در طول نه ماه دوران بارداری رابطه جنسی خیلی کمرنگ می‌شود؛ اما بعد از تولد نوزاد، زن و شوهر تمایل دارند تا رابطه‌شان را از سر بگیرند. فراموش نکنید که چهار تا شش هفته پس از زایمان طبیعی و سزارین نباید رابطه جنسی داشته باشید! در این مقاله از وب سایت دکتر چک، ما به شما می‌گوییم که چه زمانی رابطه جنسی بعد از زایمان داشته باشید، چگونه آمیزش کنید و چه احساسی را در طول آن تجربه خواهید کرد. درباره روش‌های جلوگیری از بارداری نیز صحبت خواهیم کرد ، با ما همراه باشید…

چند روز بعد از سزارین میتوان نزدیکی داشت ؟

پزشکان معتقدند زمانی که یک خانم زایمان سزارین انجام می‌دهد، تا ۶ هفته بعد از آن نباید وارد رابطه جنسی شود.

پس از تولد نوزاد، بدن زن وارد دوران نقاهت می‌شود. در این زمان، خون‌ریزی متوقف شده، محل پارگی بهبود می یابد و محل زایمان کوچک و تنگ می‌شود. آمیزش جنسی زودهنگام، به ویژه در ۲ هفته ابتدایی پس از زایمان، خطر خون‌ریزی بعد از زایمان یا عفونت واژن را به دنبال دارد.

مواردی وجود دارند که با درک آنها می توانید ، آمادگی خود را برای آمیزش و رابطه جنسی بعد از زایمان ، به دست بیاورید.

  • میزان درد؛
  • خستگی؛
  • استرس؛
  • میل جنسی؛
  • ترس از رابطه جنسی یا بارداری؛
  • خشکی واژن؛
  • افسردگی پس از زایمان.

رابطه جنسی بعد از زایمان چگونه است و شما چه احساسی می‌کنید؟

بعضی از زن و شوهرها تمایل زیادی دارند که بلافاصله پس از زایمان با یکدیگر مقاربت داشته باشند؛ اما بد نیست که بدانید رابطه جنسی در ماه‌های اول بعد از وضع حمل، تفاوت زیادی با تصورات شما دارد.

چند روز بعد از سزارین میتوان نزدیکی داشت ؟

به دلیل کاهش تولید استروژن بعد از زایمان، بسیاری از خانم‌ها با خشکی واژن رو برو می‌شوند. این مسئله برای زنانی که به فرزندشان شیر می‌دهند، حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد؛ زیرا شیردهی باعث کم شدن تمایلات جنسی می‌شود. به هم ریختگی هورمون‌ها و شکافتگی محل زایمان باعث می‌شود که خانم‌ها تا ماه‌ها پس از زایمان درد داشته باشند و از این طریق، نتوانند رابطه جنسی لذت‌بخشی را تجربه کنند.

روش‌هایی وجود دارند که با کمک آنها درد در حین مقاربت کمتر می‌شود:
  • با کمک ابزارهای مختلف آمیزشی، عمق دخول را به مرور کمتر کنید.
  • از کرم‌های لوبریکانت استفاده کنید.
  • مسکن‌هایی برای کاهش درد مصرف کنید.
  • حتما مثانه‌تان خالی بگذارید.
  • یک دوش آب گرم بگیرید.
  • لوبریکانت واژینال مانند: کرم‌ها و ژل‌های OTC خشکی واژن را کمتر می‌کنند. اگر از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، لوبریکانت آبکی را انتخاب کنید.

تحریکات کلامی و رابطه سطحی نیز از روش‌های مقاربت در دوران نقاهت پس از زایمان هستند.

پس از تولد نوزاد، ماهیچه واژن ضعیف می‌شود و نمی‌تواند به راحتی باز شود؛ به همین دلیل، مقاربت کمی سخت می‌شود. البته این مسئله موقتی است! مسائل متفاوتی مانند: ژنتیک، اندازه نوزاد، تعداد زایمان‌های قبلی و انجام ورزش‌های لگنی در سلامتی واژن تأثیر می‌گذارند.

هورمون‌ها می‌توانند علائم و نشانه‌های غیر عادی و ناراحت‌کننده‌ای در طول زمان به وجود آورند. برای مثال: در زمان مقاربت جنسی و زمانی که ارگاسم صورت می‌گیرد، ممکن است از سینه شما شیر تراوش کند. قبل از نزدیکی، با شیر دوش، سینه‌تان را خارج کنید تا در زمان مقاربت، کمتر از آن شیر خارج شود.

ورزش‌های Kegel

زمانی که شما ورزش‌های مربوط به عضلات لگن را انجام می‌دهید، واژن‌تان کشش و ثبات خود را به دست می‌آورد. این ورزش‌ها ساده هستند و شما در هر جایی که باشید، می‌توانید به راحتی آنها را انجام دهید.ورزش‌های Kegel به خانم‌ها کمک می‌کند تا انعطاف و کشش باسن و واژن‌شان را به حالت اول خود بازگردانند و در حین مقاربت کمتر درد احساس کنند.

قدم اول این است که بدانید ماهیچه‌های لگن، دقیقا در کدام قسمت قرار گرفته‌اند. برای این کار، زمانی که در توالت هستید، ادرارتان را متوقف کنید. آن نقاطی که سفت شده‌اند، عضلات لگن شما هستند.

برای انجام ورزش Kegel این کارها را انجام دهید:

۱. قفسه سینه، شکم، پاها و باسن‌تان را شل کنید.

۲. فکر کنید که دارید ادرارتان را نگه می‌دارید. همان حالت را به خود بگیرید.

۳. ماهیچه‌های لگن‌تان را منقبض کنید و ۵ تا ۱۰ ثانیه این کار را انجام دهید.

۴. ۵ تا ۱۰ ثانیه استراحت کنید و سپس آن را تکرار کنید.

۵. روزی سه بار، این ورزش را انجام دهید.

می‌توانید مدت بیشتری ماهیچه‌های لگن را منقبض و تعداد دفعات آن را بیشتر کنید. در طول زمان، این ورزش به شما کمک می‌کند که در رابطه جنسی درد کمتری احساس کنید و بیشتر لذت ببرید.

با این حال، بعضی از افراد ترجیح می‌دهند با یک متخصص توان‌بخشی مشورت کنند تا بتواند رابطه جنسی بعد از زایمان را بهتر ارزیابی و آنها را در این زمینه راهنمایی کند.

جلوگیری از بارداری پس از زایمان

سعی کنید پس از زایمان حتما از یک روش مطمئن کنترل بارداری استفاده کنید. کسانی که می خواهند بلافاصله پس از زایمان، رابطه جنسی برقرار کنند، باید از کاندوم و برای جلوگیری از ورود پروژسترون از Depo-Provera یا mini-pill استفاده کنند.

جلوگیری از بارداری پس از زایمان

کسانی که ترجیح می‌دهند از Copper یا ابزار هورمونی داخل رحم، دیافراگم یا کلاهک ضدبارداری داخل رحم استفاده کنند، باید حتما با پزشک مشورت کنند.

افرادی که قرص‌های کنترل استروژن یا پروژسترون مصرف می‌کنند و یا رینگ واژن می‌گذارند، نیز باید با پزشکشان در ارتباط باشند تا از مناسب بودن این روش‌ها مطمئن شوند.

اینکه افراد تصمیم می‌گیرند بعد از زایمان با یکدیگر آمیزش داشته باشند، مسئله‌ای کاملا شخصی است. زوجین باید با یکدیگر در این مورد صحبت کنند و پزشک خود را در جریان قرار دهند.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

حداقل اندازه آلت تناسلی مردان چقدر باید باشد ؟
آیا افتادگی رحم درمان می شود ؟ اطلاعات جامع درباره افتادگی اندام
علائم کیست تخمدان و راه های پیشگیری و درمان سریع

 

منبع