بی‌خوابی یکی از مشکلات امروزی بسیاری از افراد است که بخشی از آن مرتبط با کمبود ویتامین در بدن است. زندگی ماشینی امروزی به گونه‌ای پیش رفته‌ است که بسیاری از افراد از کمبود ویتامین رنج می‌برند. عدم خواب کافی در طول 24 ساعت می‌تواند مشکلات جسمی و روحی زیادی را به وجود آورد. در این مقاله می‌خواهیم برای درمان بی‌خوابی به ویتامین‌های ضروری بدن اشاره داشته باشیم. در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید. برای خواندن مطالب سلامت بیشتر، می‌توانید به سایت ساناپرس مراجعه نمایید.

درمان بی خوابی با خوردن این ویتامینها

چرخه خواب بنا به دلایل مختلف مختل می‌شود که یکی از آنها تغذیه ضعیف است. کمبود ویتامین‌های بدن می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود. اگر بخواهید با مصرف ویتامین، بی‌خوابی را درمان کنید، بهتر است نگاهی به ویتامین‌های زیر داشته باشید:

ویتامین D

بسیاری از کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند که ویتامین دی به عنوان یک هورمون محسوب می‌شود که برای جذب بهتر نور خورشید کاربردی است. کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اختلالات خواب اشاره کرد. دریافت ویتامین دی به شکل طبیعی از طریق نور خورشید و مصرف مکمل‌های غذایی امکان پذیر است.

برخی از غذاهای امروزی سرشار از ویتامین دی هستند که از جمله آنها می‌توان به تخم مرغ، سالمون، تن ماهی و قارچ اشاره کرد. اگر بخواهید کم خوابی خود را درمان کنید، بعد از انجام آزمایش خون بهتر است مصرف ویتامین دی را افزایش دهید.

ویتامین E

تحقیقات انجام شده در سال‌های قبل نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E می‌تواند به عنوان یک راه‌حل کلی برای اختلال حافظه باشد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که بافت بدن را به صورت کامل از آسیب رادیکال آزاد محافظت می‌کند. ویتامین ای نقش بسیار کلیدی در داشتن پیری سالم دارد. کسانی که دارای اختلال خواب هستند و می‌خواهند از بی‌خوابی نجات پیدا کنند، بهتر است میزان ویتامین ای را در حد متوسط قرار دهند. این ویتامین یکی از آنتی اکسیدان‌های قوی محلول در چربی است که برای بدن ضروری است.

ویتامین B

ویتامین B که دارای گروه ویتامین‌های مختلف است و با نام ب کمپلکس شناخته می‌شود برای تنظیم دقیق ذخیره تریپتوفان بدن کاربردی است. این ویتامین باعث انتقال آهن به بخش‌های مختلف بدن می‌شود و برای کسانی که دچار بی‌خوابی هستند بسیار حیاتی است. از انواع ویتامین‌های گروه B می‌توان به B9، B5، B12و B3 اشاره کرد. ملاتونین یک هورمون در بدن است که باعث ایجاد خواب آلودگی می‌شود.

مصرف مناسب ویتامین گروه B می‌تواند اختلال خواب را درمان کند. یک رژیم غذایی سالم شامل انواع حبوبات، گوشت، میوه و سبزیجات است که سرشار از ویتامین گروه ب بوده و برای داشتن خواب راحت ضروری است.

کلسیم و منیزیم

کلسیم و منیزیم دو ماده معدنی هستند که مصرف آنها قبل از خواب باعث می‌شود تا عضلات در آرامش قرار بگیرند. کمبود کلسیم و منیزیم به مرور زمان مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می‌کند. افرادی که می‌خواهند خواب راحتی را تجربه کنند بهتر است یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و منیزیم داشته باشند. مصرف آجیل، دانه و سبزیجات به عنوان مواد غذایی سرشار از کلسیم و منیزیم به شمار می‌رود. برای خواندن مطالب سبک زندگی بیشتر می‌توانید به سایت ساناپرس مراجعه نمایید.

سلامت - ساناپرس

تیانین

تیانین به عنوان یک آمینو اسید محسوب شده که در برخی از گیاهان به ویژه برگ چای دیده می‌شود. تیانین در مغز به مواد شیمایی مختلف تبدیل شده که به تنظیم خواب کمک می‌کند. این آمینو اسید با ایجاد دوپامین و سروتونین به مغز کمک خواهد کرد تا هورمون خواب بیشتری را تولید کنند. در صورتی که دچار کم خوابی هستید، بهتر است با مصرف بیشتر موادی که دارای تیانین هستند، خواب منظم‌تری را تجربه کنید.

جمع بندی

داشتن خواب سالم و کافی برای حفظ سلامت جسمی و روحی ضروری است. در صورتی که دچار اختلال خواب هستید، باید ویتامین‌های موجود در بدن خود را بررسی کنید. در صورت کمبود ویتامین، مصرف ویتامین‌های لیست شده در این مقاله ضروری است. بهتر است برای داشتن زندگی سالم هر 6 ماه یک بار آزمایش خون دهید.

اگر منشا بی‌خوابی‌های‌تان استرس و اضطراب است، بهتر است در این زمینه با یک روانشناس باتجربه مشورت کرده تا مشکلات احتمالی ذهنی و روحی‌تان را به موقع تشخیص دهید. داشتن خواب کافی باعث می‌شود تا انرژی زیادی برای انجام فعالیت‌های روزمره داشته باشید.