ماه گذشته مقاله ای منتشر شد و ادعا کرد که نرخ مرگ و میر بیمارانی که توسط دکتر خانم درمان شده اند، بسیار کمتر از نرخ مرگ و میر بیمارانی است که توسط پزشکان آقا تحت درمان قرار گرفته بودند.

همین مسئله هم باعث شد تا این سوال پیش بیاید که آیا خانم ها واقعا پزشکان بهتری هستند؟

خانم ها پزشکان بهتری هستند؟

البته این یافته ها چندان جدید و تعجب برانگیز نیست. مثلا سال گذشته بود که یک مقاله دیگر منتشر شد و به تفاوت در پیامدهای عمل جراحی توسط پزشکان خانم و آقا اشاره کرد.

این مقاله مبتنی بر داده های به دست آمده از بیش از یک میلیون بیمار کانادایی بود که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند. محققان برای مدت یک سال وضعیت این بیماران را زیر نظر داشتند. فقط 25 درصد از این بیماران توسط جراح های خانم عمل شده بودند.

علاوه بر این، وضعیت آن گروه از بیمارانی که توسط جراح های آقا عمل شده بودند، بعد از گذشت سه ماه از عمل جراحی بسیار بدتر شده بود.

در سال 2017 یک مقاله دیگر منتشر شد و نرخ مرگ و میر در بیمارستان با نرخ بستری شدن مجدد بیمار را مقایسه کرد. بررسی های محققان نشان داد که نرخ مرگ و میر و پذیرش دوباره در بیمارستان در آن گروه از بیمارانی کمتر بود که توسط پزشکان خانم معالجه شده بودند.

البته باید به این نکته اشاره شود که تفاوت در مراقبت و رسیدگی به بیمار در میان پزشکان خانم و آقا صرفا به مسئله کروموزوم ایکس ختم نمی شود.

دکترهای خانم عملکرد بهتری دارند

به گفته یکی از محققان، “مغز خانم ها یکپارچه تر است. به عبارت دیگر، ارتباطات قوی تری میان دو نیم کره مغز آن ها وجود دارد. علاوه بر این، ساختار مغز خانم ها به نحوی است که عملکرد بهتری در ارتباطات غیرکلامی دارند. پس بهتر می توانند زبان بدن بیمار را درک کنند. از طرف مقابل، آقایان بیشتر واکنش غیراحساسی نشان می دهند.”

یافته های به دست آمده از یک مطالعه دیگر نشان می دهد که پزشکان خانم بیشتر از پزشکان آقا به بیمار توجه و رسیدگی می کنند. علاوه بر این، پزشکان خانم در فرایند تصمیم گیری به نظرات بیمار هم بیشتر توجه می کنند.

اگر از منظر انجام عمل جراحی هم پزشکان خانم و آقا را با هم مقایسه کنیم، متوجه می شویم که آن ها زمان بیشتری را به انجام عمل اختصاص می دهند. حتی نرخ بروز پیامدهای ناخوشایند بعد از انجام عمل در بیماران آن ها هم بسیار کمتر است.

دکتر خانم؛ نتیجه گیری

به طور کلی، بررسی مقاله های منتشر شده در این زمینه نشان می دهد که عملکرد پزشکان خانم در مقایسه با پزشکان آقا در زمینه رسیدگی به بیمار بهتر است.

منبع