گریه بیش از حد نوزاد و کشیدن و دست زدن به گوش اش، در بیشتر مواقع نشان دهنده عفونت گوش میانی آنهاست . بیشتر اوقات عفونت گوش میانی نوزادان در خلق و خوی آنها تغییر ایجاد می‌کند. براساس تحقیقات موسسه ملی در ایالت متحده در رابطه با ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی، از بین 6 کودک، 5 کودک قبل از 3 ماهگی عفونت گوش دارند.

از رایج ترین مشکلاتی که مادران همراه با نوزادشان به پزشک اطفال مراجعه می کنند، عفونت گوش است. در این دوران حساس، کودکان به جای اینکه صحبت کردن را یاد بگیرند، به صداها توجه می کنند. بنابراین، عفونت های مکرر گوش در کودکان، باعث از دست دادن شنوایی آن‌ها شده و در رشد گفتاری شان تاخیر به وجود می‌آورد. در این مقاله بیشتر در مورد عفونت گوش کودکان بحث کرده و راه های درمان خانگی را برایتان خواهیم آموخت ، با دکتر چک همراه باشید…

علت عفونت گوش میانی کودکان

« اوتیت » نام دیگر عفونت گوش است. علائم این بیماری، تورم دردناک و عفونت گوش میانی (که پشت پرده گوش قرار دارد)است.

  • عفونت گوش میانی نوزادان می تواند ناشی از وجود باکتری و یا ویروس باشد؛ این نوع عفونت زمانی رخ می‌دهد که مایع در گوش میانی حبس می‌شود و سپس گوش عفونت می کند.
  •  این عفونت اغلب به علت سرماخوردگی معمولی یا آلرژی ایجاد می شود که باعث التهاب و یا انسداد شیپور استاش می شود؛

از آنجا که شیپور استاش به گوش میانی یا پشت بینی متصل است ، مایعات موجود در این قسمت را تخلیه می‌کند. با این حال، به علت: سرما خوردگی، سینوزیت یا انسداد لوله تنفسی، ترشحات گوش در پشت پرده گوش حبس شده و باعث درد و فشار می شوند؛ سپس، این مایع حبس شده باعث میشود که باکتری ها و ویروس ها در محدوده تاریک، گرم و مرطوب گوش میانی رشد کنند و باعث عفونت شوند.در کودکان کوتاه تر و لاغرتر، نسبت به بزرگسالان، شیپور استاش سطحی افقی دارد.

  • دلایل دیگر که باعث تورم و انسداد شیپور استاش می شوند: عفونت سینوسی، خلط زیاد، آدنوئید عفونی و قرار گرفتن در معرض دود دخانیات است.
  • چون هنوز سیستم ایمنی نوزادان کامل نشده است، به آسانی دچار عفونت می شوند.
  • استفاده از پستانک ممکن است خطر عفونت های گوش میانی را در نوزادان و کودکان نوپا افزایش دهد.

علائم عفونت گوش میانی در نوزادان

علاوه بر درد، عفونت گوش در بین نوزادان با علائم دیگری همراه است.

درمان عفونت گوش میانی نوزادان در خانه

  • تب ۳۸ درجه سانتی گراد(۱۰۰.۴ فارنهایت)یا بالاتر؛
  • کمبود انرژی؛
  • مشکل شنوایی؛
  • تخلیه ترشحات گوش خارجی و پارگی پرده گوش؛
  • احساس فشار در گوش؛
  • بوی نامطبوع گوش.

کودکان و نوزادان مبتلا به عفونت گوش ممکن است:

  • گوش هایشان را مالش دهند؛
  • نسبت به صداهای خاصی بی توجه شوند؛
  • به طور غیر معمول بد خلق و یا بی قرار باشند؛
  • اشتهایشان را از دست دهند؛
  • تعادل شان را از دست بدهند؛ گاهی اوقات عفونت گوش می تواند باعث گیجی در کودکان شود که باعث افتادن آنها و صدمه دیدن شان می شود.

عوامل خطرزا عفونت گوش میانی در کودکان

در نوزادانی که به پشت دراز کشیدند و با شیشه شیر می خورند، خطر ورود شیر به شیپور استاش وجود دارد و باعث التهاب می شود. برخی دیگر از عوامل خطر ابتلا به عفونت های گوش حاد در نوزادان عبارتند از:

  • تغییرات آب و هوا؛
  • سابقه خانوادگی در داشتن عفونت گوش؛
  • استفاده از پستانک در سالهای اولیه؛ استفاده از پستانک باید بعد از شش ماهگی کاهش پیدا کند تا خطر ابتلا به عفونت گوش کاهش یابد؛
  • کودکان زیر پنج سال، شیپور استاش کوتاهتری دارند؛
  • کودکانی که به مهدکودک می روند؛ چون بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار دارند؛
  • کودکان مبتلا به آلرژی؛
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند باعث التهاب شیپور استاش و افزایش عفونت گوش شود؛
  • کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند، پادتن در بدن شان وجود ندارد که عفونت ها مقابله کند؛
  • درکودکانی که لکنت زبان دارند، معمولا شیپور استاش متورم است.

درمان عفونت گوش میانی نوزادان

انجمن امراض کودکان آمریکا، به پزشکان اطفال توصیه می کند که برای کودکان 6 ماهه یا بزرگتر، آنتی بیوتیک تجویز کنند که علائم عفونت گوش، مانند: درد گوش و تب را دارند. اگر علائم شدت کمتری داشته باشند، پس از استفاده از آنتی بیوتیک ها ممکن است برطرف شوند. بیشتر پزشکان برای درمان عفونت گوش نوزادان زیر ۶ ماه، آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

دلایل عفونت گوش میانی نوزادان

برای کاهش درد و پیشگیری از عوامل عفونت، داروهای گیاهی ساده ای وجود دارد که می توانید آن‌ها را امتحان کنید. در اینجا فهرستی از درمان های خانگی و گیاهی برای درمان عفونت گوش ذکر شده است:

1- از کمپرس گرم استفاده کنید

  • یک پارچه گرم و مرطوب را روی گوش نوزادتان قرار دهید. این کار باعث می شود درد نوزاد که ناشی از عفونت گوش است، کاهش پیدا کند. همچنین گرما باعث تسکین درد و پیشگیری از بروز عوامل بیماری زا می شود.
  • یک پارچه تمیز را در آب ولرم قرار دهید ، آب اضافی پارچه را بگیرید، و به مدت 5 دقیقه روی گوش نوزاد، قرار دهید.10دقیقه صبر کنید و بعد در صورت لزوم آن را تکرار کنید.
  • راه حل دیگر این است که یک فنجان نمک را روی اجاق گاز یا در مایکروفر بگذارید، نمک داغ شده را روی قسمتی از پارچه قرار دهید و پارچه را محکم ببندید. کمپرس را به مدت 10 دقیقه روی گوشی که عفونت کرده قرار دهید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

توجه: قبل از استفاده از کمپرس گرم، میزان حرارت را چک کنید تا مطمئن شوید که پوست نوزاد نمی سوزد!

کمپرس گرم

2-از کمپرس سرد استفاده کنید

با استفاده از کمپرس سرد می توانید درد عفونت گوش میانی نوزادان را کاهش دهید. سرما باعث بی حسی اعصاب گوش می شود و درد را آرام می‌کند.

1-یک پارچه را در آب سرد خیس کنید، و آب اضافی آن را بگیرید.

2-پارچه را روی گوش نوزاد قرار دهید.

3-این کار را به مدت 20 دقیقه انجام دهید.

4-در صورت لزوم، این مراحل را تکرار کنید.

توجه: هرگز یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید؛ چون می تواند باعث سرمازدگی شود.

3-به نوزادتان از سینه شیر دهید

شیر مادر حاوی موادی است که از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند که عفونت گوش یکی از آن بیماری هاست . کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر مبتلا به بیماری های باکتریایی و ویروسی می‌شوند. شیر مادر به درمان انواع عفونت های گوش کمک می کند.

تحقیقی در سال2016، در دانشکده پزشکی تگزاس، در گالوستون ، حاکی از این است:« تغذیه با شیر مادر منجر به کاهش عفونت گوش در کودکان زیر یک سال می شود.»

تحقیقات نشان می دهد که واکسن زدن و کاهش استشمام دود سیگار  عفونت گوش را کاهش می‌دهد.

  • در صورت امکان به مدت6 تا 12 ماه به کودکان تان شیر خودتان را بدهید.

4-از روغن سیر استفاده کنید

سیر خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد و یک داروی گیاهی مفید برای عفونت گوش است.

تحقیقی در سال2014، در Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine، حاکی از این است :« درمان گیاهی با سیر و ترکیبات دیگر باعث کاهش عفونت گوش می شود».

سیر

1-دو حبه سیر بردارید.

2-سیر را در ظرفی حاوی روغن زیتون یا کنجد به مدت 30 دقیقه قرار دهید.

3-سیر را از داخل ظرف در بیاورید.

4-با استفاده از قطره چکان یک قطره از روغن را داخل مجرای گوش بریزید.

5-این مراحل را دو بار، در روز تکرار کنید.

5-از روغن زیتون استفاده کنید

فقط در  شرایطی روغن زیتون پیشنهاد می شود که عفونت گوش کودک تان باعث تورم و انسداد پرده صماخ نشده باشد. روغن زیتون به عنوان یک روان کننده مجرای گوش استفاده می شود که چرک های گوش را کاهش داده و درد را تسکین می‌بخشد. گاهی اوقات عفونت گوش می تواند به علت رشد قارچ و یا باکتری موجود در چرک گوش ایجاد شده و منجر به انسداد شیپور استاش شود.

تحقیقی که سال2013، در مجله Practice Nursing، نشان داده است :« اگر به صورت منظم به گوش روغن زیتون بزنید، باعث افزایش محتویات مجرای گوش می شود.»

برای ارائه شواهد بهتر در رابطه با مراقبت از گوش، تحقیقات گسترده تری مورد نیاز است. تحقیق دیگری در سال 2013 در مجله امراض کودکان، گزارش داده است:«  استفاده از روغن زیتون به کاهش درد ناشی از عفونت گوش در کودکان کمک می کند.»

1-کمی روغن زیتون را داغ کنید.

2-چند قطره روغن را داخل گوشی که عفونت دارد بریزید.

3- یک تکه پنبه در دست داشته باشید تا روغن بیرون نریزد.

توجه: اطمینان حاصل کنید که روغن زیتون زیاد داغ نشده باشد که باعث سوختن پرده صماخ نشود!

روغن زیتون برای درمان عفونت گوش

6- از قرار گرفتن در معرض دود جلوگیری کنید

قرار گرفتن در معرض دود، یکی از دلایل ابتلا به عفونت گوش میانی نوزادان است. دود باعث تحریک پرده صماخ می شود که به گوش میانی یا پشت بینی متصل است. تحریک پرده صماخ، تورم و انسداد به وجود می‌آورد، به گوش میانی فشار وارد می‌کند و منجر به درد و عفونت می‌شود.

تحقیقی در سال ۲۰۱۲، در مجله بین المللی کودکان گزارش داد که بعضی از کودکان به علت قرار گرفتن در معرض دود دخانیات، در کلینیک مجارستان بستری شدند. این بیماری با اوتیت میانی و ناشنوایی مرتبط است.

در نتیجه سعی کنید سیگار کشیدن را کنار بگذارید و از نوزاد خود محافظت کرده تا در مقابل هیچ دودی قرار نگیرند که باعث می‌شود عفونت گوش او، بدتر و وخیم‌تر شود.

7-به  کودک تان واکسن بزنید

اگر به کودک تان واکسن بزنید، مانع عفونت گوش می‌شوید. تحقیقی در سال2019، در دانشکده پزشکی تگزاس، در گالوستون ،حاکی از این است:« از آنجا که درمان با آنتی بیوتیک ها باعث تقویت پادتن ها می شود، واکسن آنفولانزا، روشی موثر برای جلوگیری از پیشرفت عفونت گوش میانی است.» با پزشک کودک تان در مورد واکسن هایی که در برابر ذات الریه و مننژیت از او محفاظت می کند، مشورت کنید و واکسن های کودک تان را به موقع بزنید.

واکسن عفونت گوش نوزاد

8-نحوه خوابیدن نوزادتان را بررسی کنید

نحوه ی خوابیدن کودک تان، می تواند باعث افزایش یا کاهش درد گوش شود. مثلا، دراز کشیدن روی تخت می تواند باعث فشار و درد گوش شود.

در نتیجه هنگامی که نوزادتان از عفونت گوش رنج می برد، باید از نحوه خوابیدن او مطمئن شوید. بهتر است کمی تخت خواب را بالا ببرید تا نوزاد بتواند به خوبی تنفس کند. بالش را مستقیما زیر سر او  قرار ندهید. به جای آن یک یا دو بالش زیر تشکش بگذارید.

9- کایروپراکتیک یا درمان دستی

کایروپراکتیک، درمانی موثر برای تسکین درد ناشی از عفونت های گوش در کودکان است. اعصاب قسمت بالایی گردن، بر روی سلامت و عملکرد گوش داخلی و بافت های اطراف آن تاثیر می گذارد. در برخی از کودکان، مشکل در ستون فقرات می تواند روی سیستم عصبی تاثیر  گذاشته و نسبت به عفونت آسیب پذیر کند.

در این وضعیت، پزشک متخصص ستون فقرات می تواند خیلی به شما کمک کند. متخصصان با استفاده از فشار بسیار کم، محل آسیب نخاعی را تعیین میکنند که این کار باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شود.

تحقیقی در مجله طب فیزیکی گزارش داده است: « علاوه بر کایروپراکتیک، مراقبت های پزشکی ممکن است علائم عفونت های گوشی در کودکان خردسال را کاهش دهند.»

نکات پیشگیرانه برای عفونت گوش میانی نوزادان

  • نوزادان باید حداقل6 تا 12 ماه از شیر مادر تغذیه کنند؛ چون شیر مادر حاوی پادتن برای مقابله با بیماری‌هاست.
  • نوزادان تان را در معرض هیچ نوع دودی قرار ندهید.
  • به کودکان خود مایعات بدهید؛ زیرا باعث می شود که شیپور استاش باز شود و مایعاتی که گیر کردند تخلیه شوند.
  • اگر به نوزادتان با شیشه شیر می دهید، نوزاد را در حالت نیمه عمودی نگه دارید تا مایع به شیپور استاش برنگردد.
  • به محض اینکه نوزادتان به سنی می رسد که قادر است خودش بطری را نگه دارد، به جای بطری، از فنجان استفاده کنید. به نوزادتان آموزش دهید که شیر را با فنجان بنوشد.
  • از قرار دادن کودک در محیطی که ویروس سرماخوردگی و آنفلونزا در آنجا پخش شده، خودداری کنید.
  • مطمئن شوید که کودک تان واکسن آنفلونزا زده و واکسیناسیون شده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

به محض این که علائم عفونت گوش را در کودکانتان مشاهده کردید،  به پزشک اطفال مراجعه کنید. پزشک با دقت، گوش کودک را معاینه خواهد کرد. او تایید می کند که آیا درد ناشی از عفونت یا عوامل دیگر است. اگر پرده گوش قرمز یا متورم شده باشد، احتمالا گوش کودکتان عفونت کرده است.

در حالی که پرده صماخ معمولا در چند هفته درمان می شود، در برخی موارد، می تواند باعث آسیب دائمی به شنوایی کودک شود.

پیشگیری از عفونت گوش میانی نوزادان

وقتی برای اولین بار علائم عفونت احتمالی را در کودک خود مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید تا دریابید که آیا کودک شما نیاز به درمان دارد یا خیر. گاهی اوقات، عفونت گوش میانی حاد بدون درمان به موقع و یا مناسب می تواند باعث ایجاد ناراحتی شود:

  • پرده صماخ ممکن است به علت افزایش فشار پاره شده و باعث خروج خون و مایع از گوش شود. براساس گزارش انجمن بهداشت ملی کودکان، حدود ۵ تا ۱۰ درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش، با پارگی پرده صماخ روبرو خواهند شد و استخوان مجاور گوش ممکن است دچار عفونت شود.
  • مننژیت یا عفونت بافت مجاور مغز همیشه خطرناک است.
  • عود کردن عفونت باعث تغییر در بافت پوست می‌شود که به آن کلستاتوم می گویند. کلستاتوم در گوش میانی و از طریق پرده صماخ رخ می‌دهد که منجر به آسیب شنوایی یا ناشنوایی می‌شود.

مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

اگزما در کودکان و راه های درمان طبیعی در خانه
یرقان ( زردی در نوزادان ) چیست ؟ ۱۶ داروی خانگی برای درمان یرقان
۱۰ توصیه مهم برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

 

منبع