در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، گروهی از محققان فرانسوی شدت علائم جسمانی موجود در میان کودکان و نوجوانانی که در دوران کودکی با یک سری تروما دست و پنجه نرم کرده بودند را بررسی کردند.

تروما در دوران کودکی و مشاهده علائم جسمانی؛ پیش زمینه

منظور از علائم جسمانی، مشکلات فیزیکی مختلف مثل مشکلات گوارشی، بدن درد، بیماری قلبی ریوی و خستگی مفرط است. این علائم منجر به بروز اختلال های شدید در عملکرد بدن و مشکلات احساسی می شود که معمولا پزشکان با روش های کنونی قادر به تشخیص آن ها نیستند.

این نشانه ها در حدود 10 تا 25 درصد از بزرگسالان و بیشتر در میان گروه های پرخطر مثل مهاجران آمریکایی هیسپانیک و لاتین دیده می شود.

یک رابطه قوی بین تجربیات ناخوشایند در دوران کودکی و بروز علائم جسمانی وجود دارد. این علائم در نهایت منجر به خطر جدی برای سلامت روان و جسم تبدیل می شود؛ مثلا فرد دچار استرس پس از سانحه می شود.

به گفته محققان، لازم بود که مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شده تا مکانیسم های دخیل در کسب تجربیات ناخوشایند و مشاهده علائم جسمانی در دوران نوجوانی مشخص شود. با کمک این یافته ها می توان از روش های هدفمندتری برای درمان این گروه از جامعه استفاده کرد.

تروما در دوران کودکی و مشاهده علائم جسمانی

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه از داده های موجود در چندین پایگاه داده استفاده کردند. این داده ها در زمینه روانشناختی و روان شناسی کودکان و روان شناسی عصب شناختی بود.

شرکت کنندگان این مطالعه را کودکان و نوجوانان بین سنین 7 تا 17 سال تشکیل می دادند. حداقل یکی از اختلال های ذهنی در آن ها مشاهده می شد.

از چندین ابزار دیگر هم برای سنجش شدت 13 نشانه جسمانی استفاده شد؛ این نشانه ها شامل دل درد، کمر درد، خستگی مفرط و سرگیجه می شدند.

یافته های مطالعه

به طور کلی، 363 فرد در این مطالعه حضور داشتند که 174 نفر (47.9 درصد) آن ها دختر و 189 نفر (52.1 درصد) پسر بودند. میانگین سن آن ها 13.58 سال بود.

از میان شرکت کنندگان، 288 نفر (79.3 درصد) مستقیما و 36 نفر (9.9 درصد) به طور غیرمستقیم این تجربیات را تجربه و 39 نفر (10.7 درصد) شاهد این اتفاقات بودند.

علائم جسمانی بیشتر در شرکت کنندگانی دیده شد که دچار اختلال استرس پس از سانحه بودند. ناخوشایندترین رویدادها، فاجعه های انسانی بود؛ مثل حمله تروریستی در جولای سال 2016. تعداد 200 نفر از شرکت کنندگان (55.1 درصد) آن ها تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته بودند. 109 شرکت کننده (30.0 درصد) شاهد این رخداد بودند و 94 نفر (25.9 درصد) هم در بیمارستان بستری شده بودند.

علاوه بر این، تعداد نشانه های جسمانی هم در این گروه بیشتر بود. این گروه بیشتر از دل درد و سردرد شکایت داشتند. این موارد نشان می دهد که بین تماس با تجربیات ناخوشایند و بروز استرس جسمانی یک رابطه مستقیم وجود دارد.

محققان بررسی های خود را ادامه داده تا تاثیر چندین رخداد ناخوشایند بر علائم جسمانی را متوجه شوند. به گفته آن ها، هر چقدر که تعداد این وقایع و تجربیات بیشتر باشد، تعداد و شدت این علائم هم بیشتر می شود.

منبع