دکتر چک: دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره احتمال انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی اظهار کرده است که پراکندگی این ویروس و موارد ابتلا به آن در استان های مختلف کشور این واقعیت را نشان می دهد که ویروس جهش یافته خود را به جای جای کشور رسانده و یکی از اصلی مشکلات آن سرایت پذیری و سرعت انتقال بالای آن به شمار می رود؛ یعنی تا 70 درصد شیوع بیشتر از نوع قبلی کروناست.

تفاوت کرونای انگلیسی با کرونای قبلی

او افزود: ما انتظار داریم که این بیماری مواد ابتلای کمتری داشته باشد که به ناگاه متوجه شدیم که چند شهر در خوزستان به وصعیت قرمز رسیده اند که این نوعی طغیان را نشان می دهد و اگر مردم هشدارهای ما را جدی نگیرند، پیک چهارم شیوع ویروس کرونا شروع می شود.

درباره ویروس تفاوت کرونای انگلیسی با نوع قبلی خود عنوان کرده است که اصلی ترین تفاوت بین کرونای انگلیسی با انواع قبلی کرونا این است که سریعتر رو راحت تر سرایت می کنند و بیش تر، افراد زیر 20 سال را درگیر می کند و متاسفانه آمار مرگ و میر بالایی هم دارد. چون این ویروس نوع جهش یافته ویروس کروناست جوانان بیشتر به آن مبتلا می شوند، اگر موارد ابتلا به ویروس کرونا در جوانان افزایش یابد می توانیم بگوییم که مبتلا به ویروس انگلیسی شده است.

آقای مردانی اضافه کرد: معمولا افرادی به این گونه جدید انگلیسی مبتلا می شوند که قبلا به بیماری کرونا مبتلا نشده بودند. احتمال دارد که آنتی بادی های ایجاد شده از ابتلای قبلی به ویروس کرونا، قابلیت محافظت از آن ها را در برابر این ویروس نوظهور جهش یافته داشته باشد و باید کماکان به تاثییر واکسن های کرونا امیدوار باشیم.

این فوق تخصص بیماری های عفونی هم چنان بر رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره کرده است که راه های مقابله با ابتلا به ویروس جهش یافته مشابه همان راه کارهای کرونای قبلی است که شامل شستن مکرر دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، شرکت در تجمعات، ماسک زدن و از همه مهم تر در خانه ماندن می شود.

او با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز و سفرهای نوروزی افزود: «مردم باید آگاه باشند چون نوروز یک سنت دیرینه بوده و هست و خرید کردن در آغاز سال نو هم یک نوع سنت محسوب می شود؛ اما اگر آن ها رعایت نکنند و از این بیماری همه گیر غفلت کنند، دوباره بیمارستان ها از مریضان بدحال پر خواهد شد و ما مجبور هستیم که مانند نوروز سال گذشته تمام اصناف را تعطیل اعلام کنیم».