ترش کردن معده در بارداری یک امر بسیار طبیعیست که برای خیلی ه اتفاق می‌افتد. این مشکل در سه ماه دوم و سوم بیشتر می‌شود. زمانی که ماهیچه‌های پایین مری ( ماهیچه‌ای که وظیفه دارد محتویات معده را در جای خود بگذارد) شروع به استراحت می‌کند؛ به همین دلیل اسید معده به سمت بالای مری می‌آیند. در این حالت، شما به اصطلاح ترش می‌کنید. در این مقاله از سایت دکتر چک قصد داریم به موضوع ترش کردن معده در بارداری بپردازیم …

دلایل ترش کردن معده در بارداری

اول: هورمون ریلکسین که در این دوره ترشح می‌شود، روند هضم غذا را آهسته می‌کند. یعنی غذا برای مدت طولانی‌تری در شکم می‌ماند و باعث می‌شود که معده اسید بیشتری ترشح کند.

دوم، جنین در حال رشد در رحم تان، بر شکم و پایین مری فشار وارد می‌کند؛ بنابراین اسید معده را با فشار به سمت مری حرکت می‌دهد.

ترش کردن معده در بارداری

اگر شما دو سه قلو باردار هستید، جنین تان خیلی درشت است یا جنین در اواخر دوران بارداری، به سمت لگن حرکت کرده و احتمال این وجود دارد که سر او به دیافراگم فشار بیاورد، این مشکل رخ خواهد داد.

به ترش کردن مزمن اصطلاحاَ «Gastroesophageal reflux یا (GERD) گفته می‌شود. GERD در دوران بارداری خیلی شایع است و حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد خانم‌های باردار از سوزش معده شکایت می‌کنند. ترش کردن در دوران بارداری خطرناک نیست و بر زایمان و سلامتی کودک، پس از تولد تأثیری نمی‌گذارد؛ اما تمام این ناراحتی بر دوش شما است که باید آن را در دوران بارداری تحمل کنید.

تحقیقی در سال ۲۰۱۲، در مجله Canadian Family Physicians گزارش داده است:« سوزش معده و رفلاکس اسید در دوران بارداری باید درمان شود؛ چرا که این مسئله باعث افزایش شدید حالت تهوع و استفراغ در این دوران می‌شود.»

درمان ترش کردن معده در بارداری با طب سنتی

برای درمان ترش کردن معده در بارداری بهتر است که دارو مصرف نکنید. چون راه‌های خیلی ساده‌ای وجود دارند که به کمک آنها و کمی تغییر در سبک زندگی، می‌توانید این مشکل را برطرف کنید و یک بارداری سالم را پشت‌سر بگذارید.

در اینجا به ۱۰ روش برای درمان ترش کردن در دوران بارداری اشاره می‌کنیم:

۱. زنجبیل

زنجبیل داروی طبیعی برای جلوگیری از اسیدی شدن معده در دوران بارداری است. محتویات زنده زنجبیل مانند: روغن‌های سبک، اسید معده را از بین می‌برد و مانع سوزش معده و ترش کردن آن می‌شود. همچنین از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند که در بیشتر مواقع، بعد از سوزش و ترشی معده به وجود می‌آیند.

زنجبیل و گشنیز

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴، در ‌Nutrition Journal درباره فواید زنجبیل حاکی از این است:« زنجبیل یک ماده بی‌ضرر و جایگزینی مفیدی است که حالت تهوع در بارداری و استفراغ خانم‌های باردار را از بین می‌برد.»

  • بعد از هر وعده غذایی، یک استکان چای زنجبیلی بنوشید. برای درست کردن این چای، یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. بیشتر از دو فنجان در روز استفاده نکنید.
  • کاکائوی زنجبیلی هم پیشنهاد خوبی است.

اخطار: زنجبیل باعث فشردگی معده می‌شود؛ بنابراین حد تعادل را در مصرف آن رعایت کنید!

۲. سرکه سیب

اگر چه بعضی از افراد طعم سرکه سیب را دوست ندارند، اما باید بدانند که این سرکه، سبب کاهش اسیدی شدن معده شان می‌شود. اسید موجود در آن به معده اجازه نمی‌دهد که اسید زیادی تولید کند؛ به همین دلیل سوزش معده را از بین می‌برد. سرکه سیب یک معجون نیروبخش است که مواد مغذی فراروانی دارد و از این رو برای سلامتی شما و جنین در حال رشدتان خیلی مفید است.

سرکه سیب

۱. یک تا دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.

۲. اگر خواستید، کمی عسل به آن اضافه کنید تا خوش‌طعم شود.

۳. نیم ساعت پیش از غذا، این نوشیدنی را میل کنید.

۳. کم‌کم آب بنوشید

اگر در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید، غذای شما به خوبی هضم می‌شود. همچنین آب کافی در بدن، مانع وارد شدن اسید به محل تجمع غذا می‌شود و اسید معده را کنترل می‌کند.

شما باید آب زیادی بنوشید؛ اما نباید یک دفعه حجم زیادی آب بنوشید. نوشیدن مقدار زیادی آب به صورت یک‌دفعه، خطر سوزش معده را زیاد می‌کند. اگر وزن جنین زیاد باشد، هم آب زیاد و هم جنین، به معده فشار زیادی را وارد می‌کنند. پس به جای این کار، سعی کنید کم‌کم و در طول روز آب بنوشید.

علاوه بر این، بهتر است به جای اینکه همراه با غذا آب بنوشید، آن را بین وعده‌های غذایی استفاده کنید. نوشیدن آب در حین غذا خوردن اسید معده را رقیق می‌کند؛ به همین علت، غذا به خوبی هضم و دفع نمی‌شود. از غذاهای سبک و آبکی غافل نشوید. چون این غذاها خیلی راحت‌تر از غذاهای سنگین و جامد به سمت معده می‌روند و هضم می‌شوند. سعی کنید اسموتی، شیک‌ها، شیک پروتئینی و پودینگ‌ها را حتما در رژیم غذایی خود جای دهید.

۴. آدامس بجوید

جویدن آدامس بدون شکر بعد از غذا، راهی ساده برای درمان ترش کردن در بارداری است. جویدن آدامس باعث می‌شود که ماده‌ای به نام Salvia در بدن تولید شود که اجازه نمی‌دهد اسید معده به سمت مری برگرد.

درمان ترش کردن معده در بارداری جویدن آدامس

مقاله‌ای در سال ۲۰۰۱، در مجله Alimentary Pharmacology & Therapeutics گزارش داده است:« جویدن آدامس پس از غذا تولید اسید بعد از غذا را در مری کاهش می‌دهد.» مطالعه دیگری نیز در سال ۲۰۰۵، در مجله Dantal Research حاکی از این است:« اگر سی دقیقه بعد از غذا، آدامس بدون شکر بجوید، مانع برگشت اسید معده به سمت مری می‌شوید.»

پس از این به بعد، یک آدامس بدون شکر بعد از غذا، در دهان‌تان بگذارید تا دیگر ترش نکنید.

۵. حجم غذاهای‌تان را سبک و تعداد وعده‌های غذایی‌تان را بیشتر کنید

احتمالا وقتی حامله هستید، برای خیلی از غذاها ویار می‌کنید و ممکن است بیشتر از هر زمان دیگری غذا بخورید. اما اگر ترش می‌کنید، باید بدانید که پرخوری، سوزش و ترشی معده را بیشتر می‌کند؛ چون شکم در دوران بارداری بیشتر از یک حدی، گنجایش ندارد.

بیشترین نشانه‌های رفلاکس معده پس از خوردن غذا آشکار می شود؛ بنابراین، غذاهای‌تان را در وعده‌های بیشتر و در حجم کمتری میل کنید. به جای اینکه روزی سه وعده غذا بخورید، آنها را به شش وعده کوچک تقسیم کنید؛ چون وعده‌های کوچکتر راحت‌تر هضم می‌شوند.

غذا های سبک در بارداری

برای تمام شدن غذای‌تان، زمان تعیین کنید. سعی کنید غذا را خوب بجوید. همچنین، دو تا سه ساعت قبل از خواب، زیاد غذا نخورید و بلافاصله پس خوردن غذا دراز نکشید.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵، در مجله آمریکایی Gastroenterology گزارش داده است:«خوابیدن بلافاصله پس از غذا، باعث افزایش رفلاکس معده می‌شود.» کمتر غذا بخورید تا صبح‌ها سرحال از خواب بیدار شوید و احساس کسلی نداشته باشید.

۶. دوغ بنوشید

روش ساده خانگی دیگر برای غلبه بر ترش کردن معده در دوران بارداری، نوشیدن دوغ است. دوغ اسید لاکتیک دارد که اسید معده را در سطح طبیعی نگه می‌دارد. دوغ برای سلامت سیستم گوارش خیلی موثر است. به علاوه، موادی مانند: لاکتوز، نمک، شیر، ویتامین، پروتئین و کمی چربی دارد که برای سلامتی مفید هستند. می‌توانید دوغ بخرید و یا آن را در خانه درست کنید.

۷. در زمان خوابیدن زیر سرتان بلند باشد

راحت خوابیدن در بارداری خیلی مهم است . خیلی اتفاق می‌افتد که در طول شب ترش کنید. این مسئله خواب را به هم می‌زند و در کنار مشکلات دیگر دوران بارداری، غیر قابل تحمل می‌شود.

یک راه‌حل برای رفع این مشکل آن است که در موقع خواب، زیر سرتان بلند باشد. با این کار دیگر در طول شب ترش نخواهید کرد.

مقاله‌ای در سال ۱۹۷۷،در مجله Digestion، پیشنهاد داده است:« زمانی که می‌خوابید باید زیر سر شما حدود ۲۸ سانتی‌متر بلند باشد؛ زیرا رفلاکس معده کمتر و اسیدی شدن معده را درمان می‌کند. بلند بودن زیر سر در زمان خواب، روشی مؤثر در کاهش علائم رفلاکس و سوزش معده در طول شب است.»

پس سعی کنید زیر سرتان، حدوداً دو فوت، ارتفاع داشته باشد.  می‌توانید از یک فوم برای این کار استفاده کنید. تنها بالش به کار نبرید؛چون ممکن است به شکم‌تان فشار بیاید و علائم سوزش معده را شدیدتر کند.

۸. به طرف چپ بخوابید

اگر از ترش کردن به خصوص در شب‌ها، رنج می‌برید، به پهلوی راست نخوابید. زمانی که به پهلوی راست دراز می‌کشید، اسید معده به سمت ماهیچه‌های مری حرکت می‌کند و آن را می‌پوشاند. ممکن است اسید در این قسمت از بدن تراوش کند و منجر به رفلاکس شود.

نحوه راحت خوابیدن در دوران بارداری

به جای این کار، شب‌ها به پهلوی چپ دراز بکشید. خوابیدن به طرف چپ بدن به اسید معده اجازه نمی‌دهد تا به سمت مری حرکت کند و به همین دلیل، شب‌ها ترش نمی‌کنید.

اسید موجود در مری در زمانی که به پهلوی راست خوابیده اید، بیشتر از زمانی است که به سمت چپ خود دراز کشیده اید. در دوران بارداری، خوابیدن در سمت چپ، مانع از فشار کبد بر رحم و همچنین فشار بر جنین می‌شود. به علاوه جریان خون را به سمت جنین هدایت می‌کند؛ بنابراین درد کمرتان کمتر می‌شود و از خواب‌تان بیشترین لذت را می‌برید.

۹. غذاهای محرک را حذف کنید

در زمان بارداری، باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشید؛ به خصوص اگر زیاد ترش می‌کنید و دچار سوزش معده و دیگر مشکلات گوارشی هستید.بعضی از غذاها مشکل ترش کردن معده شما را شدیدتر می‌کنند. باید این غذاها را بشناسید و آنها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

غذا های محرک و تند

مرکبات، گوجه‌فرنگی، غذاهای چرب و سرخ‌شده، غذاهای تند، غذاهای پرچرب، شکلات، قهوه، نوشیدنی‌های دارای کربن و الکل در تحریک معده نقش بسزایی دارند.

۱۰. طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی باستانی است و باعث افزایش سلامتی شما می‌شود. این کار در دوران بارداری باعث می‌شود تا سوزش معده تان درمان شود و علائم آن از بین برود.

در طب سوزنی، سوزن های مناسبی انتخاب می‌شوند و در نقاط خاصی از بدن شما فرو می روند. مثلا: نقطه 6 در این طب، اطراف قلب است که برای آن قسمت استفاده می‌شود. فراموش نکنید که طب سوزنی را تنها نزد متخصصان این رشته انجام دهید. با وجود این، خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید. مثلا: روی مچ دست‌تان را برای چند ثانیه فشار دهید. این کار به آرامش و سلامتی شما کمک می‌کند. البته برای پیدا کردن نقاط دقیق بدن و فشار دادن آنها، ابتدا از یک متخصص کمک بگیرید.

درمان ترش کردن معده در بارداری طب سوزنی

توصیه‌های بیشتر

  • آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم را مصرف نکنید؛ چون موجب یبوست در بارداری و در مواردی باعث مسمومیت می‌شوند.
  • بادام خام ترشی معده را کمتر می‌کند.
  • آب نارگیل یک خنثی‌کننده اسید طبیعی است؛ پس آن را زیاد مصرف کنید تا کمتر ترش کنید.
  • ماست و شیر سرد بخورید.
  • در دوران بارداری سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.
  • لباس‌های راحت بپوشید و لباس‌های خیلی تنگ را کنار بگذارید؛ چون لباس‌های تنگ به شکم فشار زیادی وارد کرده و اسید معده را بیشتر می‌کنند.
  • برای پیش‌گیری از ترش کردن معده، به طور منظم به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

علت گرفتگی ساق پا در دوران بارداری و روش های درمان خانگی
۱۰ روش ساده و خانگی برای کاهش تهوع در دوران بارداری
خواص آب نارگیل در بارداری ؛ فواید و تاثیر نارگیل در زیبایی جنین

 

منبع