آیا فکر می کنید که سرد شدن پاها نشانه بارداری است؟ جدیدا علائم عجیب و غریب به سرغتان آمده و حس می کنید که باردار شده اید؟ در دوران بارداری تغییرات زیادی در درون بدن اتفاق می افتد و احساس سرد شدن پاها یکی از این نشانه ها است. بدن تمام خانم های باردار با یک دیگر متفاوت است و بنابراین، طبیعی است که دما در بدن یک مادر افزایش یافته و در بدن دیگری کاهش بیاید. البته باید درباره علائم و نشانه هایی که در خود مشاهده می کنید با پزشک صحبت کرده تا دلایل بررسی شوند.

اگر پاهایتان سرد می شود مقاله ” علت سرد شدن پا ها در دکتر چک ” را مطالعه کنید و این اگر مشکلی بود با مشورت پزشکتان نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به علائم نرمال و پنهان بارداری اشاره کرده و دلیل سرد شدن پاها را شرح می دهیم.

علائم و نشانه های نرمال و پنهان بارداری

در مقاله علائم بارداری به صورت کامل به تمام نشانه های صد در صدی بارداری اشاره کرده ایم که میتوانید بخوانید.

از جمله علائم و نشانه های نرمال و طبیعی بارداری می توان به متوقف شدن عادت ماهانه، افزایش میزان دفع ادرار، حالت تهوع که همراه با استفراغ یا بدون استفراغ باشد، خستگی مفرط، انقباض شکم و میل شدید به خوراکی ها اشاره کرد. این علائم از جمله موارد نرمال محسوب می شوند اما بارداری یک سری علائم عجیب و غیرعادی هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

احساس سرد شدن پاها

بله سرد شدن پاها نشانه بارداری میتواند باشد. همان طور که خودتان هم می توانید حدس بزنید، در دوران بارداری میزان هورمون ها زیاد شده و هورمون های جدیدی تولید می شوند. در نتیجه بالا رفتن میزان هورمون ها، احساس می کنید که دما در قسمت پاها کم شده و احساس سردی می کنید.

معمولا دمای بدن بیشتر خانم ها زیاد می شود اما در وهله اول احساس سرما به این معنی نیست که اتفاقی برای شما یا نوزادتان افتاده است.

علاقه به خوردن چیزهای عجیب و غریب

خانم های باردار در این دوره به سمت خوردن خوراکی ها و چیزهای عجیب و غریب کشیده می شوند که یا فاقد ارزش غذایی بوده یا ارزش غذایی اندکی دارد. هنوز دلیل اصلی این مسئله مشخص نشده است اما بسیاری از دانشمندان معتقد هستند که نبود یک سری مواد معدنی و ویتامین های خاص در رژیم غذایی باعث بروز این اتفاق می شود.

اگر این علائم شما را آزار داده یا احساس ناراحتی دارید، لطفا با پزشک خود صحبت کنید. معمولا وی مکمل های آهن را تجویز می کند.

در این مواقع می توانید خوراکی های جویدنی مثل آدامس را انتخاب کنید تا به سمت خوردن چیزهای عجیب و غریب مثل خاک یا خمیر دندان کشیده نشوید.

ترشح از پستان ها

این ترشح در حقیقت شیر پستان است. البته تمام خانم های بارداری این علامت را تجربه نمی کنند اما اگر شما با ترشح پستان های خود مواجه شدید، جای نگرانی نیست.

به خاطر داشته باشید که اگر این ترشح از حالت نرمال خارج شده و با خون همراه شود، فورا باید با پزشک خود ملاقات داشته باشید.

خونریزی از لثه ها

در طول دوران بارداری لثه ها به راحتی شروع به خونریزی می کنند. علت خونریزی افزایش جریان خون در لثه ها است. یا به دلیل تغییراتی که در بدن اتفاق می افتد، بدن در برابر باکتری ها حساسیت بیشتری نشان می دهد.

مثل روزهای قبل از بارداری، حتما در این مدت باید به سلامت دندان های خود توجه داشته باشید.

عکس العمل های احساسی شدید

این مدت عکس العمل های احساسی بیشتری از خود نشان می دهید مثل ناراحتی، شادی یا عصبانیت.

مقصر اصلی این امر هورمون های بارداری هستند. تغییر در بدن باعث ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی روزمره هم می شود. کاری که می توانید انجام دهید این است که درباره وضعیت خود با دوستان و همسر خود صحبت کنید.

سرد شدن پاها در دوران بارداری چه دلایلی دارد؟

سرد شدن پاها و به طور کلی، بدن، چندین دلیل می تواند داشته باشد که عبارت اند از:

اضطراب

نوزاد زندگی شما را متحول می کند و طبیعی است که مضطرب شوید اما نباید آرامش خود را از دست دهید.

هنگامی که بدن مشغول آماده سازی خود برای نوزاد است، خون را از اندام هایی که اهمیت کمتری دارند مثل پوست به قسمت های مهم تر مثل قلب ارسال می کند و در این مواقع احساس می کنید که پاهای تان سرد شده اند.

فراموش نکنید که حالت تهوع و تعریق هم نقش قابل توجهی در کم کردن دمای بدن دارند.

بی خوابی

داشتن خوابی راحت در دوران بارداری بسیار سخت است چرا که سوزش معده، نیاز شدید به خالی کردن مثانه و کمر درد شما را حسابی اذیت می کنند.

از آن جایی که میزان تغییرات هورمون ها در دوران ابتدایی بارداری شدیدتر است، بیشتر روزهای اول احساس بی خوابی می کنید. البته علائمی که در ادامه بارداری تجربه خواهید کرد هم آزار دهنده هستند.

کم خونی

نوعی کم خونی به نام کم خونی کمبود آهن بیشتر در خانم های بارداری رایج است. در دوران بارداری بدن به تعداد بیشتری گلبول قرمز برای تولید اکسیژن نیاز دارد.

رژیم غذایی باید غنی از مواد معدنی و دیگر مواد مغذی باشد؛ در غیر اینصورت با کم خونی مواجه می شوید.

احساس سردی در پاها از رایج ترین نشانه کم خونی است. رنگ پریده شدن پوست و خستگی مفرط هم از نشانه های شایع دیگر هستند.

فشار خون پایین

فشار خون پایین در خانم های بارداری علائم قابل توجهی ندارد اما احساس سردی پاها را همراه با حالت تهوع، ضعیف، سرگیجه و تار شدن دید تجربه می کند.

اگر هر کدام از این علائم را در خود مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید

هورمون هایی که توسط غده تیروئید تولید می شوند برای مغز جنین و رشد سیستم عصبی الزامی هستند.

هنگامی که میزان این هورمون ها کم می شود، احساس سردی، افسردگی، خستگی و یبوست را تجربه می کنید.

توصیه می شود در صورت مشاهده هر کدام از این علائم برای تست به پزشک مراجعه کنید.

آیا سرد شدن پاها در دوران بارداری عامل نگران کننده ای است؟

همان طور که گفتیم بیشتر خانم ها احساس گرما می کنند تا سرما. پروژسترون که در این دوران تولید می شود عامل افزایش دمای بدن است.

اگر باردار هستید و به شدت احساس سرما می کنید، نشان می دهد که مشکلی پنهان در بدن تان وجود دارد. پس بهتر است در این باره با پزشک خود صحبت کنید.