بیبی چک روشی آسان برای تست بارداری در منزل است که تهیه آن به نسخه و دستور پزشک نیازی ندارد. شما می‌توانید بیبی چک را از داروخانه‌ها تهیه کرده و پس از مطالعه دستورالعمل داخل بسته‌بندی، از آن استفاده کنید. احتمالا شما هم این نکته را شنیده‌اید که بیبی چک را باید صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب مورد استفاده قرار داد. اکنون این سوال پیش می‌آید که بی بی چک حتما باید صبح انجام شود؟ در ادامه با پاسخ این سوال همراه ما باشید.

چه زمانی به بیبی چک نیاز داریم؟

دو روش آزمایش خون و آزمایش ادرار برای بررسی احتمال بارداری وجود دارد که آزمایش ادرار همان بیبی چک است. ابتدا باید بدانیم که چه زمانی به بیبی چک نیاز داریم:

  • ممکن است شما در تلاش برای بارداری باشید که بیبی چک می‌تواند نتیجه تلاش‌های شما را نشان دهد.

  • شرایطی که در آغاز یک روش درمانی یا مصرف دارویی خاص هستید که برای جنین احتمالا مضر است.

  • خونریزی ماهانه شما عقب افتاده و یا رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل حفاظتی مانند کاندوم داشته‌اید.

در تمامی موارد، بیبی چک به عنوان روشی آسان و کم هزینه برای بررسی احتمال بارداری شناخته می‌شود. همچنین برای تهیه از این وسیله می‌توانید به آسانی در منزل استفاده کنید.

نحوه عملکرد بیبی چک

از ابتدای بارداری تغییراتی در سیستم بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد که یکی از این تغییرات، افزایش سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) است. از اولین روز بارداری مقداری این هورمون بیشتر شده و در خون و ادرار قابل تشخیص است. درواقع بیبی چک وجود این هورمون در ادرار را بررسی کرده و بدین طریق احتمال بارداری را مشخص می‌کند و سپس نتیجه نمایان می‌شود.

بی بی چک حتما باید صبح انجام شود؟

ابتدا باید بدانید که بهترین زمان انجام تست بارداری، در فاصله یک هفته پس از عقب افتادن زمان پریود شماست. اگر پریود نامنظمی دارید، این زمان به دو هفته افزایش می‌یابد.

بهترین ساعتی که می‌توان تست بارداری انجام داد، صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب است. درواقع زمانی که شما خواب بوده‌اید، ادرار در مثانه تجمع یافته و میزان هورمون hCG موجود در ادرار نیز بیشتر شده است. پس زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، بیبی چک نتایج قابل اعتمادتری ارائه می‌دهد.

استفاده از بیبی چک در طول روز

استفاده از بیبی چک در طول روز

اکنون شما می‌دانید که بهترین زمان انجام تست بارداری خانگی، صبح‌ها پس از برخاستن از خواب است. اما گاهی اوقات برای انجام تست بارداری عجله دارید و خب در این شرایط انتظار کار سختی خواهد بود. ابتدا باید بدانید که انواع بیبی چک که توسط برندهای مختلف تولید می‌شوند، حساسیت‌های مختلفی به سطح هورمون hCG دارند. درواقع هرچه حساسیت بیبی چک بیشتر باشد، نتیجه دقیق‌تری ارائه می‌دهد، اما قیمت بیبی چک نیز بیشتر خواهد شد.

اگر در زمان دیگری به جز زمان بیدار شدن از خواب، تست بارداری با بیبی چک انجام می‌دهید، باید حداقل ۳ ساعت از آخرین زمان تخلیه ادرار شما گذشته باشد. اگر در این زمان نتیجه بیبی چک مثبت بود، به احتمال زیاد شما باردار هستید، اما نتیجه منفی کاملا قابل اعتماد نیست؛ چراکه وقتی صحبت از تست‌های بارداری خانگی می‌شود، احتمال منفی کاذب بسیار بیشتر از مثبت کاذب است. پس در صورت منفی شدن تست، چند روز بعد و ترجیحا صبح، مجدد تست دهید.

نحوه استفاده از بی بی چک

علاوه بر زمان انجام تست بارداری با بی بی چک، یکی از نکات مهم، شیوه صحیح استفاده از آن است. پیش از استفاده تاریخ انقضا بیبی چک را به دقت بررسی کنید. سپس راهنمای استفاده از بی بی چک که داخل بسته‌بندی آن قرار دارد را مطالعه کنید و مطابق مراحل گفته شده پیش بروید. دو روش برای استفاده از بی بی وجود دارد:

  • بیبی چک را به طور مستقیم در جریان ادرار قرار دهید.

  • داخل پیمانه انتهای بیبی چک ادرار ریخته و بی بی چک را داخل ادرار بگذارید.

نتیجه مثبت به صورت دو خط رنگی و در کمتر از یک دقیقه مشخص می‌شود که نشان‌دهنده بارداری است. یک خط رنگی نیز عدم بارداری را نشان می‌دهد که پس از ۱۰ دقیقه، همچنان یک خط رنگی روی بیبی چک دیده می‌شود.

پیش از مراجعه به پزشک از بیبی چک استفاده کنید

پیش از مراجعه به پزشک از بیبی چک استفاده کنید

حال که زمان انجام تست بارداری خانگی و نکات مربوط به آن را می‌دانید، ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟ اگر نتیجه تست بارداری پس از ۲ بار استفاده از بیبی چک مثبت شد، یعنی شما باردار هستید و باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

گاهی اوقات نیز ممکن است شما در تلاش برای بارداری باشید، اما همچنان نتایج تست شما منفی می‌شود. در این شرایط بیهوده نگران نشوید و از یک پزشک راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین و تلفنی نیز سایت تلفن خونه آماده ارائه خدمات است.

منابع محتوا:

betterhealth.vic.gov.au

telephonekhooneh.com

healthline.com