یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که ستون فقرات در بهبود خلق و خوی و تسکین افسردگی نقش بسزایی دارد.

به گفته محققان، “جلسات 20 دقیقه ای تحریک ستون فقرات، سلامت روان شرکت کنندگان در این مطالعه را افزایش داده است.”

آیا تحریک ستون فقرات باعث تسکین افسردگی می شود؟

تحریک ستون فقرات و تسکین افسردگی؛ درباره مطالعه

همان طور که دانشمندان می گویند، ستون فقرات شبیه یک نوع بزرگراه عصبی است که اطلاعات را از سراسر بدن جمع آوری کرده و به مراکز مربوط به خلق و خوی در مغز می رساند.

به گفته آن ها، افزایش حجم اطلاعات در این مسیر باعث خستگی مغز شده و نقشی مهم در ابتلا به افسردگی دارد.

نویسنده ارشد این مطالعه، یک روش جدید اختراع کرده است؛ روش تحریک غیرتهاجمی ستون فقرات. او و اعضای تیم امیدوار هستند که با استفاده از این تکنولوژی، حجم اطلاعات در مسیر ستون فقرات را کم کرده و بار مغز را کم کنند تا مغز تسکین پیدا کند.

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه، “به باور ما، تحریک ستون فقرات به مغز در بازسازی و ترمیم خودش کمک می کند. در بدن بیمار مبتلا به سندرم افسردگی، سیگنال های زیادی ارسال می شود و با این روش می توانیم این سروصدا یا تعداد سیگنال ها را کم کنیم.”

البته محققان می گویند این مطالعه کوچک بوده و فقط 20 شرکت کننده مبتلا به افسردگی در آن حضور داشتند.

شرکت کنندگان به دو دسته تقسیم شدند. 10 نفر از شرکت کنندگان سه بار در هفته و برای مدت هشت هفته، در جلسات 20 دقیقه ای درمانی تحریک ستون فقرات شرکت می کردند.

10 نفر دیگر هم تحت درمان ساختگی قرار می گرفتند؛ به عبارت دیگر، خبری از درمان واقعی نبود و فقط موج الکتریکی به ستون فقرات آن ها داده می شد. این میزان کمتر از آستانه مورد نیاز برای مشاهده اثرات این روش بود.

یافته های مطالعه

به گفته دستیار پروفسور، “شدت موج الکتریکی که ما در این روش استفاده کردیم، بسیار اندک و تقریبا 10 برابر کمتر از میزانی بود که به ماهیچه آسیب بزند. بنابراین، یافته های ما بسیار نویدبخش هستند. بعلاوه، باید بیشتر در زمینه دوز لازم و تعداد جلسات تحقیق و مطالعه کنیم.”

علائم افسردگی در بیمارانی که با این روش تحت درمان قرار گرفته بودند، در مقایسه با بیمارانی که درمان شان واقعی نبود، بسیار کمتر شده بود.

محققان به این نکته اشاره می کنند که به خاطر کم بودن تعداد شرکت کنندگان، هنوز زود است که به هر گونه نتیجه گیری نهایی برسیم. با این که نتایج اولیه امیدوار کننده بود، اما باید محدودیت های مطالعه نیز در نظر گرفته شوند.

از جمله عوارض جانبی این روش درمانی جدید می توان به قرمز شدن پوست در موضع، خارش یا سوزش اشاره کرد که البته بلافاصله بعد از اتمام این جلسه، این مشکلات هم برطرف می شوند.