به تازگی مقاله ای منتشر شده و ارتباط بین مصرف روغن زیتون و ریسک مرگ و میر در اثر ابتلا به زوال عقل در بلند مدت را بررسی کرده است.

یافته های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی نقش مهمی در افت قدرت شناختی و مرگ و میر در میان افراد میانسال دارد. علاوه بر این، مشخص شد که با مصرف روغن زیتون می توان ریسک مرگ و میر در اثر زوال عقل را کم کرد.

مصرف روغن زیتون و کاهش ریسک زوال عقل؛ پیش زمینه

زوال عقل در اصل یک واژه کلی برای گروهی از بیماری ها است که در نتیجه ابتلا به آن ها، فرد دیگر نمی تواند جزییات و رویدادها را به خاطر بیاورد، اطلاعات را پردازش کرده یا حتی تصمیم های منطقی بگیرد.

بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند. مرگ بیش از 33 درصد از بزرگسالان جهان هم به همین خاطر است.

به لطف پیشرفت های اخیر، تعداد افرادی که به خاطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و در نتیجه بروز سکته قلبی و حمله قلبی جان خودشان را از دست می دهند، بسیار کم شده است. با این حال، تعداد مبتلایان به زوال عقل و مرگ و میرهای مرتبط با آن همچنان در حال افزایش است.

هر سال بیش از 10 میلیون مورد جدید ابتلا گزارش می شود.

مطالعات صورت گرفته نشان داده است که ارتباط غیرقابل انکاری بین عادت های سالم (به ویژه در رابطه با خواب، تحرک بدنی و رژیم غذایی) و پیامدهای ناشی از ابتلا به بیماری های مزمن وجود دارد.

رژیم غذایی مدیترانه ای و زیرشاخه های آن (مثل رژیم غذایی دش) به خاطر مزایای ضدالتهابی و محافظت از نورون ها، این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

روغن زیتون جایگاه مهمی در رژیم مدیترانه ای دارد. این روغن سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع نشده، ویتامین E و پلی فنول (ترکیب های غنی از آنتی اکسیدان) است. به لطف این ترکیبات، این روغن توانسته زمان شروع زوال عقل را به تاخیر بیاندازد و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را کم کند.

مصرف روغن زیتون و کاهش ریسک زوال عقل

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیرات مصرف روغن زیتون در بلند مدت در کاهش مرگ و میر در اثر زوال عقل در میان مردم آمریکا و تاثیر کیفیت رژیم غذایی بر تغییر این پیامدها را بررسی کنند.

تعداد 92.383 بزرگسال آمریکایی در این مطالعه حضور داشتند. داده های این مطالعه در مدت 33 سال جمع آوری شدند.

یافته های مطالعه

از میان شرکت کنندگانی که در این مطالعه حضور داشتند (65.6 درصد آن ها را خانم ها تشکیل می دادند)، 4.751 نفر در این بازه 33 ساله در اثر زوال عقل جان خودشان را از دست دادند.

به طور متوسط، آن ها روزانه 1.3 گرم روغن زیتون مصرف می کردند. افرادی که روزانه بیشتر از هفت گرم از این روغن مصرف می کردند، کمترین نرخ مرگ و میر را داشتند.

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر روغن زیتون به طور مستمر مصرف شود و همیشه در رژیم غذایی قرار داشته باشد، می تواند ریسک مرگ و میر در اثر زوال عقل، به ویژه در میان خانم ها، را کم کند.

منبع