التهاب، نشان دهنده واکنش بیوشیمیایی بدن است. در واکنش شیمیایی بدن، سلول ها (گلبول سفید و لنفوسیت ها)، مواد شیمیایی (سیتوکین ها، مواد تحریک کننده) و عوامل عفونی (پاتوژن ها) نقش دارند.

بدن در مقابل آسیب یا عفونت، واکنشی از خود نشان می دهد.  این پاسخ بیولوژیکی نشانه این است که بدن میخواهد در مقابل این عوامل مورد محافظت قرار بگیرد. التهاب به صورت تورم موضعی، قرمزی، درد و افزایش درجه حرارت ناحیه آسیب دیده بروز می کند. پاسخ التهابی برای کاهش عفونت ، زخم ها و آسیب دیدگی بافت لازم است. پاسخ التهابی، بخشی از واکنش طبیعی بدن در برابر صدمه یا عفونت است.

التهاب چیست و چگونه درمان میشود؟ شاید برایتان سوال باشد که آیا التهاب همان عفونت است؟ باید بگوییم که التهاب علامت بروز صدمه یا عفونت است. دلیل بالا بودن التهاب بدن :

  • آسیب های جسمی؛
  • رگ به رگ شدن عضلات، فشار عضلانی، در رفتگی مفاصل؛
  • خارش ، سوزش و سوختگی؛
  • سوزش گلو، عفونت؛
  • درماتیت؛
  • آپاندیسیت حاد؛
  • تونسیلیت یا عفونت لوزه؛
  •  سینوزیت؛
  • مننژیت عفونی؛
  • تمرین بدنی شدید؛
  • برونشیت حاد؛
  • عفونت ناخن پا؛

درمان التهاب

  • آسم؛
  • بیماری التهابی روده، بیماری کرون و کولیت اولسروز؛
  •  سل ( سارکوئیدوز)؛
  • زخم معده؛
  • سینوزیت؛
  •  پریودنتیت؛
  •  آرتریت روماتوئید؛
  • استئوآرتریت؛
  • هپاتیت فعال؛
  • کولیت زخمی یا کولیت اولسروز؛
  • بیماری های خود ایمنی ( لوپوس).

علائم و نشانه های التهاب

التهاب اغلب علائم متعددی دارد که ممکن است در بعضی موارد شدید باشد. علائم مرتبط با این بیماری عبارتند از:

  • قرمزی؛
  •  تورم مفاصل؛
  •  درد مفاصل؛
  • ناتوانی در انجام کارها.

علائم التهاب

علاوه بر این، التهاب ممکن است باعث ایجاد علائم بیماری آنفولانزا باشد؛ مانند:

  •  تب، لرز؛
  •  خستگی؛
  •  کمبود انرژی؛
  • سردرد؛
  • کاهش اشتها؛
  • سفتی عضلات.
  • تشخیص التهاب
    پزشک، بیمار را معاینه کرده و  راجع به  تاریخچه پزشکی بیماران می پرسد. او علائم مشکوک را ارزیابی خواهد کرد. همچنین، پزشک ممکن است انجام آزمایش های زیر  را توصیه کند:

آزمایش اشعه x

آزمایش خون برای سنجش میزان پروتئین سی یا سی. آر. پی(CRP) در بدن انجام می شود. سطح نرمال این پروتئین کمتر از 10میلی گرم در لیتر است. اگر میزان این پروتئین بیش از10میلی گرم باشد، نشان دهنده عفونت حاد و بیماری مزمن می باشد.

آزمایش اشعه x

درمان التهاب

داروی کاهش التهاب بدن

التهاب را می توان با استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله آسپیرین و ایبوپروفن(ادویل و موترین) که به راحتی در دسترس هستند، درمان کرد.در صورت بروز التهاب، اگر بیماری مانند آسم یا آرتروز دارید، ممکن است پزشک کورتیکواستروئیدها مانند کورتیزون و پردنیزون تجویز کند. اگرچه داروها می توانند التهاب را درمان کنند، اما دارای عوارض جانبی هستند.

درمان التهاب با طب سنتی و روش های خانگی

برای بررسی بهتر بیماری توصیه می شود همیشه با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر داروها، می توانید با پزشک تان، برای مصرف داروهای گیاهی مشورت کنید. بسیاری از داروهای گیاهی وجود دارند که می توانند بدون ایجاد عوارض جانبی به تسکین درد و التهاب کمک کنند.

1-از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید

درمان به وسیله کمپرس گرم و سرد می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. استفاده از کمپرس گرم در ناحیه آسیب دیده باعث بهبود و کاهش گرفتگی عضلات می شود؛ در حالی که استفاده از کمپرس سرد به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می کند.

گرم و سرد درمانی را می توان همزمان و بطور جداگانه اعمال کرد. طبق مراحل زیر انجام دهید :

  1. دو عدد کاسه بردارید. یکی را با آب گرم و دیگری را از آب سرد پر کنید.
  2. یک پارچه را در آب گرم خیس کنید. آب اضافی پارچه را بگیرید.
  3. حالا پارچه گرم را به مدت 5 دقیقه روی ناحیه ی ملتهب قرار دهید.
  4. پارچه دیگری را برداشته و آن را در آب سرد خیس کنید. آب اضافی پارچه را بگیرید.
  5. کمپرس سرد را به مدت 2 یا 3 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  6. چندین بار این مراحل را تکرار کنید.
  7. این درمان را به مدت2 تا 3 بار در روز امتحان کنید.

توجه: افرادی که مبتلا به دیابت هستند نباید از کمپرس گرم و هم چنین افراد مبتلا به اختلالات گردش خون مانند بیماری شریان محیطی، نباید از کمپرس سرد استفاده کنند!

2-شیر زردچوبه بنوشید

زردچوبه ، روش درمانی سنتی برای بهبود التهاب است. کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.
محققان در تحقیقی سال2009، در مجلهAlternative and Complementary Medicine، به این  نتیجه رسیدند : «کورکومین روی مولکول ایجاد کننده التهاب اثر مهارکنندگی دارد.» محققان، تأثیر زردچوبه را برای کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتروز، همانند ایبوپروفن می دانند.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2019/09/turmericteas-696x522.jpg
تحقیقی در سال 2012، درباره روشهای درمانی پیشرفته روی بیماری عضلانی صورت گرفت که برخاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد درد کورکومین تاکید داشته است.

برای درمان التهاب، 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با 1 لیوان شیر بجوشانید. شیر زردچوبه را دو بار در روز بنوشید.

همچنین میتوانید از چای زردچوبه نیز استفاده کنید .

از طرف دیگر، می توانید مکمل های کورکومین را پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

توجه: اگر داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف می کنید، از مصرف بیش از حد زردچوبه اجتناب کنید!

3-چای زنجبیل بنوشید

مصرف چای زنجبیل این گیاه معطر، یکی دیگر از روشهای مفید برای درمان التهاب است. زنجبیل حاوی ترکیبی به نام گینجرول Gingerol
و دارای خواص ضدالتهابی است.

طبق تحقیقی که در مجله داروهای گیاهی ، عنوان کرد :« این ادویه روی فرآیندهای التهابی خاص تأثیر می گذارد.همچنین، مهارکننده‌های انتخابی کوکس2( کوکسیب‌هاCOX-2) را مسدود کرده و درد ناشی از مواد شیمیایی موجود در بدن را رفع می کند.»

چای زنجبیل

تحقیق دیگری در مجله بین المللی پیشگیری از  بیماری ها ، حاکی از این است :« زنجبیل، شوگاول و دیگر موادی که در زنجبیل وجود دارند ،مانع از بیوسنتز پروستاگلاندین ها و لکوترین ها از طریق از بین بردن آنزیم 5-لیپوکسیژناز یا سنتز پروستاگلاندین می شوند».

هر روز 2 تا 3 فنجان چای زنجبیل میل کنید. برای تهیه چای زنجبیل، یک تکه کوچک از ریشه زنجبیل را رنده کنید و به مدت 10 دقیقه در 1 فنجان آب بجوشانید. مخلوط را درون یک فنجان صاف کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید. این چای را دو بار در روز مصرف کنید.

دو یا سه بار در روز منطقه آسیب دیده را با روغن زنجبیل ماساژ دهید تا به کاهش درد، التهاب و سفتی عضلات کمک کند.

توجه: زنجبیل، رقیق کننده طبیعی خون است. اگر خون تان رقیق شد، مصرف زنجبیل را محدود کنید!

4-فلفل کاین بخورید

فلفل کاین، دارویی موثری برای کاهش التهاب است.این ماده حاوی ترکیباتی به نام کپسایسینوئیدها است که خاصیت ضد التهابی دارند. کپسایسین، مانع عملکرد گیرنده درد می شود و درد را کاهش می دهد.

محققان در تحقیقی، در مجله انگلیسی، در رابطه با بیهوشی، به این نتیجه رسیدند :« استفاده از کرم موضعی کپسایسین در درمان درد مفید است.»

فلفل برای کاهش تری گلیسیرید
در تحقیق دیگری در سال2016، در مجله Molecules ، بر تاثیرات ضددرد کپسایسین و کاربرد بالینی آن در درمان درد تاکید شده است.

برای درمان التهاب، به صورت روزانه مکمل های کپسایسین را مصرف کنید.

ناحیه آسیب دیده را با کرم یا لوسیون ،حاوی کپسایسین بین 25 تا 75درصد ،ماساژ دهید.

5-یک حبه سیر بخورید

خاصیت ضد التهابی سیر در کاهش التهاب مؤثر است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که مانع از ایجاد التهاب می شود.

تحقیقی در مجلهArthritis Research & Therapy، حاکی از این است :« Thiacremonone ترکیبی از گوگرد جدید است که از سیر با مهار ژن NFKB جدا شده است، خاصیت ضدالتهابی  و ضد آریتمی دارد؛ بنابراین می تواند عاملی مهم برای درمان بیماری های التهابی و مفاصل به شمار رود».

تحقیق دیگری در سال 2012 ، در مجله داروهای گیاهی، به ترکیبات ضد التهابی سیر که دارای خواص درمانی هستند، اشاره کرده است.

سیر

روزانه 2 یا 3 حبه سیر خام را با معده خالی بخورید تا از بروز التهاب جلوگیری شود. همچنین، در پخت غذا، از سیر استفاده کنید.

بعد از مشورت با پزشک، ممکن است نیاز به مصرف مکمل های سیر داشته باشید.

6-روغن زیتون را جایگزین روغن های دیگر کنید

روغن زیتون حاوی پلی فنول است که از بدن در برابر التهاب محافظت می کند. روغن زیتون حاوی ترکیبی به نام اولئوکانتال است که تأثیراتی مشابه با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی دارد.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2019/11/shiny-olive-oil-bottle-with-gralic-outdoors_23-2148337492.jpg

تحقیقی که در مجله Pharmaceutical Design، نشان دهنده عملکرد مهار کننده اولئوکانتال در تولید« COX 1 »و« COX 2» است.

محققان در تحقیق دیگری سال2018 ، در زمینه غدد درون ریز، متابولیک و اختلالات ایمنی، به این نتیجه رسیدند :« روغن زیتون و پلی فنولهای موجود در آن می تواند علائم مرتبط با بیماریهای التهابی مزمن مانند :آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، مولتیپل اسکلروز، لوپوس اریتماتوز سیستمیک و پسوریازیس را با انجام آزمایش های محلی و سیستمیک و تعدیل چند مسیر مولکولی کاهش دهد.»

با این حال، مطالعات گسترده تری برای اینکه بفهمید باید چه غذاهایی مصرف کنید، لازم است.

از روغن زیتون در پخت و پز و در سالاد استفاده کنید.

روغن زیتون را داغ کنید و آن را برای کاهش درد، تورم و التهاب روی ناحیه ملتهب ماساژ دهید.

7-چای دارچین بنوشید

دارچین سرشار از خواص ضد التهابی است که می تواند تورم را کاهش دهد. همچنین به کاهش سطح سیتوکین ها که به درد ارتباط دارند، کمک می کند.

تحقیقی در مجلات پزشکی، حاکی از این است: « دارچین خاصیت ضد التهابی خیلی خوبی دارد و بنابراین می تواند به عنوان منبع غذایی مفید استفاده شود.»

تحقیق دیگری در سال 2015 ، در مجلهFood & Function، حاکی از این است :« دارچین و ترکیبات حاوی آن ،در درمان بیماری التهابی تاثیرگذار هستند.»

چای دارچین

تحقیقی که سال2017 ، درباره فیتوتراپی(گیاه درمانی) صورت گرفت، حاکی از این است :« روغن چوب دارچین حاوی ماده ای ضدالتهاب است. »
با این حال، برای اطلاع دقیق تر از اثربخشی بالینی این ماده، تحقیقات گسترده تری لازم است.
½ قاشق چای خوری پودر دارچین و 1 قاشق غذاخوری عسل را به 1 فنجان آب گرم اضافه کرده و مخلوط کنید. هر روز صبح این مخلوط را با معده خالی بنوشید.

8- حمام سرکه سیب

سرکه سیب برای تسکین التهاب مفید است. این سرکه، سموم در مفاصل و بافت های همبند را دفع کرده که برای تسکین هر نوع درد و التهاب اهمیت دارد.

همچنین به ایمنی بدن و کنترل عفونت هایی که مهمترین علت پاسخ التهابی بدن هستند ،هم کمک می کند.
تحقیقی در سال 2017 ، در مجله Science ،بر خاصیت ضد التهابی سرکه که حاوی استیک اسید است،تاکید کرده است.

سرکه سیب خام و تصفیه شده را به مقدار مساوی با آب ولرم مخلوط کنید. به مدت 30 دقیقه قسمت ملتهب بدن را با آن شستشو دهید و بگذارید 30 دقیقه بماند.
در انتها، ناحیه ی ملتهب را کاملاً خشک کنید. این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید.

1قاشق چای خوری سرکه سیب تصفیه نشده ،را به 1 لیوان آب گرم اضافه کنید. به دلخواه می توانید کمی عسل هم به آن بیافزایید. این مخلوط را دو بار در روز بنوشید.

9-گیلاس ترش بخورید

مصرف آب گیلاس ترش یکی دیگر از روشهای مؤثر برای کنترل التهاب است. گیلاس ترش حاوی مقدار زیادی فلاونوئیدها و آنتوسیانین است که ضد التهاب هستند و با ترشح رادیکالهای آزاد (همراه با افزایش میزان درد و التهاب) در بروز آسیب اکسیداتیو دخالت دارند. همچنین با کاهش میزان پروتئین های سی ( سی. آر. پی) در کاهش التهاب نقش موثری ایفا می کنند.

گیلاس ترش

محققان در مطالعه ای در دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت اورگن ،به اهمیت نوشیدن منظم آب گیلاس ترش تاکید داشتند؛

در افرادی که آب گیلاس ترش مصرف کردند، میزان التهاب کاهش پیدا کرده بود.

تحقیق دیگری در مجله پزشکی و علوم ورزشی ، حاکی از این است :« گیلاس ترش دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در پیشگیری، درمان و بهبودی آسیب و درد بافت نرم است.»

طبق تحقیقاتی که روی آنتی اکسیدان ها صورت گرفت، گیلاس ترش مثل تمام میوه های تیره رنگ، نقش موثری در کاهش التهاب و کاهش عملکرد سیگنال هایی دارد که استرس اکسیداتیو را ایجاد می کنند.

روزانه، یک تا دو فنجان گیلاس ترش بنوشید.

توجه: آب گیلاس ترش ممکن است باعث درد شکم و اسهال شود. اگر با این عوارض جانبی مواجه شدید، از این روش درمانی استفاده نکنید!

10-آناناس میل کنید

مصرف آناناس می تواند با التهاب مبارزه کند. آناناس حاوی ﺑﺮوﻣﻠﻴﻦ ، یک آنزیم قدرتمند است که خاصیت ضدالتهابی دارد. آناناس به مبارزه با التهاب تاندونیت، رگ به رگ شدن عضلات، و آسیب های جزئی عضلانی کمک می کند.

آناناس

تحقیقی در مجله تحقیقات بیوتکنولوژی، بر نقش ضدالتهابی ﺑﺮوﻣﻠﻴﻦ تاکید داشت.

تحقیق دیگری در سال 2016 ، در مجله زیست پزشکی گزارش داد :« بروملین خاصیت ضد التهابی، ضد ترومبوتیک، فیبرینولیتیک، ضد سرطانی و ایمنی بدن، بروملین دارد. »
همچنین اظهار داشت که این ماده باعث بهبود جراحت و گردش خون می شود.

کمپوت یا آب آناناس را مصرف کنید.

بعد از مشورت با پزشک از مکمل های حاوی برملین استفاده کنید.

التهاب و درد

التهاب و درد به هم ارتباط دارند؛ به این دلیل که ناحیه ملتهب متورم شده و روی عصب تاثیر می گذارد.و درد را به مغز منتقل می کند.
علاوه بر این، مواد سلولی که طی فرآیند التهابی آزاد می شوند ،  فاکتور «نکروز تومو» و «ماده P» و« لکوترین» هستند که شدت درد را کاهش می دهند.

افراد مختلف ممکن است در ناحیه ملتهب، دچار درد مداوم، زودگذر و ضربان دار، شوند.

انواع التهاب

التهاب می تواند حاد (کمتر از 6 هفته)، تحت حاد (6 هفته تا 3 ماه) و مزمن (3 ماه بیشتر از 6 ماه) باشد.

التهاب حاد: این نوع التهاب به سرعت شروع می شود و برای مدت کوتاه، کمتر از 6 هفته ادامه پیدا می کند. وقتی علت التهاب حاد برطرف شد، التهاب از بین می رود .

التهاب مزمن یا تحت حاد : التهاب مزمن وقتی رخ می دهد که یک بیماری مزمن درمان نشده است و ممکن است چندین ماه یا حتی چند سال ادامه داشته باشد.

در حالی که التهاب یک پاسخ دفاعی بیولوژیکی است، علائم این بیماری می تواند روی سلامتی و روی زندگی شما تاثیر بگذارند.

پیشگیری از التهاب

پیشگیری از التهاب

کارهایی که باید برای پیشگیری از بروز التهاب انجام دهید:

  • مطمئن شوید که رژیم غذایی تان حاوی تمام مواد مغذی ضروری مورد نیاز سیستم ایمنی برای جلوگیری از بروز عفونت است.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند :غذاهای سرخ شده، گوشت های بسته بندی شده، شیرینی ها، چیپس ها و سایر تنقلات خودداری کنید تا التهاب تان برطرف شود.
  • قندخون تان را تنظیم کنید.
  • برای جلوگیری از بروز التهاب به طور مرتب ورزش کنید.
  • تناسب اندام تان را حفظ کنید.
  • افزایش وزن بیش از حد باعث افزایش بروز التهاب می شود.
  • استرس خود را از طریق انجام یوگا، مدیتیشن و برای جلوگیری از بروز التهاب ،مدیریت کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

التهاب اگر جزئی باشد، بدون دخالت پزشک قابل درمان است؛ با این حال، اگر التهاب مزمن یا حاد دارید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. همچنین اگر التهاب به طور ناگهانی و بدون علت اتفاق افتاد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

نکات اضافی

  • برای درمان التهاب، مصرف الکل را محدود کنید.
  • آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • چای سبز مصرف کنید.
  • ماهی های چرب مانند :ماهی خال خالی، ماهی تن، ساردین، ​​ماهی قزل آلا و شاه ماهی مصرف کنید ؛ زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا هستند. همچنین ممکن است پس از مشورت با پزشک، مکمل های روغن ماهی را انتخاب کنید.
  • سبزیجات بیشتری با رنگ های سبز مانند :اسفناج و کلم را در رژیم خود قرار دهید.
  • میوه هایی مانند: گیلاس، آناناس، توت فرنگی، سیب، زغال اخته و تمشک نیز می توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

حرف آخر

التهاب،  واکنش بدن برای مقابله با رویدادهای مختلف است. بنابراین، علائم باید توسط پزشک بررسی شوند. قبل از انجام هرگونه روش درمانی توصیه می شود، به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی تان را بررسی کند.

منطقه ملتهب با قرمزی، تورم، درد و افزایش موضعی دما مشخص می شود. برای کاهش التهاب، می توانید از داروهای تجویزشده توسط پزشک استفاده کنید.

علاوه بر این برای پیشگیری از بروز بیماری، می توانید برخی داروهای گیاهی را برای تسریع در روند بهبودی یا کاهش عوارض جانبی داروها مصرف کنید.

برخی از غذاهای ضد التهاب را در رژیم غذایی تان بگنجانید و از رژیم غذایی پیروی کنید که مانع از بروز التهاب می شود.

این مقاله توسط دکتر خوش سیرت مطالعه و تایید شده است .

مترجم : حانیه موسوی

ویراستار : سمیه تاجیک


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

سندرم پیش از قاعدگی – علائم، علت ها و روش های درمانی
اگزما در کودکان و راه های درمان طبیعی در خانه
لک و پیس ( لک های سفید ) روی پوست صورت و درمان خانگی آنها