین با شانه یا متوقف کردن توپ با دست، همگی باعث خارج شدن مفصل توپی شانه از جایگاه اصلی می شوند. چناچه شانه از جا در برود، پزشک با دست شانه را دوباره جا می اندازد.

تا زمانی که شانه خوب شود، نباید حرکت داده شود. با توجه به صدمات دیگری که ممکن است دیده باشید، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی {NSAIDS}، قرار یخ روی موضع برای مدت 3 تا 4 روز به مدت 20 دقیقه در هر ساعت و فیزیوتراپی به درمان این عارضه کمک می کند.

ابتلا به عارضه شانه یخ زده

اگر اصلا نمی توانید شانه خود را حرکت دهید احتمالا به نوعی عارضه به نام شانه یخ زده مبتلا شده اید. در این عارضه، کپسول بافت که اطراف کلاهک گرداننده قرار گرفته است ملتهب شده و باعث ایجاد محدودیت در حرکات بافت های مفصل می شود. فردی که به این عارضه مبتلا است، نمی تواند بازوی خود را خیلی تکان دهد.

در بیشتر موارد، شانه یخ زده به خودی خود و بعد از گذشت چند ماه تا یک سال خوب می شود اما با مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، تزریق داروهای استروئیدی و شیوه درمانی خشکی {hydrodilatation} می توان این عارضه را درمان کرد.

شانه شناگران

آسیب های وارد شده به شانه شناگران انواع مختلفی دارند که ممکن است در نتیجه شنا کردن به وقوع بپیوندند. همان طور که می دانید، بازیکنان شنا باید چندین مرتبه حرکات ورزشی و شیرجه زدن را تمرین و تکرار کنند؛ از این رو، یکی از خطراتی که همواره تهدیدشان می کند، آسیب دیدن و درد شانه و پشت کتف شان است.

این بازیکنان در معرض صدمات زیادی قرار دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سندرم اصابت: در شانه انسان نوعی تاندون وجود دارد که در هنگامی که فرد دستش را بالا می برد، به بافت های اطراف که به آن ها متصل است ،کشیده می شود.
  • صدمات لبرال: چنانچه در قسمتی از غضروف پارگی رخ دهد، به آن لبروم می گویند که درون مفصل شانه قرار دارد.
  • ناپایداری شانه: ساختارهایی که دور تا دور مفصل شانه را احاطه کرده اند، به اندازه کافی توانایی این را ندارند که قسمت بالایی استخوان بازو را در حفره شانه نگه دارند.
  • آسیب عصبی دوره ای: در این نوع از عارضه، به یکی از عصب های دوره ای آسیب وارد می شود که به طور کلی باعث بی حسی و ضعیف شدن این ناحیه می شود.

چنانچه شناگر دوره های درمانی خود را به طور کامل سپری کند، به روند بهبودی سرعت خواهد بخشید. با توجه به نوع صدمات وارد شده، پزشک امور ورزشی، روش های درمانی متفاوتی را توصیه می کند. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استراحت کردن، گذاشتن یخ، و فشار دادن موضع؛
  • داروهای ضد التهاب بدون استروئید [NSAIDs]؛
  • تزریق کورتیزون به شانه؛
  • انجام عمل جراحی.

تاندونیت ماهیچه گیرنده کاف

گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها در کنار هم جمع شده اند و ماهیچه گیرنده کاف را تشکیل داده اند که دور تا دور مفصل شانه را احاطه کرده و از آن پشتیبانی می کنند. وظیفه همه آن ها این است که به استحکام استخوان بالایی بازو در حفره شانه کمک کنند.

تاندونیت ماهیچه گیرنده کاف [RCT] در واقع به التهاب یا تحریک ماهیچه گیرنده کاف مربوط می شود. بیشتر ورزشکاران و افرادی که به طور منظم به انجام ورزش های مشخص مشغول هستند، با این شرایط مواجه می شوند.

علت درد آرنج راست

برخی از دلایل RCT عبارت اند از:

  • عدم مهارت کافی در انجام تکنیک پرتاب بالای سر در ورزش هایی مثل: بیسبال و پرتاب نیزه؛
  • آسیب مستقیم به ماهیچه گیرنده کاف؛
  • افتادن روی بازو.

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، تاریخچه کامل بیماری تان را جویا شده تا بتواند این وضعیت را به درستی تشخیص دهد. برخی از سئوالاتی که وی مطرح می کند عبارت اند از:

  • درباره راست یا چپ دست بودنتان ؛
  • شغلتان؛
  • شرکت در بازی های مختلف (برای بار اولی است که بازی می کنید یا این که خیلی وقت است)؛
  • سابقه صدمات وارد شده به شانه؛
  • سابقه انجام عمل های جراحی که به این عارضه ارتباط دارد.

علاوه بر این، پزشک با انجام معاینات جسمانی سعی می کند تا شانه، ستون فقرات و گردن را هم معاینه کند. گاهی اوقات برای تشخیص بهتر، لازم است که تصویر برداری از قسمت آسیب دیده انجام شود. از جمله تصویر برداری های پزشکی که می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ عبارتند از:

  • رادیو گرافی؛
  • آزمایش فراصوت؛
  • ام آر آی.

از طرف دیگر، پزشک به بیمار توصیه می کند تا به شانه اش استراحت دهد تا روند بهبود با سرعت بیشتری طی شود. همچنین ممکن است که پیروی از شیوه های درمانی زیر هم لازم باشد؛مانند:

  • مصرف داروهای ضد التهاب؛
  • تزریق کورتیزون به ماهیچه گیرنده کاف؛
  • انجام عمل جراحی برای ترمیم تاندونیت ماهیچه گیرنده کاف.

استفاده زیاد از ارگان

در صورتی که از بازو و شانه هایتان بیش از حد کار بکشید، ماهیچه های این نواحی، ملتهب شده و آسیب می بینند؛ در نتیجه، درد زیادی را در قسمت ماهیچه های خود احساس کرده و بیش از حد خسته می شوید. باید به این مورد اشاره کنیم که چند ساعت بعد از پایان کار ( وقتی ماهیچه ها سرد می شود)، این مشکلات برای شما به وجود می آید.

با توجه به بررسی هایی که در سال 2018 انجام گرفت، این طور به نظر می رسد که برترین راه حل موجود برای درمان خستگی ماهیچه ها، ماساژ تراپی است.

البته راه حل های دیگری هم برای درمان این عارضه وجود دارد؛ مثلا: قرار دادن کمپرس سرد روی ناحیه یا قرار دادن یک تکه پارچه برای محکم بستن آن موضع.

سندروم عدم استفاده از ارگان

سندروم عدم استفاده یک اصطلاح عمومی و جامع برای شرایطی است که به دلیل عدم انجام هیچ گونه حرکات جسمانی و سکون مطلق، این شرایط برای فرد به وجود می آید. بنابراین، ماهیچه ها تحلیل رفته و لاغر شده و باعث درد شانه و پشت کتف می شوند.

بیمارانی که اخیرا مجبور بوده اند که دوره ای را در تخت خواب شان استراحت کنند، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این نوع از سندروم هستند.

این احتمال وجود دارد که حتی بعد از انجام حرکات فیزیکی و جسمانی برای یک مدت کوتاه هم، نشانه های زیر به سراغ فرد بیاید:

در راهنمای انجام حرکات ورزشی که برای شهروندان آمریکا منتشر شده است، توصیه شده است که بزرگسالان این کشور برای مدت حداقل 150 دقیقه در هفته، از انجام حرکات ورزشی ایروبیک با سرعت متوسط غافل نشوند.

با این وجود، افرادی در اطراف تان هستند که به دلایل و شرایط مزمن، سطح فعالیت های فیزیکی و جسمانی شان بسیار افت کرده است. این دسته از افراد، باید با یک دکتر فیزیوتراپ، در این خصوص، مشورت کنند. پزشک با آن ها صحبت کرده و سعی می کند که برنامه ورزشی مناسبی را به آن ها پیشنهاد کند.

علت سوزش پشت کتف

التهاب عصبی بازو

یکی از زیر مجموعه های آسیب عصبی دوره ای، التهاب عصبی بازوست که بر این قسمت های بدن تاثیر می گذارد:

آسیب عصبی دوره ای نوعی بیماری عصبی است که سیگنال ها را به سیستم عصبی مرکزی و سایر اندام های بدن منتقل می کند. چنانچه به هر کدام از عصب ها آسیبی وارد شود و کارایی خودشان را از دست دهند، این شرایط خطرناک به وجود می آید.

جالب است بدانید که اکثر افرادی که به التهاب عصبی بازو مبتلا هستند، درد و ضعف زیادی در قسمت شانه ها و بازوهای خود، و تنها در یک قسمت از بدنشان تجربه می کنند. اکثر اوقات این سمت از بدنشان،  آسیب پذیری بیشتری دارد.

بیشتر مردم، در قسمت بیرونی شانه شان احساس درد می کنند. این درد به طور ناگهانی بروز کرده و شب ها بیشتر، فرد را آزار می دهد.

این درد تنها چند روز باقی می ماند و پس از این مدت به کلی ناپدید می شود. پس از آن، فرد با نشانه های دیگری در قسمت شانه ها و بازو خود مواجه می شود. برخی از این نشانه ها شامل:

  • احساس ضعف؛
  • تغییر در عکس العمل؛
  • از دست دادن احساس هستند.

یکی دیگر از دلایل رایج بروز التهاب عصبی بازو، ابتلا به انواع عفونت هاست. ممکن است که باکتری ها، ویروس یا عوامل انگلی، در این عارضه نقش داشته باشند. به طور مثال ممکن است که علت بروز آن ها ، موارد زیر باشد:

  • اوریون؛
  • پاروویروس B19؛
  • ویروس B کوکساکی؛
  • HIV؛
  • آبله.

برای این که پزشک بتواند به طور دقیق بیماری تان را تشخیص دهد، به سابقه کامل بیماری تان نیاز دارد. در نتیجه سئوال هایی مشابه زیر را از شما می پرسد:

  • عفونت هایی که در گذشته با آن ها مواجه شده بودید؛
  • آیا واکسن آنفولانزا و کزار را زده اید؛
  • داروهایی که در چند وقت قبل برای تان تجویز کرده اند، مثل: آنتی ویروس ها، داروهای ضد صرع و سم بوتولونیوم؛
  • عمل جراحی هایی که به تازگی انجام داده اید.

یکی از آزمایشات ضروری برای تشخیص و شناسایی التهاب عصبی بازو، آزمایش برق نگاری ماهیچه است. در این آزمایش، فعالیت های الکتریکی در ماهیچه ها و عصب ها ثبت می شود.  علاوه بر این، به احتمال زیاد پزشک توصیه می کند که برای بررسی اختلالات استخوان و ماهیچه هایتان، تصویر برداری پزشکی هم انجام دهید.

اکثر اوقات، التهاب عصبی بازو به خودی خود خوب می شود. با این وجود، باز هم پزشک داروهایی را ممکن است تجویز کند. برخی از آن ها شامل:

  • داروهای ضد التهاب؛
  • داروهای مربوط به درد اعصاب هستند.

به محض این که این بیماری برطرف شد، شاید بهتر باشد که شما از فواید انجام حرکات ورزشی کششی و قدرتی لذت ببرید.

مشکلات قلبی

بروز حمله قلبی در بسیاری از افراد با احساس درد در شانه و بازو سمت چپ، همراه است؛ البته برخی از افراد هم در بازو و شانه سمت راست خودشان این حس درد را تجربه می کنند و همچنین، این احتمال وجود دارد که این درد، هر دو سمت بدن را در بر گیرد.

اگر فردی را می شناسید که بدون هیچ دلیل قانع کننده، در شانه و بازو سمت راست بدنش همراه با نشانه های زیر، احساس درد شدیدی را تجربه می کند، به او بگویید که سریعا با اورژانس تماس بگیرد:

  • احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه که ممکن است احساسی مانند: فشار سنگین، سوزش، تیزی یا سختی باشد؛
  • احساس درد در یک یا هر دو طرف فک؛
  • تنگی نفس؛
  • حالت تهوع؛
  • استفراغ؛
  • سر گیجه؛
  • تند شدن ضربان قلب؛
  • تعرق شدید.

بیمارانی که با عارضه کرونری قلب روبرو هستند، این احتمال وجود دارد که آنژین را هم تجربه کنند. زمانی که قلب، خون مورد نیاز خود را به اندازه کافی و به طور موقت دریافت نکند، نوعی درد در قسمت قفسه سینه را به همراه خواهد داشت. نشانه های بیماری آنژین با نشانه های حمله قلبی مشابه است.

مصرف قرص آسپیرین و اسپری زیر زبانی نیتروگلیسیرین، به طور موقت باعث بیشتر شدن جریان خون شده و آنژین را تا حدودی بهبود می بخشد. البته فراموش نکنید، در صورتی که این شرایط ادامه داشته باشد، فرد باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کند تا تحت درمان قرار بگیرد. این شرایط ممکن است نشانه ای از احتمال قریب الوقوع حمله قلبی باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر  احتمال حمله قلبی را می دهید، باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

یک مشکل اساسی وجود دارد و آن این است که افرادی که به آنژین مبتلا هستند، نمی توانند حمله قلبی را از بیماری فعلی خود تشخیص دهند. چنانچه دوره درمانی خود را با مصرف قرص آسپیرین و اسپری زیر زبانی نیترو گلیسیرین تکمیل کردید، ولی همچنان نشانه ها باقی مانده بودند، باید هر چه سریع تر به بیمارستان مراجعه کنید.

در صورتی که نشانه های ناشی از آسیب های ورزشی، مانند: شانه شناگران و RCT، با گذاشتن یخ و استراحت کافی بهبود نیافت، باید حتما تحت درمان قرار بگیرد. در این زمان، پزشک داروی ضد درد تجویز کرده و ممکن است که او را به پزشک متخصص فیزیو تراپ ارجاع دهد.

درمان درد شانه و دست راست

اشخاصی که از التهاب عصب بازو رنج می برند، بهتر است که برای شناسایی و برطرف کردن درد به پزشک معالج خود مراجعه کنند؛ البته فراموش نکنید که روش های درمانی دیگری هم وجود دارد و این بیماری به خودی خود و با گذشت زمان بهبود می یابد.

خلاصه

علت اصلی بروز درد در بازو و شانه سمت راست بدن، آسیب دیدن تاندون ها یا عضلات است. البته این احتمال وجود دارد که این درد در نتیجه صدمه دیدن عصب های دوره ای در همان قسمت باشد.

اغلب اوقات، این درد نشانه ای از بروز قریب الوقوع حمله قلبی می باشد. فراموش نکنید که حمله قلبی یک مورد اورژانسی است!

در این مقاله از سایت دکتر چک تلاش کردیم تا شما را با علل و راه های درمان درد شانه و دست راست بدن آشنا کنیم. اگر احساس کردید که بازو و شانه سمت چپ تان درد می کند، باید به پزشک مراجعه کنید تا با شناسایی دلایل پنهان، آن را درمان کند.