آیا میدانید ارتباط سندرم مثانه دردناک با بارداری چیست؟ سندرم مثانه دردناک ممکن است در دوران بارداری بدتر شده یا حتی در بعضی از مادران، بارداری نقطه شروعی برای ابتلا به این سندرم باشد.

سندرم مثانه دردناک، همان طور که از اسمش هم مشخص است، یک نوع بیماری مزمن مربوط به مثانه است که باعث افزایش نیاز به دفع ادرار و احساس درد در قسمت مثانه و لگن می شود.

اگر مادری باردار شده باشد اما از قبل به این سندرم مبتلا بوده باشد، احتمالا الان شاهد تغییر علائم بیماری است؛ البته بارداری الزاما به معنی تغییر علائم هم نیست و ممکن است همان علائم قدیمی و همیشگی ادامه داشته باشند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به بررسی تاثیر سندرم مثانه دردناک بر قدرت باروری و بارداری می پردازیم. همین طور چندین راهکار برای درمان این بیماری در هنگام بارداری هم ارائه می دهیم و علائم و روش های درمان را هم بررسی می کنیم.

منظور از سندرم مثانه دردناک چیست؟

این سندرم یک بیماری تقریبا پیچیده به شمار می آید که باعث التهاب ماهیچه های مثانه شده و در نتیجه آن، فرد با نشانه های زیر مواجه می شود:

احساس ناراحتی که همراه با این بیماری تجربه می کنید، از یک سوزش خفیف گرفته تا درد شدید، حسابی آزار دهنده می شود. ممکن است برای مدت زیادی یا فقط گاهی اوقات حال تان خوب نباشد. البته بعضی از بیماران هر از گاهی احساس ناراحتی کرده و اذیت می شوند.

خانم ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به این سندرم قرار دارند اما در عین حال، کودکان و آقایان نیز از دست آن در امان نیستند.

دلیل ابتلا به سندرم مثانه دردناک

هنوز که هنوز است دلیل اصلی ابتلا به این سندرم پیچیده مشخص نشده است اما دانشمندان احتمال می دهند که چندین عامل به دیواره های مثانه آسیب زده و در نتیجه این آسیب، فرد در معرض ابتلا به این اختلال قرار می گیرد.

از جمله دلایل احتمالی ابتلا به سندرم مثانه دردناک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب دیدن دیواره مثانه (مثلا در هنگام عمل جراحی، دیواره مثانه آسیب دیده باشد)؛
  • ارتعاش و کشیده شدن بیش از اندازه مثانه که معمولا به خاطر نگه داشتن ادرار برای مدت خیلی طولانی است؛
  • ضعیف شدن یا از کار افتادن ماهیچه های دیواره لگنی؛
  • ابتلا به بیماری های خود ایمنی؛
  • بارها و بارها به عفونت های باکتریایی مبتلا می شوید؛
  • حساسیت بیش از حد یا التهاب اعصاب قرار گرفته در لگن؛
  • آسیب دیدن ستون فقرات.

این را هم باید در نظر بگیرید که بسیاری از مبتلایان به سندرم مثانه دردناک، همزمان به سندرم روده تحریک پذیر یا فیبرومیالژی هم مبتلا می شوند.

حتی گفته می شود که عوامل ژنتیکی هم در ابتلا به این سندرم بی تاثیر نیستند. با این که خیلی رایج نیست اما معمولا اگر مادر به این سندرم مبتلا باشد، دخترش هم بیمار می شود. این بیماری در دو خواهر دوقلو هم دیده می شود.

تشخیص سندرم مثانه دردناک

علائم این سندرم با بسیاری از اختلالات مثانه ای دیگر شباهت دارد اما به طور کلی، از طریق این دو روش می توان مطمئن شد که فرد به این سندرم مبتلا است یا نه:

  • آزمایش ادرار
  • کشت ادرار.

ارتباط سندرم مثانه دردناک با بارداری چیست؟

آیا اصلا ارتباطی بین سندرم مثانه دردناک با بارداری وجود دارد؟ بسیاری از مادرانی که از قبل از بارداری به این سندرم مبتلا شده بودند، در دوران بارداری شاهد بدتر شدن وضعیت علائم ناشی از این سندرم هستند.

با این که هیچ دلیل مشخصی برای این امر وجود ندارد اما دانشمندان معتقد هستند که تغییرات هورمونی عامل اصلی این اختلال هستند.

البته علائم بعضی از مادران در دوران بارداری هیچ تغییری نمی کند که البته دلیل این امر هم هنوز مشخص نیسد.

تنها هفت درصد از مادران در دوران بارداری شاهد بدتر شدن علائم سندرم مثانه دردناک هستند، عده ای قبل از بارداری، عده ای بعد از بارداری و حتی بعضی از مادران بعد از شش ماه از تولد فرزندشان با این علائم مواجه می شوند.

آیا ابتلا به سندرم مثانه دردناک برای بارداری خطرناک است؟

ابتلا به این سندرم، عواقب و خطراتی در رابطه با بارداری دارد که از جمله آن ها می توان به افزایش احتمال ابتلا به پری کلامپسیا و زود به دنیا آمدن نوزاد اشاره کرد.

بد نیست این را هم بدانید که احتمال سقط جنین در مادران مبتلا به سندرم مثانه دردناک بسیار بیشتر از مادران باردار سالم است.

تعداد قابل توجهی از مادران مبتلا به این سندرم هم در دوران بارداری دچار استرس های شدید می شوند.

شدیدتر شدن استرس باعث بدتر شدن وضعیت علائم ناشی از این سندرم شده و التهاب مثانه را بیشتر می کند. استرس باعث تحریک سلول های ایمنی در مثانه و رحم می شود؛ عواملی که با سقط جنین در ارتباط هستند.

علائم سندرم مثانه دردناک در دوران بارداری

از جمله علائم این سندرم در دوران بارداری می توان به این موارد اشاره کرد:

  • احساس درد شدید در قسمت لگن که حتی تا شش هفته هم ادامه دارد؛
  • تکرر ادرار و نیاز به تخلیه فوری مثانه؛
  • احساس درد در هنگام دفع ادرار؛
  • افزایش دفعات تخلیه مثانه شب ها موقع خواب؛
  • احساس درد در هنگام برقراری رابطه جنسی.

حتی سندرم مثانه دردناک در مادران ممکن است عود کند که در نتیجه آن، علائم حسابی شدید شده و بعدا ناپدید می شوند.

به خودی خود، بارداری نیاز به تخلیه ادرار را بیشتر کرده و خطر ابتلا به عفونت های مجرای ادراری و یبوست را زیاد می کند؛ این عوامل هم به نوبه خود در بعضی از مادران باعث بدتر شدن علائم ناشی از این سندرم می شوند.

با این که ممکن است مادر در دوران بارداری با علائم گفته شده مواجه شود، اما اکثر مبتلایان به سندرم قبل یا بعد از بارداری یا در طول شش ماه بعد از بارداری این وضعیت را تجربه می کنند.

درمان سندرم مثانه دردناک در دوران بارداری

سندرم مثانه دردناک با هیالورونیک اسید و کندرویتین سولفات درمان می شود که در دسته گلیکوز آمینوگلیکان یا موکوپلی ساکاریدها قرار می گیرند. پزشک از طریق یک میل این مواد را مستقیما وارد مثانه می کند.

مطالعات نشان می دهند که هر چقدر وزن مولکولی هیالورونیک اسید بیشتر باشد، علائم این سندرم زودتر از بین می روند.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که احتمال بسیار کمی، یعنی در حد دو تا چهار درصد وجود دارد که جنین به ناهنجاری هایی مادرزادی مبتلا شود.

مادرانی که برای درمان به این شیوه اقدام می کنند، باید در دوران بارداری و بعد از زایمان چندین بار این دارو را دریافت کنند.

راهکارهای غیر پزشکی

برای این که سندرم مثانه دردناک را خودتان در خانه درمان کنید، می توانید این روش ها را امتحان کنید:

  • تا می توانید آب و مایعات بنوشید.
  • هر نوشیدنی یا خوراکی که می خورید و بعد از آن علائم ناشی از این سندرم بدتر می شوند را یادداشت کنید.
  • تا جایی که می توانید استرس خود را کم کرده و تکنیک های رسیدن به آرامش مثل مدیتیشن یا ماساژ را امتحان کنید.
  • لباس های گشاد و راحت بپوشید.
  • سیگار نکشید.
  • فعالیت های بدنی سبک داشته باشید، مثل شنا و پیاده روی.

این را در نظر داشته باشید که اگر باردار هستید و این سندرم آزارتان می دهد، قبل از مصرف هر گونه دارو، مکمل غذایی یا انجام هر کدام از روش های خانگی گفته شده باید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا باردار شدن با وجود ابتلا به این سندرم خطرناک نیست؟

بدون شک، این سوال برای شما هم پیش آمده است و می خواهید بدانید که این بیماری به نوزادتان آسیب می زند یا نه.

خوشبختانه باید این را بگوییم که حتی اگر به این سندرم مبتلا باشید، باز هم می توانید باردار شده و نوزادتان را صحیح و سالم به دنیا بیاورید.

خانم های مبتلا به این بیماری که قصد بارداری دارند، باید تا جایی که می توانند مایعات مصرف کنند؛ یعنی بیشتر از حد معمول.

سندرم مثانه دردناک چه تاثیری بر قدرت باروری دارد؟

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است اما به نظر می رسد که این سندرم هیچ تاثیر منفی بر قدرت باروری مادر نداشته باشد.

اما این را باید در نظر داشته باشید که این سندرم حسابی بر روی زندگی جنسی فرد تاثیر می گذارد زیرا خانم در هنگام برقراری رابطه جنسی احساس درد می کند. همین امر هم احتمالا تاثیر غیرمستقیم بر بارداری بگذارد.

 

منابع:

healthline ، medicalnewstoday