«خنده بر هر درد بی‌درمان رواست». خنده بسیار خوب است و به ما احساس شادمانی می‌دهد. تنها ایرادی که دارد این است که خطوطی را در کنار لب‌هایمان باقی می‌گذارد. مزیت‌های خندیدن بر هیچ کس پنهان نیست. خنده‌های لذت‌بخش و از ته دل، آرامش زیادی به  ما می دهند؛ اما خط خنده و چین و چروک‌هایی را که در اطراف دهان‌مان باقی می‌گذارد، کمی ناخوشایند هستند! چه کار باید بکنیم؟ آیا نباید بخندیم؟ معلوم است که خیر.

این مقاله از دکتر چک را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه با چند روش خانگی خط خنده تان را از بین ببرید.

خط خنده یا خطوط « nasolabial» بر اثر خندیدن و حرکت پوست صورت، طی چندین سال، به وجود می‌آیند. از بین بردن خط خنده در دو هفته و حتی یک روز ( البته با تزریق ژل ) امکان پذیر است.

هیالورونیک اسید و کلاژن از عناصر پوست هستند که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌دهند و طراوت آن را بیشتر می‌کنند. هر چه بیشتر لبخند بزنید، بلند بخندید یا اخم کنید، پوست صورتتان بیشتر حرکت می‌کند و خطوط یا چین و چروک‌های بیشتری در صورت و اطراف دهانتان ظاهر می‌شوند. حرکت بیش از حد ماهیچه‌های صورت، موجب پدیدار شدن خطوط ریزی در زیر پوست می‌شود و در صورت تکرارهای مداوم و به مرور زمان، این خطوط روی پوست ظاهر می‌شوند.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، نبود کلاژن به پوست آسیب می‌زند و بدون آن، پوست دیگر نمی‌تواند به روزهای شادابی و طراوت خود بازگردد. افتادگی گونه‌ها و افزایش سن دو دلیل مهم دیگر در ایجاد چین و چروک پوست صورت هستند.

درمان قطعی خط خنده

چه چیزی خط خنده را به وجود می‌آورد؟

چین و چروک با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود و این چین و چروک ها  کاملا طبیعی است. هر چقدر سن شما بیشتر می‌شود، تعداد چروک‌های پوست‌تان بیشتر و عمیق‌تر می‌شود. بعضی از دلایل خط خنده عبارتند از:

  • ارتجاعی و نرم نبودن پوست؛ به دلیل کاهش تدریجی پروتئین‌های کلاژن و الاستین است. این دو از پوست محافظت کرده و از افتادگی آن جلوگیری می‌کنند.
  • آب‌رسانی نکردن پوست؛
  • سیگار کشیدن؛ مواد شیمیایی مضر در سیگار، به پوست اطراف دهان می‌چسبند و آسیب‌های جدی به پوست وارد می‌کنند که منجر به چروک شدن صورت و ظاهر شدن خطوط خنده می‌شوند.
  • خواب ناکافی؛ کمبود خواب، باعث می‌شود کورتیزول بیشتری در بدن تولید شود. این ماده سلول‌های صورت را ضعیف می‌کند و اجازه نمی‌دهد‌ که کلاژن و الاستین تولید شوند. از این جهت، به سلامتی پوست آسیب وارد می‌شود.
  • استرس؛ استرس یک عامل دیگر در ترشح هورمون کورتیزول در بدن است که در کنار عوامل دیگر تأثیر بسیار مخربی بر آن دارد.
  • حالت‌های نادرست خوابیدن؛ وقتی به پهلو و یا روی شکم می‌خوابید، روبالشی و روتشکی دائما با پوست شما در تماس هستند. این کار به مرور زمان، شیارها و حفره‌های ریزی در زیر پوست صورت به وجود می‌آورد.
  • آفتاب‌سوختگی؛ اگر زیاد در معرض نور خورشید باشید، کلاژن در بدن شما کاهش می‌یابد. همین مسئله پوست را پژمرده و افتاده می‌کند.
  • کاهش زیاد و یا ناگهانی وزن؛
  • رژیم‌های غیراصولی؛
  • وراثت؛ اگر خطوط خنده و چروک در خانواده شما ارثی است، شما شانس کمی برای فرار از آن دارید.

بایدها و نبایدهایی برای از بین بردن خط خنده

  • به پهلو نخوابید؛ وقتی این پهلو آن پهلو می‌شوید، گونه‌های‌تان مدام با بالش و لحاف برخورد می‌کند و بین آنها اصطکاک به وجود می‌آید. این مسئله باعث می شود خطوط خنده و چروک‌های صورتتان بیشتر شوند. به جای این کار، عادت کنید به پشت بخوابید.
  •  پوست تان را آبرسانی کنید و آن را مرطوب نگه دارید. پوست مرطوب کمتر چروک می‌شود و خطوط کمتری بر آن به وجود می‌آید. از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که اسید هیالورونیک داشته باشد. این اسید تولید کلاژن را در بدن بیشتر می‌کند و از این روی، از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، از مرطوب‌کننده شب که ترکیباتی، مانند: کلاژن، ویتامین E، روغن‌های گیاهی و آنتی‌اکسیدان دارند، استفاده کنید. این نوع از مرطوب‌کننده‌ها باید کیفیت خوبی داشته باشند تا بتوانند 8 ساعت روی پوستتان باقی بمانند و زمانی که شما خواب هستید، آن را بازسازی کنند.
  • ورزش منظم، خون را در پوست به جریان می‌اندازد. با این کار روغن و مرطوب‌کننده‌های طبیعی در پوست تولید می‌کند، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و سلول‌های جدیدی جایگزین آن می‌کند.
  • غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان بخورید تا به تولید بیشتر کلاژن و الاستین در پوست‌تان کمک کنند. این غذاها چین و چروک‌های پوست را از بین می‌برند.
  • سعی کنید وزن سالم و مناسبی داشته باشید و زیاد چاق و لاغر نشوید.
  • با استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها، کرم‌های ضدآفتاب، پپتیدها و رتینول از پوست‌تان مراقبت کنید.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. همچنین، غذاهای حاوی امگا ۳ مصرف کنید؛ چون این ماده التهاب پوست را کاهش می‌دهد و از این طریق، خطوط لبخند را از بین می‌برد. به علاوه، سلامت پوست را تضمین می‌کند.
  • مواد شیمیایی روی پوست خود نمالید؛ زیرا بسیاری از این مواد رطوبت و روغن‌های طبیعی پوست را از بین می‌برند.

درمان‌های زیبایی و قطعی برای رفع خط خنده

خط‌های دور لب سال به سال بیشتر می‌شوند و خیلی از ما همیشه در حال جنگیدن با آنها هستیم. خیلی وقت‌ها نمی‌توانیم آنها را با روش‌های طبیعی درمان کنیم. باز جای خوشحالی دارد که این خطوط برای سلامتی ما خطری ندارند! به همین دلیل، شاید بتوانیم با آنها کنار بیاییم.

در حال حاضر، روش‌های زیبایی زیادی برای از بین بردن چروک‌های صورت باب شده است که ممکن است برای سلامتی ضرر داشته باشند. مثلا پر کردن حفره‌های پوستی، تزریق بوتاکس، microneedling Peels و لیزر پوست برای بازسازی آن از این دسته روش‌ها هستند.

بعضی از این روش‌ها، تأثیرات دائمی و اساسی روی پوست می‌گذارند؛ اما خطراتی را نیز به همراه می‌آورند؛ برای مثال: آسیب به عصب‌های صورت، عفونت، زخم ، جراحت و درد از جمله خطرات عمل‌های زیبایی محسوب می‌شوند. بنابراین، بهتر است از  این عمل‌های دوری کنید و چین و چروک‌های صورت‌تان را به حال خودشان بگذارید.

به هر حال، کسانی که روی ظاهر و زیبایی خود حساس هستند، نمی‌توانند خطوط و چروک‌های اطراف دهان خود را تحمل کنند.  پیروی از روش‌هایی که در اینجا گفته می‌شود، می‌توانند به آنها کمک کنند تا چروک‌های پوست‌شان را از بین ببرند.

بوتاکس

۱. بوتاکس: در این روش، حفره‌ها و خطوط پوست با آمپول پر می‌شوند. این آمپول حاوی ماده‌ای به نام« neurotoxin» است که به آن سم بوتولیسم گفته می‌شود.

این تزریقات برای زیبایی انجام می‌شوند. زمانی که بوتاکس می‌کنید، این سم را به نقاطی که چروک دارند، تزریق می‌شود. با این کار ماهیچه‌های صورت به‌طور موقت، ضعیف یا فلج می‌شوند. در عوض، صورت استراحت می‌کند و خطوط و چین و چروک‌های آن کمتر می‌شوند.

۲. پر کردن پوست: در این روش، تزریقاتی در زیر پوست صورت می‌گیرد تا چروک‌های صورت کمتر و پوست بازسازی شود. با ورم صورت و انجام تزریقات زیرپوستی، چروک‌ها کمتر دیده می شوند.

۳. عمل جراحی: یک عمل جراحی به نام Subcision وجود دارد که با انجام دادن آن، چروک‌های صورت به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در این عمل جراحی، چروک‌های صورت با موادی پر می‌شوند.

۴. درمان بازسازی پوست: این روش درمانی، لایه‌های آسیب‌دیده پوست را با ظرافت و دقت زیادی برمی‌دارد و سلول‌های جدید پوستی را پرورش می‌دهد تا پوست، سلامتی، طراوت و جوانی خود را به دست آورد.

روش‌های خانگی برای از بین بردن یا پیش‌گیری از به وجود آمدن خط خنده

خط خنده برای شما مشکلی به وجود نمی‌آورند؛ اما وجود آنها روی صورت باعث می‌شود که شما ناراحت به نظر برسید. با افزایش سن، این خطوط، خود را بیش از پیش نشان می‌دهند.

درمان پوستی که آسیب دیده است، مشکل به نظر می‌رسد. به همین جهت، بهتر است همیشه از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید و همیشه مراقب پوست خود باشید. باید عادت‌های غذایی مناسبی داشته باشید که با بالا رفتن سن، به پوست صورت‌تان آسیبی وارد نشود.

در اینجا، انواع روش‌های خانگی توصیه شده‌اند که با کمک آنها می‌توانید، صورت خود را سالم‌تر و صاف‌تر نگه دارید.

۱. روغن زیتون مرطوب‌کننده‌ای است که می‌توانید به آن اعتماد کنید

روغن زیتون به طرز باورنکردنی برای رفع خطوط لبخند مفید است. محتویات این روغن شامل: اسید اولئک و پلی فنول ها هستند که خاصیت ضدپیری دارند. همچنین، چربی اشباع‌نشده این روغن از شکل‌گیری خطوط جدید روی پوست جلوگیری کرده و خطوط پوست را باز می‌کند. روغن زیتون، پوست صورت را مرطوب نگه می‌دارد و سلول‌های جدیدی را در پوست تولید می‌کند.

  • مقداری روغن زیتون روی صورت خود بمالید و آن را ماساژ دهید تا خوب جذب پوست شود. روزی دو بار، این کار را انجام دهید.
  • می‌توانید کمی روغن زیتون را با عسل مخلوط کنید. این معجون خانگی را روی چروک‌های اطراف دهان‌تان بمالید و برای چند دقیقه به‌صورت دورانی ماساژ دهید. صورت‌تان را بشویید و یک مرطوب‌کننده روز، بزنید. روزی یک یا دو بار، این کار را تکرار کنید.

۲. روغن آرگان پوست‌تان را جوان می‌کند.

روغن آرگان ۸۰ درصد اسید چرب دارد که آسیب‌های پوستی را از بین می‌برد. این روغن از شکل‌گیری چین و چروک و خطوط لبخند روی پوست جلوگیری می‌کند.

لبخند

ویتامین A و ویتامین E موجود در این روغن یه کاهش چین و چروک کمک می‌کند. به علاوه، پوست پیر، شل و افتاده را جوان می‌کند. این روغن پوست را مرطوب نگه می‌دارد و آن را بازسازی می‌کند تا جوان و باطراوت شود. استفاده روزانه از روغن آرگان تأثیر ضدپیری روی پوست دارد و به ارتجاع بیشتر آن کمک می‌کند.

  • بعد از پاک کردن آرایش و شستن کامل صورت، چند قطره روغن آرگان روی پوست بمالید و آن را به حالت دورانی ماساژ دهید. هر شب، قبل از خواب، این کار را انجام دهید.
  • سعی کنید روزانه یک قاشق غذاخوری روغن آرگان را در غذای خود استفاده کنید.

۳. یک کیوی رسیده سلول‌های صورت را به حالت پوسته‌پوسته درمی‌آورد و آنها را از پوست جدا می‌کند.

هفته‌ای یک بار، پوست‌تان را به کمک یک کیوی رسیده به حالت پوسته‌پوسته درآورید تا خط خنده تان را به آرامی از بین ببرید.

پوسته‌پوسته شدن پوست صورت باعث می‌شود تا سلول‌های مرده از بین بروند و سلول‌های جدیدی جایگزین آن‌ها شوند. بنابراین، پوست سالمی که زیر پوست فعلی‌تان قرار دارد، ظاهر می‌شود. با این روش، چروک‌ها و خطوطی که به علت خندیدن و لبخند زدن در طول زمان به وجود آمده‌اند، به تدریج محو می‌شوند. کیوی یک تراش‌دهنده طبیعی است و حاوی تعدادی آنتی‌اکسیدان است. ویتامین C و پلی فنول ها   پوست شما را تغذیه می‌کنند.

۱. یک قاشق غذاخوری کیوی له شده، شکر و روغن زیتون را در یک کاسه بریزید.

۲. آنها را خوب مخلوط کنید.

۳. آن را روی صورت‌تان بمالید و به شکل دورانی ماساژدهید تا پوست‌تان تراشیده شود.

۴. پوست خود را با آب ولرم بشویید.

۵. پوست‌تان را خشک کنید و یک لوسیون مرطوب‌کننده روی آن بزنید.

۶. یک یا دو بار، در هفته از این محلول خانگی استفاده کنید.

۴. پوست صورت خود را با ورزش سفت کنید.

ورزش‌های صورت به کاهش خطوط لبخند در اطراف دهان، کمک می‌کنند. تعدادی ورزش برای این کار وجود دارند که ماهیچه‌های صورت را قوی و پوست را سفت می‌کنند. در این حالت، چروک‌های صورت کمتر می‌شوند.

ماساژ صورت و چشم، گردش خون را در صورت بالا می‌برد و باعث می شود پوست‌تان جوان‌تر به نظر برسد. همچنین ورزش، بدن شما را به تولید اندورفین وادار می‌کند که ترشح آن به سلامت پوست کمک می‌کند.

ورزش شماره یک

۱. دندان‌های خود را روی هم بگذارید.

۲. تا جایی که می‌توانید لبخند بزنید.

۳. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید.

۴. استراحت کنید و دوباره این کار را انجام دهید.

۵. روزی ۱۰ تا ۲۰ مرتبه، این کار را تکرار کنید.

راه های خانگی برای درمان خط خنده

ورزش شماره دو

۱. لب‌های‌تان را کمی باز کنید.

۲. حال، انگشت‌های‌تان را در گوشه دهان بگذارید و تا جایی که ممکن است، پوست را به عقب بکشید.

۳. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید.

۴. استراحت کنید و دوباره آن را انجام دهید.

۵. روزی ۱۰ تا ۲۵ مرتبه، این کار را تکرار کنید.

۵. از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

یک لوسیون ضدآفتاب باکیفیت، پوست شما را از پیر شدن و آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند. وقتی که زیاد در معرض اشعه فرابنفش باشید، پوست‌تان آسیب می‌بیند و کلاژن و الاستین آن کم می‌شود. بدین ترتیب، خطوط لبخند روی صورت شما ظاهر می‌شود. به غیر از آن، لک، ناهمواری پوست، خشکی، پوست زبر و آفتاب‌سوختگی را هم روی پوستتان مشاهده خواهید کرد.

  • هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • کرم ضدآفتابی که هر روز استفاده می‌کنید، SPF سی تا پنجاه درصد یا بالاتر باشد. برای زمانی هم که بیرون از خانه، کنار دریا یا در پیک‌نیک هستید، از کرم ضدآفتاب با SPF پنجاه یا بالاتر استفاده کنید.
  • همچنین سعی کنید بیشتر در سایه باشید و با کلاه یا هر وسیله دیگری پوست‌تان را بپوشانید تا در برابر نور خورشید آسیب نبیند.

۶. آب کافی بنوشید تا زیر پوست‌تان آبرسانی شود.

خط خنده روی پوست خشک بیشتر ظاهر می‌شوند؛ بنابراین، باید به اندازه کافی مایعات مصرف کنید.

مصرف آب کافی پوست‌تان را شاداب و مرطوب نگه می‌دارد و آن را جوان‌تر و سالم‌تر نشان می‌دهد. از طرفی دیگر، اگر به اندازه کافی آب ننوشید، پوست‌تان خشک، تیره و بی‌آب می‌شود و به همین دلیل هم خطوط و چروک‌های آن بیشتر می شوند.

  • روزی ۱۰ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا پوست‌تان را شاداب نگه دارید.
  • به غیر از آب، چای سبز، آب میوه و سبزیجات بنوشید و میوه و سبزی‌های آبدار مصرف کنید.

۷. سیگار را ترک کنید!

به دلایل زیادی باید سیگار را کنار بگذارید. سیگار نه تنها هیچ فایده ای ندارد، حتی سلامتی شما را هم به خطر می‌اندازد. تعجبی ندارد که این عادت بد پوست‌تان را هم خراب می‌کند. سم‌های مضر که از طریق سیگار کشیدن در بدن زیاد می‌شوند، می‌توانند کلاژن و الاستین را در پوست‌تان از بین ببرند و خط خنده را روی پوست‌تان چند برابر بیشتر کنند.

درمان خط لبخند

سیگار کشیدن چروک‌های صورت را قبل از اینکه پا به سن بگذارید، به وجود می‌آورند؛ بنابراین، جوان‌هایی که سیگار می‌کشند، به وضوح روی پوست‌شان چروک دیده می شود. این مسئله یکی از نتایج دیگر فاجعه‌بار مصرف سیگار است.

سیگار ساخت کلاژن را کاهش می‌دهد و گردش خون در پوست را کمتر می‌کند.

وقتی سیگار می‌کشید، نیکوتین به پوست‌تان می‌چسبد و کمی از ضخامت پوستتان کم می‌کند. تمام این موارد خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می‌برند و پوست را در قالب پیری زودرس نشان می‌دهند.

اگر سیگار را کنار بگذارید، همه این مشکلات حل می شوند. خب، در صورتی که هنوز سیگار می‌کشید، هر چه زودتر آن را ترک کنید تا از شر خطوط لبخند و چروک‌ها خلاص شوید.

۸. استرس خود را مدیریت کنید

زمانی که استرس دارید، بدن هورمون کورتیزول تولید می‌کند. در این زمان، فعالیت سلول‌ها کاهش پیدا می‌کند و کورتیزول تولید رادیکال‌های آزاد را بیشتر می‌کند.

آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به بدن اجازه نمی‌دهد که کلاژن و الاستین تولید کند و به همین دلیل، پوست خراب شده و چروک‌های آن زیاد می شوند.

برای جلوگیری از این مشکلات، سعی کنید بر استرس‌تان غلبه داشته باشید. زمانی که استرس دارید، یک دوش آب گرم بگیرید، پیاده‌روی کنید، موسیقی گوش دهید، کارهایی را که دوست دارید، انجام دهید و به هر کاری که باعث می شود که ذهن‌تان را از موضوع استرس‌زا منحرف کند، بپردازید.

۹. خواب صحیح و کافی در سلامت پوست اهمیت زیادی دارد.

میزان خوابی که هر شب دارید، مستقیما روی خطوط اطراف دهان شما تأثیر می‌گذارد. وقتی کم بخوابید، بدن‌تان کورتیزول ترشح می‌کند. این هورمون پوستتان را خراب می‌کند و خطوط و چروک بر آن ظاهر می‌سازد.

از طرف دیگر، خواب خوب و کافی، به بدن شما کمک می‌کند تا هورمون‌های رشد تولید کند. این هورمون‌ها، فعالیت سلول‌های پوست شما را افزایش می‌دهند. در نتیجه، پوستتان سفت‌تر، صاف‌تر و جوان‌تر به نظر می رسد.

در هر شرایطی، سعی کنید ۸ تا ۷ ساعت در شب بخوابید. همان‌طور که باید خواب خوبی داشته باشید، حالت خواب‌تان هم باید مناسب باشد.

حالت خواب شما با بیشتر شدن خطوط لبخند صورت شما، ارتباط زیادی دارد. وقتی به پهلو یا رو شکم بخوابید، پوست حساس صورت شما دائما با بالش و پتو تماس پیدا می‌کند و همین مسئله خطوط اطراف دهان شما را به وجود می‌آورد.

سعی کنید به پشت خود دراز بکشید و از روبالشی ابریشمی استفاده کنید. محل خواب و پوست صورت‌تان را کاملا تمیز و بهداشتی نگه دارید.

۱۰. طب سوزنی پوست شما را جوان می‌کند

طب سوزنی نوعی طب براساس روش‌های درمانی چینی است که با فشار دادن نقاطی از بدن، انرژی را به جریان می‌اندازد و گردش خون را بالا می‌برد، همچنین به عضلات شما استراحت می‌دهد و آنها را سفت می‌کند.

با طب سوزنی رطوبت و ارتجاع به پوست شما بازمی‌گردد و خطوط صورت‌تان را کمرنگ می‌کند.

  • طب سوزنی بروی صورت، کار خیلی حساسی است و باید نقاط خاصی از صورت را در بر گیرد. به همین دلیل، حتما به متخصص این رشته مراجعه کنید.
  • شما می‌توانید در کلاس‌های طب سوزنی شرکت کنید و روش‌های درست آن را یاد بگیرید و خودتان آنها را به‌طور منظم، تمرین کنید.

خنده زیبا

توصیه‌های بیشتر

  • روزی دو یا سه بار صورت‌تان را بشویید و پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • کرم‌های ضد لک خطوط لبخند را می‌پوشانند.
  • یک سرم ضد چروک خوب، در کاهش و جلوگیری از شکل گیری خطوط روی صورت کمک می‌کند.

 

 

منبع