بسیاری از خانم ها در طول دوران بارداری خود با تغییرات عدیده ای مواجه می شوند. یکی از این تغییرات پف کردن صورت در بارداری است. ولی لازم نیست نگران باشید. این تغییرات موقتی است و پس از زایمان دوباره به حالت اول خود باز می گردید. اما به راستی علت زشت شدن چهره در بارداری چیست؟ با دکتر چک تا انتها همراه باشید…

علت زشت شدن چهره در بارداری

دلیل تغییر چهره در دوران بارداری، تغییرات هورمونی می باشد. سازوکار بدن با تغییرات بسیار زیادی مواجه می شود. به طور مثال خانمی که تا قبل از بارداری، به غذایی علاقه داشته ممکن است در طول دوران بارداری با دیدن آن غذا یا ماده خوراکی به او حالت تهوع دست دهد.

در دوران بارداری خصوصا ماه های آخر، بینی ورم می کند و حجم آن دو برابر می شود.

مخاط لثه نیز دچار ورم خواهد شد و فرد ممکن است با خونریزی مواجه شود. مشکلات تنفسی نیز در خانم های باردار بسیار شایع است و به اصطلاح نفس کم می آورند.

علت زشت شدن صورت در حاملگی

در طول دوران حاملگی به حجم خون مادر حدود 2 الی 2.5 لیتر خون افزوده می شود و همین امر موجب گشاد شدن رگ ها شده و از عروق خونی مایعی خارج می شود. علت ورم صورت در بارداری به دلیل همین قضیه بوده و ارتباط مستقیمی با افزایش حجم خون بدن دارد.

پس اگر با ورم بینی مواجه شده اید و یا خانم بارداری را دیده اید که بینی آن بزرگ شده است، دلیل آن گشاد شدن عروق خونی به سبب بارداری است.

تغییرات هورمونی دلیل زشت شدن چهره در بارداری است

فقط صورت ورم نمی کند. بلکه حالت موهای شما در این دوران با تغییراتی مواجه می شود.

هورمون های بارداری سرعت ریزش مو را کاهش می دهند و حجم مو را دو برابر می کنند. همچنین ممکن است موها حالت طراوت خویش را از دست دهند. برخی خانم ها نیز بعد از زایمان دچار ریزش مو می شوند. در هنگام زایمان 500 لیتر خون از دست می رود و مقادیر باقی مانده خون نیز در مدت 8 هفته طول می کشد تا از بین برود.

کم و زیاد شدن خون و از دست رفتن ویتامین ها و مواد معدنی پس از زایمان می تواند تا دو ماه موجب زشت شدن چهره در بارداری شود.

وقتی که فعالیت هورمون ها بعد از بارداری به حالت اولیه خویش باز می گردد، موها از حالت پرپشت بودن خارج می شود و به حالت اولیه خویش باز می گردد.

پیشنهاد می کنیم که پس از زایمان به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. 

رشد موهای زائد در صورت، یکی از عوامل زشت شدن چهره

برخی خانم ها دچار افزایش موهای زائد در ناحیه صورت و سینه های خود می شوند که آن هم به دلیل تغییرات هورمونی است. در حدود 6 ماه بعد از زایمان رشد موها کاهش می یابد و به حالت عادی باز می گردد.

پزشکان اپیلاسیون و اصلاح موهای صورت و بدن را در دوران بارداری بی خطر اعلام کرده اند.

ایجاد جوش و لک در صورت موجب تغییر ظاهر در بارداری می شود

از عوارض شایع دیگری که خانم ها در این دوران تجربه می کنند، جوش و لکه های پوستی در ناحیه صورت است.

هورمون‌های بارداری تولید سلول‌های پوست را بیش از حد تحریک می‌کنند و باعث می‌شوند که زگیل های پوستی کوچکی بر روی گردن، زیر بازوها یا زیر خط سینه‌ بند شما ایجاد شود. هر جایی که پوست شما به لباس ساییده شود، این پولیپ ها ممکن است کمی آزار دهنده باشند. ولی نگران نباشید هیچ خطری ندارند و بعد از زایمان از بین می روند.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از مصرف داروهای حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید در دوران بارداری اجتناب کنید.

همچنین مصرف روآکوتان و تتراسایکلین در این دوران ممجاز نمی باشد و موجب نقص مادرزادی در جنین می شود.

مصرف داروها و مواد حاوی رتینوئیدها و رتینول ها (مشتقات ویتامین A) مانند Retin-A در این دوران ممنوع است.

پزشکان توصیه می کنند که اگر میزان جوش ها در این دوران افزایش یافته است و شما در این خصوص بسیار نگران هستید، می توانید از شوینده ها و داروهای حاوی اسید آلفا هیدروکسی مورد تایید در دوران بارداری بهره مند شوید.

آیا دختر و یا پسر بودن جنین در میزان زشت شدن پوست صورت در بارداری تاثیر دارد؟

بسیاری از مردم در این خصوص بر اساس ان چه که از اطراف خود دیده اند، اظهار می دارند که اگر جنین دختر باشد صورت پف می کند و مادر با ورم های متعددی مواجه خواهد شد و حجم بینی بزرگتر می شود و در فرزند پسر کمتر مادر ورم می کند. باید بگوییم این نظرات شایعه ای بیش نیست و ارتباطی به جنسیت جنین ندارد.

چطور پس از زایمان زشت نشویم؟

  • بعد از زایمان با از سرگیری فعالیت هورمون ها این تغییرات به وجود آمده در ظاهر و بدن به حالت اولیه خود باز می گردد. می توانید برای کاهش لکه های پوستی و آکنه ها از محلول های موضعی استفاده کنید. معمولا در دوران شیردهی نباید از برخی مکمل های دارویی استفاده کرد و می توانید از انواع صابون ها و شوینده ها، پن شفاف کننده، محلول های پوستی و ماسک های دست ساز استفاده کرد.
  • پیاده روی روزانه به همراه مصرف آب کافی توصیه می شود.
  • مصرف برخی ویتامین ها مثل ویتامین D،  ویتامین C و E را می توانید پس از زایمان با نظر پزشک متخصص زنان و زایمان استفاده کنید.
  • برخی لک های پوستی را می توان با لیزردرمانی از بین برد. و برداشتن زگیل در مطب به حالت سرپایی انجام می شود.

در صورتی که پس از زایمان دچار ترک های پوستی در زیر شکم و ناحیه باسن شده اید، می توانید با کاهش وزن، مصرف کلاژن، ورزش های استقامتی و در تعادل نگه داشتن هورمون های بدن این مشکل را حل کنید. برای این که بدانید دچار نوسان هورمونی هستید یا خیر حتما با پزشک فوق تخصص غدد مشورت کنید.

با استفاده از دستگاه ام کر (mCare) در کلینیک های پوست و مو، می توان شدت جریان خون را با هدف گیری یک رگ افزایش داد تا چربی های زائد نهفته شده در این ناحیه آب شوند و پوست به حالت اولیه باز گردد.