دانشمندان به تازگی یک نمونه پروتئین را شناسایی کرده اند که نشان می دهد این پروتئین از خانم ها در برابر چاقی مفرط و التهاب محافظت می کند.

با این که چاقی مفرط سلامت روان را به خطر انداخته و کیفیت زندگی را پایین می آورد، اما متاسفانه تعداد مبتلایان به این عارضه رو به افزایش است. از آن جایی که این عارضه در اصل فاکتور خطرناک برای ابتلا به چندین بیماری، مثل دیابت، بیماری قلبی عروقی و کووید 19 محسوب می شود، یک مسئله مهم و نگران کننده برای سلامت جامعه تلقی می شود.

جدیدترین مطالعه انجام شده درباره چاقی مفرط

گروهی از دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، بر روی گروهی از موش ها که دچار چاقی بودند مطالعه ای انجام دادند و به این نتیجه رسیده اند که موش های ماده در مقایسه با موش های نر در برابر چاقی مفرط و التهاب مقاوم هستند زیرا یک نوع پروتئین دفاعی به نام رلم آلفا یا RELMalpha بیشتر در بدن شان تولید می شود.

مرا جی نیر، دانشیار علوم بیولوژیکی در این دانشکده پزشکی می گوید، “ما در مطالعه خود به بررسی سلول های دفاعی و پروتئین دفاعی رلم آلفا پرداختم و متوجه شدیم سیستم دفاعی موش های ماده و نر واکنش متفاوتی نسبت به چاقی مفرط از خودش نشان می دهد.”

پروتئین و چاقی

رلم یا به عبارت دیگر، مولکول های رزیستین شکل، گروهی از پروتئین های ترشح شده در بدن پستانداران هستند که در زمان ابتلا به بیماری های التهابی و عفونی مقدار بسیار بیشتری از آن ها در بدن تولید می شود.

یکی از این پروتئین ها که رلم آلفا نام دارد، بلافاصله بعد از ابتلای موش به عفونت در بدن تولید شده و نقش آن محافظت از سلول های بدن است. توالی و طرز کار این پروتئین شبیه به پروتئین رزیستین در بدن انسان ها است.

نیر در ادامه می گوید، “رلم آلفا مسئول تنظیم دو نوع سلول دفاعی است: ماکروفاژ و ائوزینوفیل ضد التهابی. از طرف دیگر، میزان تولید پروتئین رلم آلفا در بدن آقایان کمتر است و علاوه بر این، تعداد ماکروفاژها و ائوزینوفیل های ضد التهابی هم در بدن شان کمتر است و به همین خاطر بیشتر دچار چاقی مفرط می شوند.”

ماکروفاژها و ائوزینوفیل ها در اصل دو نوع گلبول سفید در بدن هستند که با بیماری ها مبارزه می کنند اما اگر فرد به عفونت دچار نباشد، این دو نوع گلبول به سلول های بدن آسیب می زنند.

زمانی که دانشمندان پروتئین رلم آلفا را از بدن موش ماده حذف کردند، متوجه شدند موش ماده در مقایسه با موش نر دیگر در برابر چاقی مقاوم نیست و تعداد ماکروفاژها و ائوزینوفیل های ضد التهابی هم کمتر شده است.

وی همچنین می گوید، “حتی می توانیم چاقی مفرط در این موش های ماده را نیز با ائوزینوفیل ها یا پروتئین رلم آلفا درمان کنیم. ما اولین گروهی هستیم که به این دستاورد رسیده ایم.”

جالب است بدانید این گروه به این نتیجه رسیده اند که اگر میزان پروتئین رلم آلفا در بدن آقایان هم کم شود، تاثیرات قابل توجهی دارد اما در مقایسه با خانم ها شدت این تاثیرات کمتر است.

پروتئین و چاقی مفرط

پروتئین و چاقی: نتیجه مثبت حاصل از این مطالعه

نیر معتقد است نتایج حاصل از این مطالعه بی نظیر هستند زیرا خبر از نقش پروتئین رلم آلفا در تنظیم واکنش های متابولیک و التهابی در چاقی مفرط به خاطر رژیم غذایی را می دهد؛ مسئله ای که به جنسیت بیمار ارتباط داشته و تاکنون دانشمندان به آن پی نبرده بودند.

جوردجیکا کاس که همکار نیر در این مطالعه است، می گوید، “از آن جایی که در آزمایش ما میزان پروتئین رلم آلفا در بدن موش های ماده بیشتر از موش های نر بود، گواهی بر این امر است که کمبود این پروتئین اثرات بیشتری در خانم ها در مقایسه با آقایان دارد. مطالعه ما نشان می دهد برای درمان بیماری های متابولیک مثل چاقی مفرط، باید توجه ویژه ای به جنسیت بیمار شود.”

نیر در ادامه می گوید، “نتایج مطالعه ما خبر از وجود محور ‘رلم آلفا- ائوزینوفیل- ماکروفاژها’ می دهد که نقش آن محافظت از خانم ها در برابر چاقی مفرط و التهاب به خاطر رژیم غذایی و تغذیه است. نتایجی که ما به آن ها رسیدیم، مسیر برای دستیابی به روش های منحصر به فرد برای مبارزه با چاقی مفرط را هموار می کند.”