تولد نوزاد یکی از شیرین ترین اتفاقات زندگی هر خانم است، اما این اتفاق شیرین با مراقبت های بعد از بارداری، به ویژه در زمینه رژیم غذایی، عجین شده است. مصرف لبنیات، به ویژه پنیر یکی ازمهم ترین مواردی است که مادران شیرده باید به آن توجه کنند. حال  باید بررسی کرد آیا مصرف پنیر در دوران شیردهی مضراست؟ یا پنیرمی تواند در سبد غذایی مادران شیرده قرار بگیرد؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی پرتکرار ترین سوالات مادران عزیز در رابطه با مصرف پنیر در دوران شیردهی بپردازیم. اگر شما هم یکی از طرفداران این محصول لبنی خوشمزه و لذیذ هستید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

آیا مادران شیرده می توانند پنیر مصرف کنند؟

دوران بارداری، دوره بسیار حساسی است که بایدها و نبایدهای زیادی را به همراه دارد. شاید تصور کنید که با تولد نوزاد این بایدها و نبایدها از بین رفته و همه جیز به حالت عادی قبل از بارداری برمی گردد. اما این تصور کاملا اشتباه است؛ زیرا پایان بارداری، شروع دوران حساس و جدید دیگری به نام شیردهی است. نوزاد در این دوره از شیر مادر تغذیه می کند و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن او از این راه تامین می شود. به همین علت است که شیرمادر باید حاوی ترکیبات مغذی کافی برای تامین نیاز بدن کودک باشد.

مادران شیرده باید به پزشک مراجعه کرده و در رابطه با رژیم غذایی خود با پزشک مورد نظر مشورت کنند، تا در نهایت بهترین مواد غذایی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند. یک رژیم غذایی متعادل دارای مقدار کافی پروتئین، مواد معدنی، ویتامین، چربی های سالم و … است. پنیر یکی از بهترین انواع لبنیات است که می تواند جزئی از رژیم غذایی شما در دوران شیردهی باشد. البته اگر نوزاد شما نسبت به لاکتوز حساسیت داشته باشد، مصرف پنیرهای حاوی شیر دارای لاکتوز، مانند شیر گاو، گوسفند و بز برای شما مجاز نخواهد بود.

آیا مصرف تمام انواع پنیر برای مادران شیرده مجاز است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این سوال و دیگر سوالات مرتبط با مصرف پنیر در دوران بعد از بارداری و شیردهی را به پاسخ برسانیم.

فواید مصرف پنیر در دوران شیردهی

مادران شیرده باید قبل از مصرف هرگونه موادغذایی از عدم مضر بودن آن برای نوزادشان مطمئن شوند؛ زیرا هر ماده غذایی که در این دوران مورد مصرف قرار می گیرد به طور مستقیم روی سلامت نوزاد اثر می گذارد. آیا شما از افراد علاقه مند به پنیر هستید؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است، بیایید با فواید مصرف این ماده غذایی در دوران شیردهی آشنا شویم. مهم ترین فواید پنیر برای سلامت مادر و فرزند در دوران شیردهی که در سایت های معتبری چون Healthline, Hipregnancy, Parenting.firstcry, Momjunction تایید شده، عبارتند از؛

  • پنیر منبع غنی از کلسیم است و به همین سبب استخوان ها را محکم و دندان ها را تقویت می کند و برای رشد کلی نوزاد ضروری است. علاوه بر این، چون مادر در دوران بارداری و شیردهی بخش زیادی از کلسیم استخوان ها را از دست می دهد، مصرف ماده غذایی حاوی کلسیم چون پنیر می تواند، سطح کلسیم و ویتامین D بدن مادر را به حد طبیعی برساند.
  • این محصول لبنی حاوی مقادیر بالای پروتئین است که ماده مغذی مورد نیاز برای رشد بهتر کودک می باشد. علاوه بر این، مصرف پروتئین موجب می شود که شما احساس سیری کنید و در بین وعده های غذایی اصلی به سراغ اسنک های مضر یا هله هوله نروید.
  • جالب است بدانید که اگر مصرف پنیر بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم باشد، می تواند جذب کربوهیدارت ها را کاهش دهد و سطح قند خون شما را در حالت نرمال نگه دارد.
  • مصرف پنیر در دوران شیردهی به علت تامین کلسیم مورد نیاز بدن می تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند و آن را در حالت طبیعی نگه دارد.
  • پنیر سرشار از روی است که ماده ای ضروری برای ترمیم بافت های بدن در دوره ریکاوری بعد از بارداری است. این ماده موجب می شود که بدن شما سریع تر به حالت قبل از بارداری بازگردد.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2022/04/image_1649786599.jpg

مصرف چه پنیرهایی در دوران شیردهی مجاز است؟

حال می دانید که مصرف پنیر نه تنها برای مادران شیرده و فرزندشان مضر نیست، بلکه فواید زیادی نیز به همراه دارد. اما سوال اینجاست که چه پنیرهایی برای استفاده در این دوره مجاز هستند؟ به طور کلی، پنیر مورد استفاده زنان شیرده باید از ترکیبات پاستوریزه شده تهیه شود تا سلامت مادر و کودک را به خطر نیاندازد.

در قسمت زیر لیستی از بهترین پنیرها که استفاده از آن ها برایتان بسیار مفید خواهد بود را مشاهده می کنید؛

  1. پنیر خامه ای

یکی از لذیذ ترین انواع پنیر است که بافت نرم و طعم ملایمی دارد و می توان از آن به عنوان وعده غذایی صبحانه به همراه نان یا در شیرینی، دسر و غذاهای سالم و مقوی برای زنان شیرده استفاده کرد. این پنیر منبع غنی از ویتامین A، ریبوفلاوین، پروتئین، سدیم و فسفر است.

  1. پنیر چدار

این پنیر سرشار از مواد مغذی نظیر کلسیم، سدیم، فسفر، روی، پروتئین و ویتامین A است که طعم دلچسبی دارد و در دهان آب می شود. از موارد مصرف پنیر چدار می توان به سوپ، سالاد، سس سیب زمینی، انواع تارت و پاستا اشاره کرد. از آن جایی که این پنیر دارای دو نوع پرچرب و کم چرب است، توصیه می کنیم که مادران شیرده از نوع کم چرب پنیر چدار استفاده کنند.

  1. پنیر موزارلا

پنیر موزارلا به علت دارا بودن مقادیر اندک سدیم و کالری یکی از بهترین پنیرها برای استفاده در تمام دوران، به ویژه دوران شیردهی است. این پنیر می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد و التهاب را کاهش دهد. این پنیر می تواند هم در ترکیبب با سبزیجات به عنوان سالاد مصرف شود و هم در انواع غذاها چون پیتزا، مرغ شکم پر و گوشت مورد استفاده قرار گیرد.

  1. پنیر فتا

پنیری سرشار از ترکیبات مغذی نظیر ویتامین های B6  و B12، پروتئین، کلسیم، روی، سلنیوم و فسفر می باشد. اگر این پنیر را به مقدار کم  و متعادل مصرف کنید، از مزایای مختلف این پنیر برای سلامتی، نظیر تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از سرطان، مقابله با کم خونی، تقویت استخوان و دندان ها بهره مند خواهید شد.

  1. پنیر بوراتا

آخرین موردی که در لیست پنیرهای مفید برای زنان شیرده قرار می گیرد، پنیر بوراتا است که می تواند جایگزین خوبی برای پنیر موزارلا باشد. این پنیر ترکیبی از موزارلا و خامه است؛ به طوری که بافتی خامه ای درون کیسه ای کوچک از پنیر موزارلا قرارگرفته است. به همین سبب، پنیر بوراتا بافتی به مراتب نرم و لذیذتر از پنیر موزارلا دارد.  پنیر بوراتا سرشار از مواد مغذی نظیر پتاسیم، فسفر، کلسیم، پروتئین، ویتامین B1 و B2 است، اما به علت کالری بالایی که دارد، نباید به میزان زیاد مصرف شود.

چه پنیرهایی برای مادران شیرده مضر است و نباید مصرف شود؟

چه پنیرهایی برای مادران شیرده مضر است و نباید مصرف شود؟

به طور کلی، مادران شیرده می توانند از تمام پنیرها به مقدار متعادل استفاده کنند، مگر این که پنیر مورد نظر از ترکیبات غیر پاستوریزه تهیه شده باشد. غیر پاستوریزه بودن پنیر می تواند سلامت مادر و در پی آن کودک را به خطر بیندازد. به همین علت بهتر است که مادران به هیچ عنوان مواد غذایی غیر پاستوریزه مصرف نکنند تا ضامن سلامت خود و فرزند دلبندشان باشند.

علاوه براین ممکن است با وجود پاستوریزه بودن پنیر، بازهم کودک دچار مشکل شود. این مورد به علت عدم تحمل لاکتوز در کودکان شیرخوار رخ می دهد. عدم تحمل لاکتوز در شیرخواران با بروز علائم زیر همراه است؛

  • گریه دائمی نوزاد
  • خواب ناآرام و ناکافی
  • نفخ معده
  • یبوست یا اسهال
  • بروز جوش، کهیر و اگزما
  • خارش پوست

در صورت بروز هریک از موارد فوق باید به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم پنیر و سایر لبنیات حاوی لاکتوز را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

با داشتن یک رژیم غذایی درست و متعادل در دوران شیردهی و افزودن غذاهایی نظیر پنیر به این رژیم، می توانید به رشد بهتر و سلامت نوزاد شیرخوار خود کمک کنید و یک منبع غذایی سرشار از مواد مغذی و مورد نیاز بدن را برای فرزند دلبندتان فراهم کنید. مقاله زیر نیز یکی از پنیرهای مفید در دوران بارداری را مورد بررسی قرار داده است.

منبع: https://hipregnancy.com/burrata-during-pregnancy/