محققان در آخرین بررسی های خود، تعداد زیادی از فاکتورهای خطرناک در شروع زودهنگام عارضه زوال عقل را شناسایی کرده اند. یافته های این محققان دستاوردهای قبلی را به چالش می کشاند؛ زیرا در بررسی های گذشته گفته شده بود که عوامل ژنتیکی تنها فاکتور ابتلا به این عارضه هستند.

حالا با توجه به یافته های این گروه از محققان، می توان استراتژی های پیشگیرانه جدیدی پیدا کرد.

فاکتورهای خطرناک در شروع زود هنگام عارضه زوال عقل؛ پیش زمینه

سالانه 370.000 مورد جدید ابتلا به عارضه زوال عقل شناسایی می شود.

این مطالعه به بررسی 15 فاکتور خطرناک پرداخته است؛ البته این فاکتورها مشابه با فاکتورهای شروع دیر هنگام زوال عقل هستند.

اولین بار است که گروهی از محققان اعلام می کنند با هدف قرار دادن فاکتورهای مربوط به سلامت و سبک زندگی می توان ریسک به این عارضه در سنین پایین را به حداقل ممکن رساند.

فاکتورهای خطرناک در شروع زود هنگام عارضه زوال عقل

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات مربوط به 350.000 نفر در سنین کمتر از 65 سال که در بیوبانک انگلیس وجود داشت را بررسی کردند.

به گفته یکی از محققان، “شروع زود هنگام زوال عقل اثرات قابل توجهی بر فرد دارد؛ به این خاطر که بیمار معمولا شاغل بوده، فرزند داشته و مشغله های زندگی حسابی او را درگیر کرده اند. معمولا تا پیش از این محققان تصور می کردند فقط فاکتورهای ژنتیکی عامل ابتلا به این عارضه هستند. البته دلیل اصلی ابتلای بسیاری از افراد به این بیماری هم مشخص نبود. به همین خاطر بود که ما تصمیم گرفتیم فاکتورهای خطرناک دیگر را در این مطالعه بررسی کنیم.”

آن ها فاکتورهای خطرناک زیادی را بررسی کردند؛ از فاکتورهای ژنتیکی گرفته تا سبک زندگی و عوامل محیطی.

یافته های مطالعه

به گفته یکی از محققان، “ما با این مطالعه و بررسی توانستیم به اطلاعات جدیدی درباره فاکتورهای دخیل در ابتلای زودهنگام به زوال عقل دست پیدا کنیم. به همین خاطر هم می توانیم این ریسک را تا جای ممکن کاهش دهیم.”

محققان در نتیجه بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که این فاکتورها می توانند ریسک ابتلای زود هنگام به زوال عقل را زیاد کنند:

در سال های گذشته، بعضی از محققان دیگر هم به این نتیجه رسیده بودند که دلیل ابتلا به زوال عقل فقط به عوامل ژنتیکی محدود نمی شود و 12 فاکتور دیگر هم در این بیماری نقش دارند؛ مثل سیگار کشیدن، فشار خون و اختلال شنوایی. امروزه اکثر محققان بر این باور هستند که از هر ده مورد ابتلا به این بیماری در سراسر جهان، فقط شش نفر به خاطر فاکتورهای ژنتیکی بیمار شده اند.