همه می‌دانند که زایمان و دوران نقاهت آن چقدر زجرآور و پرزحمت است و چقدر مجبور هستید انواع درد های دوران بارداری را تحمل کنید .

بعد از زایمان چگونه است؟ آیا درد ناشی از زایمان تا بعد از آن نیز ادامه دارد؟ اگر برای اولین بار بارداری را تجربه می‌کنید، ممکن است از سختی‌های آن تعجب کنید. دردهای دیوانه‌کننده‌ای به سراغ شما می‌آید و دائماً ناخوش هستید. بهتر است با هم روراست باشیم؛ در سه ماه آخر بارداری، این دردها طاقت‌فرسا می‌شوند. البته کسانی که قبلا بارداری را تجربه کرده‌اند ،راحت‌تر با آن کنار می‌آیند.

براساس تحقیقی در سال ۲۰۰۸، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد زنان باردار گفته‌اند که در ناحیه پایین کمر و حدود ۵۰ درصد نیز در لگن خود احساس درد می‌کردند. زنان باردار در این دوره ممنوعیت‌های زیادی دارند و باید نکات زیادی را رعایت کنند تا هم دردهایشان کمتر شود و هم ایمن‌تر باشند. خیلی از آنها اقرار کرده‌اند که چاره‌ای نداشتند جز اینکه لبخند بزنند و همه این ناخوشی‌ها را نه ماه به جان بخرند.

«Apri Aury»  (فیزیوتراپ) عقیده دارد که قضیه این گونه نیست. او می‌گوید:« من قبول دارم که زنان در دوران بارداری سختی‌ها و دردهای زیادی را تحمل می‌کنند. همه می دانند که بارداری سخت است؛ اصلا نباید انتظار دیگری جز این داشته باشیم. اما آنها نمی‌دانند که روش‌هایی وجود دارد که این شرایط را تغییر می‌دهد. درواقع، راه‌حل‌های ایمن، مراقبت کافی و متخصصان آموزش‌دیده می‌توانند کمک بسیاری کرده و تأثیرگذار باشند».

در این مقاله قصد داریم تا در مورد بدن درد در بارداری صحبت کنیم ، با دکتر چک همراه باشید…

بارداری

درد های دوران بارداری

در اینجا به تعدادی از شایع ترین بدن و استخوان درد در بارداری اشاره کرده و درباره چگونگی رخداد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

درد کمر

بیشترین و رایج ترین بدن درد در بارداری ، در قسمت کمر و لگن رخ می دهد. . درد بالا یا پایین کمر و بین شانه‌ها در سه ماه دوم بارداری خود را نشان می‌دهد و از پیامدهای رشد جنین شما است.

در این زمان، شکل اندام شما تغییر می‌کند تا بدن بتواند وزن زیاد شکم را تحمل کند. از طرفی دیگر، ستون فقرات حرکت می‌کند؛ چرا که شما بدن خود را به طرز متفاوتی نگاه می‌دارید و از عضلات‌تان در راه‌های جدیدی استفاده می‌کنید. این نوع از کمر درد با داروهایی مثل «استامینوفن »و تکنیک های« استرچینگ» ( تمرین های کششی )درمان می‌شود. ماساژ هم راه‌حل خوبی است. اگر درد ناحیه پایین کمر با این روش ها درمان نشد، بدن شما دچار انقباض شده است.

درمان کمر درد بارداری

سیاتیک در باردارری

درد سیاتیک هم یکی از درد های دوران بارداری می باشد . عصب سیاتیک از پایین ستون فقرات به دو طرف مفاصل ران و کپل‌ها و سپس ساق تا کف پاها حرکت می‌کند. این عصب به تغییرات بدنی حساس است. بنابراین، بارداری باعث می‌شود به آن عصب فشار وارد شود، در نقاطی از مسیر این عصب، احساس درد و ناراحتی می‌کنید.

بعضی‌ خانم ها حس می‌کنند یک نقطه از بدن‌شان تیر می‌کشد. بعضی‌ از آنها هم احساس کرختی و سوزش می‌کنند. بهترین کار این است که در یک جا به صورت ساکن نمانید و دائما حالت بدن خود را تغییر دهید؛مثلا بایستید و در هر ساعت چند دقیقه راه بروید یا بدن‌ خود را کش بدهید.

درد های دوران بارداری

درد ناحیه شرمگاهی

هر چقدر که هفته‌ها و روزهای بیشتری را پشت سر می‌گذارید، درد های دوران بارداری بیشتر به سراغ شما می آیند. با گذشت زمان بدن شما هورمون بیشتری ترشح می‌کند؛ به‌ویژه هورمونی به نام «ریکلشن( آرام بخش )» در بدن زیاد ترشح می‌شود؛ به این دلیل که رباط و مفاصل بدن را نرمتر کنند. این کار بدن را برای کار دشوار (تولد نوزاد) آماده می‌کند. اما از طرفی دیگر، چون مفاصل ناحیه شرمگاهی ( در انتهای استخوان لگن قرار دارند) را درگیر می‌کند، با درد شدیدی همراه است. این مشکل در زنانی بیشتر است که قبلا زایمان کرده‌اند یا نزدیک دوران زایمان هستند. در واقع، فشار روانی بدن نشان‌دهنده این است که بدن  احتیاج دارد خودش را ترمیم کند.

اگر شما در حال حاضر این درد را تجربه می‌کنید، کمی ورزش کنید تا رباط‌هایتان را انبساط دهید. فیزیوتراپی نیز در این مورد مفید است. درد لگن یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران بارداری است و باید در این مورد به فیزیوتراپ مراجعه کرد. اغلب اوقات، ما روی شکم قرار می‌گیریم تا به عضلات ستون فقرات خود دست بزنیم. اما واضح است که در دوران بارداری این کار ممنوع است! استخوان‌های لگن، کمر و کپل به یکدیگر متصل و مرتبط هستند. ما نباید به این استخوان‌ها و عضلات فقط از منظر درمانی نگاه کنیم؛ بلکه نوع نشستن و ایستادن ما در زندگی عادی نیز باید به‌گونه‌ای باشد تا به آنها آسیبی وارد نشود.

دست درد در بارداری

دست درد هم به عنوان یکی از درد های دوران بارداری ذکر شده است . به دلیل از دست دادن تأثیرات هورمون ریلکشن و ورم بدن در دوران بارداری، مچ دست درد می‌گیرد. این درد در سه ماه دوم و سوم بارداری روی می‌دهد.

بیش از ۶۲ درصد از زنان باردار دست درد را تجربه می‌کنند؛ ولی این درد پس از زایمان از بین می‌رود. در این حالت شما احساس تیرکشیدگی، بی حسی و سوزش در دست‌ها و انگشت‌های‌تان می‌کنید. برای درمان دست درد در بارداری، به اندازه کافی آب بنوشید و مصرف سدیم را محدود کنید تا ورم بدن را کاهش دهید. استفاده از راه‌حل‌های علمی باعث می‌شوند درد کمتر شود.

از داروخانه مچ‌بند بخرید و در این دوران از آن استفاده کنید. از طرفی دیگر، شب‌ها موقع خواب مچ دست خود را به یک بالش تکیه دهید تا آرام شود. اگر کارهایی مانند تایپ کردن انجام می‌دهید که به حرکت زیاد و تکراری دست احتیاج دارد، دائما به دست‌ها، مچ‌ها و انگشت‌های خود استراحت و کش و قوس دهید.

دنده درد

یکی از رایج ترین استخوان درد در بارداری، دنده درد است! زمانی که این درد به سراغ شما می‌آید، احتمالا شوکه می‌شوید. در حقیقت، در طول دوران بارداری، شکم شما بزرگ و بزرگتر می‌شود، عضلات آن از یکدیگر جدا شده و دنده‌ها بیرون می‌زنند.

این مسئله باعث می‌شود غضروفی که دنده‌های شما را به استخوان سینه‌تان پیوند می‌دهد، ملتهب شود و درد بگیرد. این حالت« Costochondritis »نامیده می‌شود.

غضروف‌های اطراف دنده به سختی تلاش می‌کنند تا بین بدن شما و جاذبه تعادل برقرار کنند.طبیعی است که در این حالت فشار سختی را متحمل شده، ملتهب می‌گردد و شما احساس درد می‌کنید. در این وضعیت، احساس درد در قفسه سینه‌تان می‌کنید و نفس کشیدن برای‌تان سخت می‌شود. با کمپرس سرد و گرم این ناحیه می‌توان به درمان آن کمک کرد. ولی کمپرس سرد بهتر است؛ چون هر نوع ورمی را کمتر می‌کند.

درد عضلات

درد عضلات ، از عمده درد های دوران بارداری است که بیشتر خانم ها به آن مبتلا می شوند . در هفته ۱۶ تا ۲۶، جنین به سرعت رشد می‌کند و از لگن به سمت شکم حرکت می‌کند. این مسئله موجب درد عضلات می‌شود؛ چون عضلات شما در این زمان از جنین محافظت می‌کنند و بدین منظور، کش می‌آیند تا بتوانند تغییرات بدن را مدیریت کنند. ممکن است شما این درد را در یک یا دو طرف احساس کنید. در این حالت، سوزش و خارش در اطراف شکم هم حس خواهید کرد. بعد از زایمان این درد از بین می‌رود؛ اما برای تسکین آن استامینوفن مصرف کنید و قبل از آنکه درد به سراغ‌تان بیاید، بدن‌تان را کش و قوس بدهید تا آرام شود.

گرفتگی ساق پا

گرفتگی ساق پا و درد پا در بارداری خیلی طاقت فرساست! اگر نیمه شب با درد پا از خواب بیدار شدید، خودتان را برای روزهای سخت‌تر و درد بیشتر آماده کنید!

بنا به دلایلی، گرفتگی ساق پا در دوران بارداری خیلی شایع است. اضافه وزن در این دوره، فشار زیاد روی عصب‌ها و تغییرات کلی بدن از عوامل مهم این گرفتگی هستند.

خوشبختانه، این مشکل چندان طول نمی‌کشد. اما همان مقدار اندک هم بسیار زجرآور است! زمانی که به در پا در بارداری دچار شدید، به انگشتان پای خود فشار وارد نکنید. فقط سعی کنید ساق پا را کش دهید تا گرفتگی‌ آن برطرف شود. اگر باز هم گرفتگی در ساق پا ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید؛ چون در بعضی موارد، خون در رگ‌های شما لخته می‌شود که برای سلامتی تان خیلی خطرناک است.

گرفتگی ساق پا در بارداری

این موارد را همیشه به یاد داشته باشید

متأسفانه، بارداری در بسیاری از خانم‌ها با درد زیادی همراه است. در بسیاری از مواقع، شما مجبور می‌شوید تا بعد از زایمان کوهی از درد را تحمل کنید. اما منابع اصلی بسیاری از دردها و جراحت‌ها به قبل از زمان بارداری بازمی‌گردد و شما اصلا از آنها خبر ندارید.

فیزیوتراپی قبل از بارداری، می تواند از بیشتر این دردها پیش‌گیری کند؛ اما این مسئله چندان در زندگی ما جا نیفتاده است . این مشکلات با تغییرات شکل بدن، اضافه وزن، نگاهداری از کیسه آب و تغییر اندازه رحم ناشی از بارداری ،ما را در بر میگیرند. اما با رعایت چند نکته به آسانی برطرف می‌شوند.

تمام دردهای دوران بارداری نشانه بدی نیستند و شما باید با پزشک و مامای خود درباره نگرانی‌هایتان صحبت کنید. هر شخصی برای رفع این دردها نظرات خود را دارد. مثلا ماساژ ستون فقرات و یوگای دوران بارداری کمک‌کننده هستند. اما بعضی از افراد راه‌های جایگزین دیگری را به شما معرفی می‌کنند. فراموش نکنید که در واقع ، با هر دردی بدن با شما صحبت می‌کند. چون مشکلی دارد که شما باید از آن باخبر شوید و آن را رفع کنید.

درمان درد های دوران بارداری

فهم مکانیزم بدن ساده است. تغییراتی که بدن در این دوران تجربه می‌کند، منجر به بدن درد در بارداری می‌شود. بدن شما انرژی زیادی را مصرف می‌کند تا یک موجود زنده را در خود رشد و پرورش دهد. به همین دلیل، به شما دستور می‌دهد که باید آهسته حرکت کنید، آهسته راه بروید و کارهای خود را با سرعت کمتری انجام دهید.

این امر باعث می شود شما در اوایل دوران بارداری خیلی زود خسته می‌شوید و انرژی خود را از دست می‌دهید. باید یاد بگیرید که در دوران بارداری از بدن خود به شکلی متفاوت استفاده کنید. بدین معنی که با او کنار بیایید و کمک کنید تا وظیفه خود را به درستی و راحتتر انجام دهد.

در آخر اینکه اگرچه درد های دوران بارداری بسیار عادی هستند، ولی این دلیل نمی‌شود که شما آنها را تحمل کنید. بدن شما برای نه ماه کار می‌کند؛ ولی درد آن را شما به جان می‌خرید. بنابراین، این حق شما است که از راه‌هایی برای آرام کردن خود بهره ببرید.

 

منبع