«دیشب خواب دیدم که تمام دندانهایم را از دست دادم . با شوکی از خواب پریدم و از لحظه ای که بیدار شدم در آینه به آن‌ها نگاه می‌کردم»  آیا شما هم تابحال همچین خوابی دیده اید ؟ اگر این کابوس تبدیل به واقعیت بشود چه اتفاقی رخ خواهد داد ؟
خب ، ما به ندرت در زندگی روزمره خود در بزرگسالی با چنین وضعیتی مواجه می‌شویم ، که دندانمان سست شود بصورتی که انگار در حال افتادن است . از دست دادن دندان در بزرگسالی موجب نگرانی میشود، درحالی که این موضوع در کودکان بسیار شایع است. در اینجا به مواردی که باعث ایجاد این حادثه نگران کننده میشود ، اشاره میکنیم . همچنین در مورد درمان دندان لق شده با طب سنتی و روش های خانگی بحث خواهیم کرد .  آیا علاقمند هستید بدانید که این موارد چه هستند و چگونه میتوانید آن‌ها را رفع کنید ؟ به خواندن این مطلب از دکتر چک ادامه دهید !

ما 8 روش شگفت انگیز خانگی به شما پیشنهاد می‌دهیم تا در کمترین زمان دندان های سست و ضعیف خود را تقویت کنید و با استفاده از این روش ها ،از لبخند زدن با دندان های زیبا لذت ببرید .

اینفوگرافیک دندان لق

اینفوگرافیک دندان لق

چه عواملی باعث سست شدن دندان می‌شود ؟

در بسیاری از افراد ، عامل سستی دندان ، مشکلات لثه و از دست دادن استخوان است . این اتفاق زمانی می افتد که« پریودنتیت» که یک نوع عفونت است ، استخوان و بافت هایی که تکیه گاه دندان هستند را از بین می‌برد.

درمان دندان لق شده با طب سنتی

  • عوامل دیگری که باعث سست و ضعیف شدن دندان ها می شوند عبارتند از :
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان؛
  • مشکلات پلاک لثه؛
  • صدمه یا شکستگی دندان ؛
  • پوسیدگی دندان به علت استفاده از مواد غذایی قندی؛
  • پوکی استخوان.

اولین مشکلی که دندان سست برای شما به وجود می آورد ، این است که خوردن غذا را برای شما دشوار میکند . با گذشت زمان، بافتی که آن را احاطه میکند ، متورم ، قرمز و دردناک میشود.
وقتی چنین مشکلاتی به وجود می آیند باید سریعاً به آن رسیدگی کنید قبل از اینکه تمام دندانهایتان را از دست بدهید . این مشکل ، هر چند نگران کننده است ، اما حل شدنی ست .

روش های طب سنتی و خانگی زیر را امتحان کنید تا دندان سست خود را در خانه محکم و تقویت کنید .

1. روغن کشی؛
2.پودر آملا؛
3.کلسیم و ویتامین D
4.سیر؛
5.آب اکسیژنه؛
6.روغن خردل و نمک؛
7.پودر چوب بلوط سفید؛
8.زردچوبه و فلفل سیاه.

1. روغن کشی برای استحکام دندان

مواد لازم:1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

نحوه استفاده: صبح زود ، قبل از اینکه بخواهید دندان‎های خود را مسواک بزنید، روغن نارگیل را به مدت 15 الی 20 دقیقه در دهان خود غرغره کنید. سپس ، روغن را از دهان‎تان خارج کنید و دهان خود را با آب گرم بشویید. بعد از آن دندان‎های خود را مثل همیشه مسواک بزنید.

علاوه بر روغن نارگیل ، می‎توانید از روغن‎های کنجد ، زیتون و گلرنگ نیز استفاده کنید. هر روز صبح این عمل را تکرار کنید. همینطور شما می‌توانید به‌جای صبح زود، قبل از خواب نیز این کار را انجام دهید.
روغن کشی دندان ، نه تنها در میان مردم ، بلکه در میان دندانپزشکان نیز محبوبیت پیدا کرده است . فواید آن برای سلامتی دهان و دندان بسیار زیاد و گسترده است .

چه کسی است که داشتن دهان سالم را دوست نداشته باشد . غرغره کردن روغن ، نه تنها همه ناخالصی ها را از هر گوشه ای جذب می‌کند ، بلکه تمام میکروب های موجود در دهان را نیز از بین می‌برد . این روغن هر گونه شکاف موجود روی دندان و لثه را پر می کند. لثه ها را تقویت  کرده و باعث استحکام دندان لق می‌شود.

درمان دندان لق شده

2. پودر آملا

مواد لازم :
1قاشق چای‌خوری پودر آملا
یک فنجان آب
دستور کار :
پودر آملا را با آب ترکیب کنید و سپس دهانتان را با این مخلوط بشویید .
این کار را روزانه یک بار انجام دهید.

آملا یا انگور هندی جادویی است که از بافت متصل کننده حمایت می کند . این ماده به بازسازی و بهبود بافت لثه بسیار کمک کرده و باعث استحکام دندان‌های لق می شود .

احتیاط کنید و به مدت یک ساعت بعد از اینکه شستشو را انجام دادید، نوشیدنی یا هیچ غذایی مصرف نکنید.

3. کلسیم و ویتامین D

کلسیم و ویتامین D دو عاملی هستند که در کنار هم نقش موثری در سلامت دندان و استخوان دارند . کمبود هر کدام از آنها می‌تواند باعث ضعیف شدن دندان ، و ایجاد دندان های شل و سست شود که به راحتی می افتند و از بین می‌روند . اگر این دو را در رژیم غذایی خود رعایت کرده و به تعادل برسانید ، هیچ مشکلی برای دندانها یا استخوان هایتان به وجود نمی‌آید . در یک آزمایش نشان داده شده است که اگر از مکمل های ویتامین D و کلسیم استفاده کنید ( در صورتی که بهداشت دهانتان را رعایت کنید )باعث افزایش بقای دندان می‌شود .
بنابراین اگر احساس می‌کنید که کمبود آنها ممکن است باعث شل شدن دندانهایتان شود ، به داروخانه مراجعه کنید و مکمل آن را بخرید و طریقه مصرف آن را از روی جعبه بخوانید و طبق آن عمل کنید . ویتامین دی و کلسیم به درمان دندان لق شده شما ، کمک خواهد کرد .

4.سیر

سیر یکی دیگر از گزینه های درمان دندان لق شده در طب سنتی می باشد .

مواد لازم : یک حبه سیر
نحوه استفاده :
سیر را بصورت لایه های نازک ببرید و بین 2 لثه ی دندان آسیب دیده  و همچنین گونه داخلی خود قرار دهید و هر چقدر که میتوانید بگذارید بماند .
این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید .
سیر یک ضد میکروب بسیار قوی است . اگر علت سست شدن دندانتان عفونت باشد، در مدت زمان بسیار کوتاه میکروب های آن ناحیه را از بین می‌برد .

سیر

5.هیدروژن پراکسید

مواد لازم : هیدروژن پر اکسید 3%
نحوه استفاده : یک قاشق غذا خوری از این محلول را به مدت یک دقیقه در دهان خود غرغره کنید . سپس آن را بیرون بریزید و دهانتان را با آب بشویید . این کار را همراه با مسواک زدن ،روزانه یک تا دو بار انجام دهید .
پراکسید هیدروژن تمام باکتری های موجود در دندان شل و اطراف آن را به طور کامل از بین می‌برد . این میکروب ها یکی از شایع ترین دلایل شل شدن دندان ها در اثر عفونت ، حفره و یا پلاک هستند.

6. روغن خردل و نمک

برای درمان دندان لق شده از روغن خردل و نمک به صورتی که در زیر آموزش داده ایم ، استفاده کنید .

مواد لازم :
1 قاشق چای خوری نمک

چندقطره روغن خردل

دستور کار :
قطره های روغن را با نمک ترکیب کنید تا خمیری به وجود آید . و سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده و اطراف آن به مدت یک الی دو دقیقه به خوبی بمالید . بعد از آن دهان خود را با آب گرم بشویید . این کار را ابتدا یک بار  به مدت دو تا سه روز و سپس یک بار در هر چند روز انجام دهید .
روغن خردل و نمک در کنار یکدیگر میتوانند به تقویت دندان ها کمک کنند.
به این ترتیب ، لثه را محکم و دندان های شل را تقویت می‌کنند .

7. پودر چوب بلوط سفید

مواد لازم : پودر چوب بلوطسفید
دستور کار :
اندازه ی یک نخود از پودر چوب بلوط سفید را با انگشت تمیز بردارید و ناحیه آسیب دیده را با آن ماساژ دهید . سپس دهان خود را با آب بشویید . برای اینکه ترکیب مفیدتر شود آن را با کمی پودر گردو سیاه ترکیب کنید . این کار را دو بار در روز انجام دهید . این ترکیب ، یک ترکیت ضد عفونی کننده است که دندان های شل و سست را سفت کرده و همچنین خونریزی لثه را متوقف می‌کند .

۸. پودر زرد چوبه و فلفل سیاه

پودر زرد چوبه و فلفل سیاه هم میتواند به کمک و درمان دندان لق شده شما بیاید ! طبق دستور زیر عمل کنید :

مواد لازم :
1/2 قاشق چای خوری پودر زرد چوبه
1/2 قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه
دستور کار :
پودر ها را با هم ترکیب کنید و مخلوط را به آرامی روی لثه تان بمالید . بعد از اینکه آن را به صورت جدی ، به مدت 2 دقیقه روی لثه تان ماساژ دادید ، این مخلوط را بشویید . برای اینکه دندان و لثه تان تقویت شود ، این کار را هر روز انجام دهید .
این مخلوط به تقویت لثه هایتان کمک می کند و دیگر دندان های لق ، شل و سست نخواهید داشت .
احتیاط کنید و بعد از استفاده از آن ، به مدت 30 دقیقه چیزی نخورید و ننوشید .

هدف این داروهای خانگی ، علاوه بر تقویت و استحکام دندان و لثه ، از بین بردن باکتری های مضر است که باعث آسیب دیدن دندان شده‌اند. علاوه بر استفاده از این روش ها برای درمان ، مدتی استفاده از غذاهای مضر را کنار بگذارید . شما به آرامی میتوانید ، مصرف قندهای ناسالم ، شکلات و نوشیدنی های مضر را کم کنید . این به سالم نگه داشتن دندان های شما در طولانی مدت کمک می کند .

در اینجا به چندین سوال متداول شما پاسخ داده شده است .

پاسخ کارشناسان به سوالات :

آیا طبیعی است که دندانها بعد از استفاده از سیم دندان شل شوند؟

کار سیم دندان ، تنظیم موقعیت دندانهای شما و تراز کردن صحیح آنها است. و به این معناست که ممکن است در ابتدا ، احساس کنید که دندان شما بعد از استفاده از سیم دندان شل شده است ، اما بعد از این که دوره استفاده از آن تمام شد ، این مشکل برطرف میشود و دیگر احساس سستی دندانهایتان را نخواهید داشت .

دندان زیبا

اسپلینت دندان چیست؟

از اسپلینت دندان برای تقویت بیشتر دندانهای سست استفاده می‌شود . بعد از استفاده از اسپلینت دندان ، هنگام گاز زدن فشار کمتری به دندان ها وارد میشوند ، به این ترتیب هیچ آسیبی به دندانهای سست شما وارد نمی‌شود .

آیا ممکن است افتادن دندان‌ها ارثی باشد ؟

موارد خاص ، مثل لثه های دور شده ، که میتواند یک شرایط ژنتیکی  و بیش از حد معمول باشد، باعث شل شدن دندان ها شود . عوامل ژنتیکی دیگری نیز وجود دارد که می تواند شما را مبتلا به بیماری لثه و حفره ها کرده و منجر به شل شدن دندان نیز شوند .
در برخورد با دندان های سست و لق ، حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است . حداقل روزانه دو بار یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب مسواک بزنید . همچنین می توانید ، بعد از هر وعده غذایی ، از مسواک یا دهان شویه استفاده کنید تا بقایای مواد غذایی را از بین ببرید . بسیاری از دندان پزشکان نیز استفاده از نخ دندان را برای داشتن دندان های تمیز و بدون باکتری توصیه می کنند .
گاهی اوقات ممکن است با وجود استفاده از تمام نکات باز هم دندانتان لق شود . بهتر است در چنین مواردی به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا تا به حال هیچ یک از این روش های درمانی را در مورد چگونگی تقویت دندانهای شل و سست امتحان کرده اید؟ اگر پاسختان مثبت است ، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید . ما دوست داریم تجربیات شما را بشنویم.

 

 

منبع : stylecraze