هیچ فرمول جادویی برای بازگشت به دوران جوانی وجود ندارد. با گذشت زمان، ظاهر پوست به طور قابل توجهی تغییر می کند و روی صورتتان و دیگر جاهای پوستتان ، چین و چروک میافتد . پوست از بزرگترین ارگان های بدن محسوب می‌شود و سلامت آن نشان دهنده سلامت کلی بدن تان است. در این مقاله از دکتر چک به انواع چین و چروک های دور چشم ، صورت و پیشانی پرداخته ایم و راهکار های درمان خانگی ارائه داده ایم ، با ما همراه باشید…

زمان مهم ترین علت پیری پوست است؛ اما تنها دلیل آن نیست. پوست به دلیل عوامل مختلف که بعضی از آنها قابل کنترل و بعضی دیگر غیرقابل کنترل هستند، به تدریج انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. ممکن است قادر به از بین بردن چین و چروک های صورتتان نباشید، اما می توانید روند پیری پوست و تاثیراتش را به تاخیر بیندازید. نشانه های اصلی پیری پوست، شامل: چین و چروک در اطراف چشم ها، خطوط ظریف اطراف لب ها و خال های روی دست هاست.

اول از همه، چروک های پیشانی ظاهر می شوند. وقتی چروک های پیشانی ایجاد می شوند، از بین بردن آنها سخت است، و به تدریج افزایش پیدا می کنند، مگر اینکه روش های خاصی، مثل: عمل زیبایی و لیزر انجام بدهید؛ بنابراین، علاوه بر زیبایی، این عمل ها ممکن است تاثیرات دیگری هم داشته باشند. تحقیقی در سال ۲۰۱۸ ، ارتباط بین چین و چروک های پیشانی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را  بررسی کرد. نتایج این مطالعه نشان داده است که بیماری قلبی عروقی منجر به افزایش تعداد چین و چروک ها می‌شود؛ اگر چه علت منطقی برای این رابطه مشخص نشده است.

محققان در رابطه با آرتریواسکلروز و تعداد پلاکت های درون سرخرگ ها نیز اطلاعاتی به دست آورده اند:« رگ های خونی در پیشانی نسبتا کوچک هستند، ممکن است نسبت به تجمع پلاک بسیار آسیب پذیر باشند. در نتیجه، چین و چروک پیشانی می تواند نتیجه و نشانه ای از پیری رگ ها باشد.» با این حال، این نتایج تایید نشده اند و مطالعات گسترده تری لازم است.

تفاوت پوست سالم با چین و چروک

تفاوت بین خطوط ریز صورت و چین و چروک

پوست، بزرگ ترین و مهم ترین اُرگان بدن و شامل سه لایه است: اِپیدرم(روپوست)، درم(لایه میانی پوست)، هیپودرم (بافت زیرپوستی) که به ساب کوتیس شهرت دارند. بیرونی ترین لایه پوست، روپوست نام دارد که شامل سلول‌های پوستی است و باعث می شود تا عوامل خارجی روی پوست تان اثر نگذارند.

لایه زیرین روپوست که به « درم» شهرت دارد، شامل بافت همبند (کلاژن) و فیبرهای دیگر است که به همراه پیاز مو و غدد عرق، باعث سفتی، خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری پوست می شود. عمیق ترین لایه پوست که زیر لایه میانی قرار دارد، هیپودرم یا «ساب کوتیس» نام دارد که از چربی ساخته شده است. این چین و چروک ها براساس این که چقدر به عمق لایه های پوست نفوذ می کنند، طبقه بندی می‌شوند. وقتی آسیب به لایه سطحی یا لایه میانی محدود می شود، ممکن است خطوط ریزی بر روی پوست ایجاد کند. چین و چروک های سطحی به لایه میانی و چین و چروک های عمیق به زیر لایه میانی پوست و هیپودرم نفوذ می کند.

چه عواملی باعث چروک پیشانی می شوند؟

  • افزایش سن: کلاژن یک پروتئین ساختاری اصلی است که مسئول حفظ ساختار، و انعطاف پذیری پوست است. با افزایش سن، کلاژن به صورت طبیعی تولید نمی شود و باعث از بین رفتن انعطاف پذیری پوست می شود. کاهش کلاژن احتمالا یکی از عوامل اصلی رشد چین و چروک و خطوط ظریف صورت است که با گذشت زمان افزایش پیدا می کند.
  • آسیب نور خورشید: قرار گرفتن پوست در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید باعث تسریع روند پیری می شود. نکته ی مهم درباره رابطه با، آسیب پوست با نور خورشید، این است که برخلاف عوامل دیگر، مانند: گذشت زمان و ژنتیک قابل کنترل است. چه در ساحل باشید یا در حال انجام کارهایتان در محیط بیرون از خانه، محافظت از پوست‌تان در برابر نور خورشید ضروری است. شما می توانید با راه رفتن در سایه، پوشیدن لباس آستین دار، استفاده از کرم ضدآفتاب از آسیب به پوست تان جلوگیری کنید. باید به هر قسمت از پوست تان که پوشیده نشده، کرم بزنید.
  • دود سیگار: افراد سیگاری، بیشتر در معرض پیری زودرس پوست  که به علت اثرات بد نیکوتین است، قرار دارند و بخش عمده ای آن را تنباکو تشکیل می‌دهد. نیکوتین باعث کوچک شدن رگ های خونی شما شده و مانع گردش خون می‌شود. در نتیجه، پوست شما اکسیژن و مواد غذایی کافی از طریق خون را دریافت نمی کند و باعث پیری زودرس پوست می شود. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دیگر دود سیگار، با کاهش تولید کلاژن و الاستین که برای پوست مفید هستند، می تواند باعث افزایش آسیب پوستی شود. در نتیجه دود سیگار، باعث می شود که انعطاف پذیری و جوانی پوست خود را از دست بدهید.

لیزر چین و چروک صورت

  • حرکات تکراری چهره: چروک دائمی پیشانی به علت حرکات تکراری چهره و انقباض مکرر ماهیچه ها، به مدت طولانی ایجاد می شود. وقتی ماهیچه ها منقبض می شوند، پوست جمع شده و باعث ایجاد چین و چروک می شود. انقباض مکرر ماهیچه ها باعث افزایش چروک شده و باعث می شود که خطوط ایجاد شده روی پوست، ماندگاری بالاتری داشته باشند. چروک پیشانی به علت اخم کردن ، نگاه‌های معترضانه ، شکاکانه و … ایجاد می شود.
  • کمبود آب بدن: کمبود آب باعث خشکی و کدر شدن پوست می شود. اگر پوست تان آبرسانی نشود، خشک، سفت، کرخت و پوسته پوسته می شود. هرچه پوست شما خشک تر شود، چروک های بیشتری در پی خواهد داشت.
  • رژیم غذایی نامطلوب: مصرف رژیم سالم و متعادل باعث می شود که پوست تان مواد مغذی دریافت کند. پوست شما، مانند هر قسمت دیگر بدن، برای سالم ماندن به مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی احتیاج دارد. اگر مواد مغذی در رژیم غذایی تان گنجانده نشده باشد، باعث پیری پوست خواهد شد.
  • نحوه ی خوابیدن نامطلوب: اگر بیشتر به پهلو یا روی شکم می خوابید، ایجاد فشار روی صورت تان، باعث چین و چروک روی چانه، گونه ها و پیشانی شما و همچنین ایجاد خط هایی روی صورت می شود. اگر صورت تان را چند ساعت روی بالش بگذارید، جریان خون در پوست تان ضعیف می شود، پوست سست شده و بیشتر در معرض پیری قرار می گیرد. برای افراد جوان تر، چون پوست آن ها به طور کلی انعطاف پذیرتر است، حتی پس از اینکه روی پوستشان فشار وارد می شود، پوست می تواند به حالت عادی برگردد. با این حال، بزرگسالان دارای سطح پایینی از کلاژن و بافت ارتجاعی هستند و باید تاحد امکان به پشت بخوابند. اگر شما عادت دارید که به یک طرف بخوابید، خطوط خواب تا حد زیادی در این قسمت از صورتتان ایجاد خواهد شد.
  • استرس: افرادی که استرس زیادی دارند، به دلیل زندگی پر مشغله و یا از روی عادت، سریعتر پیر می‌شوند. هورمون استرس که کورتیزول نام دارد، باعث کاهش کلاژن می شود. هر چه سطح استرس بالاتر باشد، میزان کورتیزول در بدن افزایش می یابد. به مرور زمان، افزایش سطح کورتیزول باعث می شود که سلول های پوست شما، دیگر نتوانند کلاژن و الاستین را بازسازی کنند. علاوه بر این، چین و چروک زودرس پوست، با سبک زندگی ناسالم و استرس ارتباط نزدیکی دارد.

درمان های پزشکی برای چین و چروک پیشانی

  • تزریق سم بوتولینوم(بوتاکس، دیسپورت، زئومین):  نوعی از روش‌های درمانی برای کاهش چروک هایی که به علت حرکات تکراری ماهیچه ایجاد می‌شود، است. تزریق سم بوتولینوم از عمیق شدن چین و چروک جلوگیری می کند؛ در نتیجه با انقباضات مکرر ماهیچه های زیرین، مشخص تر و دائمی تر می شود. معمولا برای کاهش چین و چروک روی پیشانی، بین چشم ها، اطراف گوشه چشم ها و لب ها، به کار می رود.
  • پرکننده های طبیعی: پرکننده های طبیعی، مثل: رستیلن، ژوویدرم و رادیس باعث درمان چین و چروک می شوند. بعد از آن پزشک روش‌هایی برای بازسازی پوست، پیشنهاد می کند که باعث پرشدن خطوط پوست صورت می شوند.
  • بازسازی پوست با لیزر: با نام های مختلفی همچون لیزر پوست ، لیزر تبخیری و لیزر سائیدگی هم شناخته شده و باعث کاهش چین و چروک صورت، زخم ها، و لکه ها می شود. این تکنیک سلول های مرده را از بین می‌برد و باعث جوانسازی پوست می شود. با پیشرفت تکنولوژی در زمینه لیزر، جراحان پلاستیک در حال حاضر در این زمینه پیشرفت کردند که باعث شده تا لیزر ،چروک های نقاط مختلف پوست را کاهش دهد.

بازسازی پوست با لیزر

  • لایه برداری شیمیایی: در این روش با افزایش حرکت سلول های پوست، به سرعت روند بازسازی پوست، کمک می کنند. وقتی که لایه های فرسوده پوست صورت از بین می روند، علائم قابل مشاهده پیری تا حد زیادی، کاهش می‌یابد؛ بنابراین لایه برداری شیمیایی پوست نه تنها چین و چروک و خطوط ریز صورت را کاهش می دهد، بلکه به صاف کردن بافت کلی پوست صورت کمک می کند. افرادی که چین و چروک کمی دارند، می توانند لایه برداری شیمیایی را امتحان کنند، چون این روش ضرر کمتری دارد. با این حال، بهتر است برای جلوگیری از عوارض جانبی، ابتدا این کار را به متخصص پوست خود بسپارید. لایه برداری شیمیایی عمیق فقط باید توسط متخصص انجام شود؛ چون خطر انجام این کار زیاد است. لایه برداری شیمیایی پوست عمیق ممکن است منجر به ایجاد زخم شده یا تغییر در تن پوست تان به وجود بیاورد. این نوع درمان تهاجمی، اثری عمیق تر داشته و به دوره ریکاوری طولانی نیاز دارد. همچنین نیاز به انجام اقداماتی است؛ مانند: قرار نگرفتن در معرض آفتاب تا وقتی که پوست تان درمان شود.
  • دِرم ابرِیژن: در این روش، با استفاده از تیغ هایی که با سرعت در حال چرخش هستند، لایه برداری پوست، صورت می گیرد. این کار باعث تشکیل لایه جدید پوست می شود. وقتی لایه های جدید ایجاد می شوند، پوست تان جوان‌تر به نظر میرسد. دِرم ابرِیژن معمولا برای درمان زخم آکنه، چروک، آفتاب سوختگی، کک و مک صورت به کار می‌رود. یکی از انواع این روش که کم خطر است،  « میکرودرم ابریژن » نام دارد، و برای درمان پیری پوست خفیف، استفاده می‌شود. در این روش ذرات ریزی از یک لوله عبور می کنند تا به آرامی، پوست پیر را از بین ببرند و باعث بازسازی پوست شوند.
  • رتينوييدها: از مشتقات ویتامین A هستند و برای درمان پیری پوست استفاده می شوند. این مشتقات می توانند از تغییر رنگ پوست جلوگیری کرده و مانع از بین رفتن بافت ارتجاعی پوست شوند. همچنین با افزایش تولید طبیعی کلاژن و فیبرهای الاستیک، چین و چروک را کاهش می دهند. توجه کنید که رتينوييدها می توانند پوست را تحریک کنند و باعث ایجاد خشکی و یا حساسیت پوست به نور خورشید شوند؛ بنابراین فقط باید پزشک این دارو را تجویز کند!

چروک دور چشم

کدام درمان را انتخاب کنیم؟

چندین روش جراحی زیبایی برای کاهش چین و چروک پیشانی وجود دارد؛ اما هر یک از آن ها عوارض جانبی خاصی دارد. فقط متخصص پوست خبره، متخصص زیبایی یا  متخصصی که در زمینه درمان های زیبایی آموزش دیده، می تواند روش‌های درمانی برای حل انواع مشکلات پوستی ارائه دهد.

هیچ تصمیم عجولانه ای نگیرید، چون عوارض جانبی انجام این کارها زندگی تان را تحت تاثیر قرار می دهد!

همچنین، قبل از اینکه تصمیم به درمان بگیرید، باید از نتایج مثبت و منفی درمان اطلاع داشته باشید. برای اینکه بعدا ناامید نشوید، مهم است که به یاد داشته باشید که این روش های درمانی می توانند تا حد خاصی وضعیت پوست تان را بهبود ببخشند. باید درباره این موضوع با جراح و متخصص تان مشورت کنید. آگاهی از نتیجه درمان، می‌تواند به  سطح انتظارتان از درمان کمک کند.

نکاتی که هنگام تصمیم گیری در مورد یک نوع روش درمانی باید در نظر گرفته شوند:

  • تزریق بوتاکس، تا حد زیادی برای درمان چین و چروک عمیق پوست بی تاثیر است. درمان های ترکیبی بهترین روش هستند.
  • پرکننده های پوست، باعث کاهش چین و چروک می شوند.
  • اگر می خواهید شل شدگی پوست، چین و چروک عمیق و چربی اضافی پوست را از بین ببرید، تنها راه حل مناسب، جراحی زیبایی است.
  • لیزر صورت باعث تغییر رنگ پوست می شود و بنابراین برای افرادی که پوست تیره دارند، مناسب نیست.

داروهای خانگی برای رفع چین و چروک پیشانی

در اینجا برخی روش های طبیعی برای کاهش چین و چروک پیشانی وجود دارد. این روش ها، روشهای ایمنی هستند.

آبرسانی برای پوست

1-  آبرسانی پوست

آسان ترین راه برای جلوگیری از بروز زود هنگام پیری پوست، شادابی پوست تان با نوشیدن مایعات به اندازه کافی است. کمبود آب در بدن برای سلامتی تان مضر است، اما این کمبود آب، بیشتر پوست صورت تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا قبل از اینکه آب به پوست برسد، به قسمت های دیگر بدن نفوذ می‌کند. بدن ما هر روز مقداری آب را به صورت عرق و ادرار از دست می دهد؛ بنابراین مهم است که به صورت روزانه، مایعات مصرف کنید. اگر پوست تان به اندازه کافی آبرسانی نشود، به مرور زمان خشک و پوسته پوسته خواهد شد. پوست خشک نسبت به پیری ، انعطاف پذیرتر است، درحالیکه پوست مرطوب نسبت به پیری مقاوم می‌باشد.

2-انجام تمرین هایی برای کاهش چروک پیشانی

نشانه های پیری پوست تنها محدود به شل شدن پوست و آسیب دیدن در معرض نور خورشید نیستند. رشد چین و چروک و خطوط ریز می تواند به علت کاهش چربی پوست و حجم ماهیچه ها در لایه زیرین پوست باشد. تعدادی از حرکات صورت وجود دارند که باعث حرکت ماهیچه های لایه زیرین پوست و رفع چین و چروک صورت می شوند.  در حقیقت، این ورزش‌های ساده یا «یوگا» برای جلوگیری از پیری پوست در میان عموم افراد محبوبیت زیادی دارند. در اینجا فهرستی از تمرین‌ها برای صاف کردن پیشانی آورده شده که باعث تقویت خاصیت کشسانی پوست تان و کاهش چین و چروک می شود:

1- هر دو دست تان را مشت کنید، انگشت میانی و انگشت سبابه تان را وسط پیشانی تان بگذارید.

2- در حالی که به آرامی روی صورت تان فشار وارد می کنید، مشت های تان را در دو طرف پیشانی قرار دهید.

3- این تمرین را روزانه به مدت 3 تا 5 بار تکرار کنید.

3- استفاده از کمپرس سرد

انجمن آمریکایی جراحی پوست، استفاده از کمپرس سرد را جایگزینی ایمن، موثر و غیرتهاجمی برای کاهش چین و چروک می‌داند. استفاده از کمپرس سرد برای کاهش چین و چروک، موفقیت آمیز است و عوارض جانبی ندارد. درمان پوست تان با استفاده از کمپرس سرد، باعث می شود آب ، غذا و اکسیژن کافی به پوست تان برسد و به حفظ خاصیت کشسانی و صافی پوست کمک می کند. در حقیقت، سرمادرمانی یا کرایوتراپی اغلب برای کاهش افتادگی سینه و قسمت های بالایی بدن به کار می‌رود و خاصیت ضد چروک دارد.

داروهای خانگی رایج برای از بین بردن چین و چروک

1-از ژل آلوئه ورا استفاده کنید

ژل تازه استخراج شده از گیاه آلوئه ورا به دلیل خواص مفیدی که دارد، درمانی برای بیماری های پوستی محسوب می‌شود. این ژل در بهبود کشسانی و خاصیت انعطاف پذیری پوست نقش دارد. ژل آلوئه ورا برای آبرسانی پوست مفید است و به حفظ رطوبت آن کمک می کند، در نتیجه پوست را نرم و انعطاف پذیر نگه می دارد. ژل آلوئه ورا با غلظت بالاتر از 5 درصد به صورت موضعی استفاده می شود و می تواند پوست شما را بدون ایجاد عوارض جانبی، مرطوب کند. این روش درمانی پوست به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی و نقش محافظتی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید، درمان موثری است.

آلوورا

2- از ماسک قهوه استفاده کنید

نتیجه تحقیقی در سال ۲۰۱۳، در مجله ای در رابطه با داروهای مکمل، حاکی از این است :« قهوه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، و حاوی پلی فنول، اسید کلروژنیک، اسید کوئینیک و فرولیک اسید است.» یافته های این تحقیق نشان داده است:« استفاده موضعی از عصاره قهوه، خطوط ظریف، چروک ها و لکه های پوست را کاهش می دهد و به طور قابل توجهی باعث بهبود ظاهر پوست می شود.»

1-یک تخم مرغ ارگانیک بردارید و سفیده ی آن را جدا کنید.

2-سفیده تخم مرغ را داخل کاسه دیگر بریزید و هم بزنید.

3- یک چهارم قاشق چای خوری دانه قهوه تازه را داخل کاسه بریزید.

4-این مواد را تا وقتی هم بزنید که با هم مخلوط شده و شکل بگیرند.

5-دست هایتان را بشویید و مطمئن شوید که برای قرار دادن ماسک روی پوست تان، دست ها و ناخن هایتان تمیز هستند.

6-با حرکات دورانی این ماسک را روی صورت بمالید.

7-بگذارید به مدت 20 تا 30 دقیقه، ماسک روی صورتتان بماند تا خشک شود. و بعد آن را از روی پوست پاک کنید.

مضرات قهوه

3-پوست تان را با روغن مانوکا ماساژ دهید

مطالعه‌ای حیوانی که روی موش ها صورت گرفت تا تاثیر روغن مانوکا بر چین و چروک را بررسی کند، این تحقیقات نشان داده است:« استفاده موضعی از این روغن به دلیل خاصیت محافظتی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید، در ضخامت پوست و کاهش چین و چروک نقش دارد.» طی این آزمایش، روغن مانوکا برای مهار تولید« سایتوکاین های التهابی» استفاده شد و در نتیجه التهاب پوست ناشی از اشعه ماورای بنفش خورشید را کاهش داد. همچنین، در این آزمایش بهبود چین و چروک های طولانی مدت و عمیق گزارش داده شده است.

استفاده موضعی از ۱۰ درصد روغن مانوکا، میزان کلاژن را افزایش داده و باعث کاهش ناهنجاری پوستی می شود و چین و چروک های پوست را نیز کاهش می‌دهد.

  • چند قطره از روغن مانوکا را با انگشت به آرامی روی پوست تان بمالید تا جذب پوست شود.

داروهای خانگی قدیمی برای کاهش چین و چروک

فهرست زیر برخلاف فهرست بالا، نه علت علمی دارد و نه پزشکان آن را تایید کرده‌اند. این درمان ها برای تعدادی از افراد، نتایج موفقیت آمیزی به همراه داشته اند و این افراد درباره تاثیرات این درمان ها، صحبت کرده اند. اگر قصد دارید از این درمان‌های خانگی استفاده کنید، باید خودتان نتیجه مطلوب را به دست بیاورید.

1-عسل و لیمو را برای بهبود وضعیت پوست تان استفاده کنید

عسل به علت داشتن «هیومکتانت» شهرت دارد. این ماده ی چسبناک برای افرادی که پوست خشک دارند، مفید است. و اغلب به عنوان عامل کاهش چروک های پوست، به کار می‌رود. اگر عسل با لیمو ترکیب شود، تاثیرات خوبی در بردارد. این دو ماده، برای کاهش چین و چروک ، مرطوب نگه داشتن، سفتی و انعطاف پذیری پوست به کار می‌روند.

1-مقدار مساوی از عسل و آب لیمو را با هم در یک کاسه مخلوط کنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.

2- این مخلوط را برای چروک های صورت استفاده کنید.

3-بعد به آرامی مخلوط به مدت 5 دقیقه روی چروک هایتان ماساژ دهید، به این ترتیب جذب پوست تان می شود.

4-15 دقیقه زمان بدهید تا ماسک روی پوست تان خشک شود.

5-با استفاده از آب این ماسک را از روی صورت تان پاک کنید.

6-این روش را روزانه و حداقل 4 بار در هفته، انجام دهید.

عسل

می توانید عسل خام(ترجیحا عسل مانوکا) استفاده کنید تا هر وقت که حمام می‌روید، بدن تان به خوبی آبرسانی شود.

1- مقداری عسل را روی پوست، مو و لب هایتان بمالید.

2- اجازه دهید که به مدت چند دقیقه، روی پوست تان بماند تا جذب شود.

3- در نهایت، با دوش گرفتن، عسلی که روی پوست تان مانده پاک می شود.

مالیدن عسل روی پوست، باعث می شود که پوست تان نرم، سفید و آبرسانی شود.

2-برای مرطوب کردن پوستتان از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل، ماده ای است که تقریبا در همه ی خانه ها وجود دارد و می توانید از آن برای مبارزه با چین و چروک های صورت استفاده کنید. این مرطوب کننده طبیعی به راحتی جذب پوست می شود و از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد مراقبت می کند. اکثر افراد، با استفاده از روغن نارگیل که روش درمانی موثری است، چین و چروک ها و افتادگی پوستشان را برطرف می کنند.

1-چون روغن نارگیل در دمای اتاق جامد میشود، باید مقداری روغن نارگیل را در کاسه ذوب کنید.

2- یک تکه پنبه را روغنی کنید و آن را روی پوست تان بمالید.

3- با انگشت تمیز روغن را به مدت 5‌ دقیقه روی پوست تان ماساژ دهید.

4-اجازه دهید که این ماسک به مدت یک شبانه روز، روی صورت تان بماند تا جذب پوست شود.

5-صبح روز بعد، صورت تان را با آب بشویید.

2. روغن نارگیل

در حالی که این روش‌های درمانی روند پیری پوست را به تاخیر میندازند، به کاهش چین و چروک و خطوط ریز صورت هم کمک می کنند. علاوه بر این، این ماده ها سالم و طبیعی هستند و عوارض جانبی ندارند.

چطور مانع از بروز چین و چروک پیشانی شوید؟

نکات زیر را رعایت کنید تا خطر افزایش چین و چروک پیشانی تان کاهش پیدا کند.

  • برخی از افراد، طبق عادت با صورت شان شکلک در می آورند. تکرار حرکات ماهیچه های زیرین، می تواند عمیق تر شود و در نتیجه تغییراتی روی صورت تان بوجود بیاورد. باید سعی کنید که این عادت ها را ترک کنید، چون باعث ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی صورت تان می شود؛ مثلا: اگر اخم می کنید، ابروهایتان را درهم می کشید، یا زیر چشمی به کسی نگاه می کنید، از خانواده و دوستان تان بخواهید هر وقت متوجه این حرکات در شما شدند، مانع از انجام آن‌ها شوند.
  • از رژیم غذایی سالم پیروی کنید که شامل میوه ها و سبزی‌های تازه است و مواد مغذی را برای پوست تان فراهم می کند. مصرف غذاهای مفید، نقش مهمی در جلوگیری از بروز بیماری پوستی دارد و در نهایت مانع پیری پوست می شوند؛ بالعکس، مصرف غذاهای حاوی شکر و یا کربو هیدرات های دیگر می تواند باعث تسریع روند پیری پوست شود.
  • مصرف الکل را محدود کنید؛ چون می تواند باعث زبری پوست تان شود. الکل، برای بدن ضرر دارد، ولی بیشتر به پوست صورت آسیب می رساند.
  • دو مورد از مهم ترین کرم های محافظت کننده ی پوست، کرم ضدآفتاب و کرم مرطوب کننده است. در کنار رژیم غذایی مناسب، مصرف این کرم ها را فراموش نکنید. باید از کرم ضدآفتاب و مرطوب کننده ای استفاده کنید که ضدپیری است و از پوست تان به خصوص وقتی در معرض نور آفتاب قرار دارید، محافظت کند. از کرم های ضدآفتاب و کرم های مرطوب کننده ضدآب، خوشبو، ضدجوش و حاوی SPF30 یا بالاتر استفاده کنید.این کرم را 20 دقیقه قبل از اینکه بیرون بروید، روی قسمت هایی که در معرض نور خورشید قرار دارند، بمالید. بیشتر چین و چروک های پوست  به علت اشعه ماورا بنفش خورشید ایجاد می شوند. مرطوب کننده های ضدپیری پوست نیز به کاهش خطوط ریز صورت کمک می کنند.
  • لباسهایی بپوشید که در برابر نور خورشید از شما محافظت می‌کنند. از عینک و کلاه آفتابی استفاده کنید.
  •  هر شب قبل از خواب آرایش تان را پاک کرده و پوست تان را تمیز و مرطوب کنید.

مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

درمان خانگی قارچ سر ، عوامل به وجود آورنده و نشانه ها
۱۰ خواص برتر میوه کیوی و تاثیر آن در شفافیت پوست
علت التهاب کل بدن چیست ؟ علائم و روشهای درمان خانگی

 منبع