به تازگی گزارشی منتشر شده است و نشان می دهد که استنشاق فنتانیل، یک نوع افیون غیرطبیعی، آسیب غیرقابل بازگشت (لکوانسفالوپاتی سمی) به مغز می زند.

فنتانیل و آسیب به مغز؛ پیش زمینه

زمانی که فرد به عارضه لکوانسفالوپاتی دچار می شود، ماده سفید مغز – شبکه ای از فیبرهای عصبی که در تبادل اطلاعات و ارتباطات میان قسمت های مختلف ماده خاکستری مغز نقش دارند – ملتهب شده و آسیب می بیند.

لکوانسفالوپاتی سمی یک نوع سندرم ناگهانی یا بلند مدت است که بعد از استنشاق هروئین فرد به آن مبتلا می شود.

محققان زمانی به این فکر افتادند که تاثیر فنتانین بر مغز را بررسی کنند که مدتی پیش یک مرد میانسال در اتاق هتل را پیدا کردند که بیهوش شده بود و از این ترکیب استفاده کرده بود. طبق گزارش محققان، این اولین مورد گزارش شده است.

این عارضه با علائم و نشانه های مختلفی همراه است. واضح ترین علامت، تغییرات نورولوژیکی و رفتاری است؛ از یک سردرگمی خفیف گرفته تا گیجی، رفتن به کما و مرگ.

معمولا با بررسی میزان آسیب ماده سفید مغز می توان وضعیت و چشم انداز بیمار را تخمین زد. به گفته محققان، بعضی از بیماران کاملا حالشان خوب می شود اما از طرف مقابل، عده ای روز به روز بدتر می شوند.

فنتانیل و آسیب به مغز

درباره مورد گزارش شده

در این مورد، این آقا سابقه هیچ بیماری و مشکل سلامتی نداشت. معلوم نیست که او چندین ساعت بیهوش در اتاق افتاده بود.

وقتی که او را به بیمارستان آوردند، نمی توانست به سوالات جواب دهد یا صحبت پزشکان را ادامه دهد. نسبت به درد پاها واکنش نشان می داد اما نسبت به بازو درد عکس العملی نداشت.

از او اسکن مغزی گرفته شد. نتایج نشان می داد که ماده خاکستری مغزش ملتهب شده و مخچه هم آسیب دیده و ملتهب شده است. مخچه به قسمتی از مغز گفته می شود که مسئول راه رفتن و حفظ تعادل بدن است. البته بیمار دچار حمله صرع هم نشده بود.

جواب تست استعمال مواد مخدر منفی بود. اما از او تست ادرار گرفته شد. مشخص شد که مقدار زیادی فنتانیل در بدنش وجود دارد و به خاطر استعمال این ماده به لکوانسفالوپاتی سمی مبتلا شده است.

بعد از گذشت 18 روز همچنان در تخت بود و باید از طریق لوله غذا می خورد. چندین دارو برای درمان بی اختیاری ادرار، آسیب وارد شده به کلیه، اختلال در قدرت شناختی، بدن درد، اضطراب و ذات الریه به او داده شد.

بعد از گذشت 26 روز، بیمار برای نفس کشیدن دیگر به دستگاه های تنفس نیازی نداشت. بعد از یک ماه هم مرخص شد.

کمتر از یک سال بعد از ترخیص از بیمارستان، توانست به کار تمام وقت ادامه دهد.

پزشکان در آخر به این نکته اشاره می کنند که، “این مورد نشان می دهد که در تست روتین مصرف مواد مخدر باید فنتانیل هم بررسی شود تا مشکل زودتر شناسایی و کنترل شود.”

منبع