اگر به دنبال راه هایی برای تقویت قدرت باروری و افزایش باروری در خانم ها به صورت طبیعی هستید، باید بگوییم که تعداد زیادی از داروهای تکمیل کننده و جایگزین وجود دارد که در باروری به شما کمک می کنند.

در ادامه این مقاله از سایت دکتر چک به 9 روش طبیعی برای تقویت باروری اشاره می کنیم.

افزایش باروری در خانم ها به صورت طبیعی

خواب القایی یا هیپنوتیزم

از خواب القایی برای درمان تعداد زیادی از مشکلات مثل اضطراب، اختلال های غذایی و باروری استفاده می شود.

تعدادی از متخصصین بر این باور هستند که خواب القایی با افزایش آرامش که شرایط برای تولید بچه در بدن را مهیا می کند، به باروری کمک می کند.

حتما از خودتان می پرسید که استرس چگونه در امر باروری تداخل ایجاد می کند؟ باید در جواب تان بگوییم که استرس باعث ایجاد واکنش جنگ یا گریز در بدن می شود و به این صورت به بدن می گوید تا هورمون هایی مثل کورتیزون را آزاد کند. در نتیجه آزاد سازی این هورمون ها، تعادل میان هورمون ها برای تخمک گذاری، باروری و کاشت در بدن از بین می رود.

از این رو، کم کردن استرس از طریق خواب القایی به تقویت باروری کمک می کند.

اخطار: درست است که از نظر علمی هنوز رابطه ای میان خواب القایی و تقویت باروری پیدا نشده است اما امتحان این روش خالی از لطف نیست زیرا به شما یا شانس تان در بارور شدن لطمه ای وارد نمی کند.

یوگا

یوگا یک روش روحی قدیمی است که حرکات فیزیکی با تکنیک های تنفس و مدیتیشن را با یک دیگر ترکیب می کند. مطالعات نشان داده اند که یوگا می تواند باعث افزایش نرخ باروری در میان خانم هایی شود که از تکنولوژی کمک باروری استفاده کرده اند. در این روش میزان استرس و هورمون کورتیزول کم می شود و در نتیجه دیگر با قدرت باروری در تداخل نخواهد بود.

علاوه بر این، یوگا به کم کردن وزن هم کمک می کند و از این راه بدن را برای بارور شدن آماده می کند.

اخطار: اگر انواعی از یوگا که در دمای بالا باید صورت بگیرد را انجام می دهید، بهتر است تمرین های خود را در اتاقی خنک تر انجام دهید زیرا برای رویان در حال رشد روشی ایمن تر است.

به خاطر داشته باشید که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد یوگا به طور مستقیم به بهبود باروری کمک می کند اما از آن جایی که تلاش برای بارور شدن با استرس همراه است، می توانید از این ورزش ها برای کم کردن استرس خود استفاده کنید.

تکنیک های کاهش استرس

علاوه بر یوگا و خواب القایی، دیگر تکنیک های رسیدن به آرامش مثل مدیتیشن، تخیل فعال و صحبت درمانی هم به تسکین استرس کمک می کنند.

اخطار: با وجود این که تکنیک های رسیدن به آرامش روش بسیار خوبی برای باروری هستند اما اگر بیش از 35 سال سن دارید و بیش از 6 ماه است که برای باردار شدن تلاش می کنید یا این که کمتر از 35 سال سن دارید و بیش از یک سال است تلاش می کنید، بهتر است با پزشک خود درباره روش های دیگر مشورت کنید.

طب سوزنی

سوزن هایی که در طب سوزنی مورد استفاده قرار می گیرند، انرژی مسدود شده را آزاد کرده و جریان خون را افزایش می دهند تا یک تعادل نسبی در بدن شکل بگیرد. طبق مطالعات انجام شده، سوزن ها باعث تحریک سیستم عصبی شده و این سیستم را به آزاد سازی مواد شیمیایی وادار می کنند. این مواد شیمیایی درد را تسکین داده و روند بهبود را سرعت می بخشند.

طب سوزی با افزایش خون به سمت اندام های تولید مثلی، تحریک تولید هورمون ها، تنظیم تخمک گذاری و کم کردن استرس به بهبود باروری کمک می کنند.

علاوه بر خانم ها، آقایان هم می توانند از طب سوزنی استفاده کنند زیرا این روش کیفیت و تعداد اسپرم ها را افزایش می دهد.

ممکن است طب سوزنی خود به تنهایی توصیه شده یا در کنار روش های دیگر مثل مصرف داروهای گیاهی و مشاوره تغذیه مورد استفاده قرار بگیرد.

اخطار: درباره مزایای طب سوزنی در میان متخصصین بحث است و برای این که این روش تاثیر مثبتی بر روی شما داشته باشد، باید به طور منظم در جلسات طب سوزنی حاضر شوید که قطعا هزینه آن زیاد است.

ورزش کردن

افزایش باروری در خانم ها ورزش کردن فراموش نشود. ورزش کردن به تناسب اندام کمک می کند که این مورد یکی از الزامات در باروری است. قدرت باروری در خانم هایی که کمی ورزش می کنند، زیاد می شود.

پس از بارداری با ورزش کردن می توانید خطر تجربه بیماری هایی مثل دیابت بارداری را کم کرده و دوره ریکاوری بعد از زایمان را سرعت ببخشید.

اخطار: بیش از اندازه ورزش کردن، مثلا پنج ساعت ورزش سخت، خود باعث سخت تر کردن باروری می شود.

کنترل وزن

درصدی از دلایل ناباروری را وزن کم یا زیاد شامل می شوند، پس داشتن وزن ایده آل به بارور شدن کمک می کند.

بدن خانم هایی که شاخص توده بدنی شان 18.4 یا کمتر است، دیگر هورمون استروژن تولید نمی کند و از همین رو، چرخه های قائدگی نامنظم شده و مانع از تخمک گذاری می شود. از طرف دیگر، اضافه وزن (شاخص توده بدنی 25 یا بیشتر باشد) باعث تولید بیشتر استروژن شده و از این رو در قائدگی تداخل ایجاد کرده و مانع از تخمک گذاری می شود.

اضافه وزن یکی از نشانه های ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان است. این سندرم در امر باروری مشکل ایجاد می کند.

اخطار: قبل از کم کردن یا اضافه کردن وزن با پزشک مشورت کنید. هدف اصلی این است که با تغییر در رژیم غذایی یا عادت های ورزشی، به شاخص توده بدنی سالم دست یافت.

رژیم غذایی و مواد مغذی

طبق مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد، مصرف خوراکی های با میزان فیبر بیشتر، پروتئین های گیاهی و چربی های تک اشباع نشده با افزایش باروری رابطه مستقیم دارد.

اخطار: هیچ گونه رژیم غذایی جادویی وجود ندارد که در باردار شدن به شما کمک کند اما به طور کلی، بهتر است میزان بیشتری سبزیجات و چربی های سالم مصرف کرده و در عین حال میزان مصرف کربوهیدرات های قندی و چربی های ترنس را کم کنید.

علی الخصوص سبزیجات با برگ تیره یک گزینه خوب برای مصرف پیش از بارداری هستند.

مکمل های دارویی و ویتامین ها

همان طور که داشتن یک رژیم غذایی سالم به تقویت قدرت باروری کمک می کند، مصرف کافی یک سری ویتامین های خاص هم به بارور شدن کمک می کند.

طبق مطالعات خانم هایی که به سختی بارور می شوند، یک سری از مواد مغذی مثل ویتامین D، B6 و B12 در بدن شان کم است. مصرف آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C و E به تقویت باروری کمک می کند به این صورت که از بدن در برابر امواج رادیکال آزاد محافظت می کند. اگر میزان این امواج زیاد شود، تخمک گذاری یا بلوغ تخمک ها را سخت تر خواهد کرد.

اخطار: اگر در حال حاضر مواد مغذی مورد نیاز را به میزان کافی از رژیم غذایی خودتان دریافت می کنید، دیگر نیازی به مصرف میزان بیشتر در قالب قرص وجود ندارد؛ چه بسا که حتی آسیب زا هم است.

کایروپراکتیک

تعدادی از مطالعات نشان می دهند که تنظیم کایروپراکتیک (دستکاری ستون فقرات و دیگر قسمت های بدن) به بهبود باروری کمک می کند اما چگونه؟ عصب هایی که به دستگاه تولید مثلی می روند از ستون فقرات عبور می کنند و دستکاری ستون فقرات به بهبود تعادل میان هورمون ها و افزایش شانس بارداری کمک می کند.

اخطار: هیچ گونه شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد کایروپراکتیک به باروری کمک می کند. علاوه بر این، یک متخصص اشتباه می تواند به شما آسیب هم وارد کند.